کافئین این خوراکی ها چقدر است؟ از چای سبز تا آدامس
 کافئین یک ماده مفید برای سلامت است اما مصرف زیاد آن نیز خطرات و عوارضی در پی دارد به همین دلیل در این مطلب میزان کافئین نوشیدنی های مختلف بیان می شوند، نوشیدنی های که فکرش را نمی کنید کافئین داشته باشند

چرا میزان کافئین نوشیدنی ها مهم است؟ 

کافئین می تواند به شکل های مختلف روی شما تاثیر بگذارد، از جمله : 

  • افزایش انرژی، بهبود حافظه و بهبود عملکرد ورزشی 
  • تسکین سردرد 
  • پیشگیری از یبوست و دیابت نوع 2 
  • محافظت از مغز در برابر بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر 


اما مصرف زیاد کافئین هم توصیه نمی شود چرا که مصرف زیاد آن منجر به اضططراب و عصبی شده فرد می شود. به علاوه کافئین بر روی خواب، گوارش، فشار خون، ضربان قلب و ریتم قلبی تاثیر می گذارد. کافئین در کودکان می تواند به قلب در حال رشد، رگ های خونی و سیستم عصبی آسیب بزند. 

در ادامه میزان کافئین موجود در چند نوشیدنی محبوب را مورد بررسی قرار می دهیم. 

بیشتر بدانید : با تاثیر کافئین بر مغز و بدن آشنا شوید

چای سبز چه مقدار کافئین دارد؟ 
چای سبز

هر 230 گرم چای سبز حدود 28 میلی گرم کافئین دارد. برخی مردم تصور می کنند چای سبز یک چای گیاهی بدون کافئین است. چای سبز در حقیقت از همان برگ های چای سیاه تولید می شود و میزان کافئین آن از چای سیاه کمتر است. 


کافئین موجود در چای سیاه
چای

هر 230 گرم چای سیاه دارای حدودا 47 میلی گرم کافئین است. ممکن است اگرصبح قهوه نخورید، احساس سرگیجه، خستگی، تحریک پذیری یا حتی بیماری داشته باشید. اگر می خواهید قهوه را ترک کنید، بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. قهوه دارای این ویژگی است که بدن به تدریج به آن عدت می کند. با این حال اگر می خواهید قهوه را کنار بگذارید، چای جایگزین خوبی برای آن خواهد بود. چای نصف کافئین قهوه را در خود دارد. 


چای یخی یا آیس تی 
نوشیدنی

همان مقدار 230 گرم چای یخی دارای 25 تا 48 میلی گرم کافئین است. اما به یاد داشته باشید که چای یخی در ظرف های بزرگ و به میزان زیاد سرو می شود و این یعنی افزایش میزان کافئین. 


قهوه دم کرده 
قهوه

230 گرم قهوه دم کرده حاوی 130 تا 180 میلی گرم کافئین است. با انتخاب فنجان های کوچک تر برای نوشیدن قهوه می توانید میزان مصرف کافئین خود را کاهش دهید. البته دقت کنید که هر چهه قهوه غلیظ تر باشد، کافئین موجود در آن بیشتر خواهد بود. 


اسپرسو 
قهوه اسپرسو

57 گرم اسپرسو حدود 126 میلی گرم کافئین دارد. بسیاری از کافی شاپ ها در نوشیدنی های خود (از جمله کاپوچینو، لاته و ماکیاتو) از 57 گرم اسپرسو به عنوان پایه نوشیدنی خود استفاده می کنند. 


قهوه بدون کافئین 
قهوه

230 گرم قهوه بدون کافئین حاوی 2 تا 15 میلی گرم کافئین است. روش های مختلفی برای رهایی از کافئین موجود در چای و قهوه وجود دارد. معمولا در حالت استاندارد زمانی به قهوه عنوان بدون کافئین داده می شود که 97 درصد کافئین آن جدا شده باشد. 


نوشابه 
نوشابه

هر 340 گرم نوشابه حاوی 34 تا 54 میلی گرم کافئین است. این میزان کافئین مربوط به نوشابه های رژیمی و معمولی است. معمولا نوشابه هایی که کافئین ندارند برچسب بدون کافئین یا caffeine-free روی آنها مشاهده می شود. 


نوشابه های انرژی زا 
نوشابه انرژی زا

454 گرم از نوشابه های انرژی زا حاوی 140 تا 350 میلی گرم کافئین هستند. ترکیباتی مانند گوارانا guarana می تواند کافئین اضافه را پنهان کند. شکر و شیرین کننده های مصنوعی نیز نوشیدن این نوشابه ها را آسان می کنند. 


آدامس کافئین دار 
آدامس

یک تکه آدامس کافئین دار حاوی 20 تا 100 میلی گرم کافئین است. خیلی از کارهای خود را می توانید به کمک این آدامس ها انجام دهید. میزان کافئین موجود در این آدامس ها متغیر است و همچنین مانند نوشابه های انرژی زا، این آدامس ها هم دارای ترکیباتی مانند گوارانا هستند که کافئین را در خود پنهان می کنند. پس از بررسی های انجام شده و تایید سازمان غذا و داروی امریکا تصمیم گرفته شد که از فروش آدامس های کافئین دار جلوگیری شود چرا که به سلامت انسان آسیب می رسانند. 


شکلات تلخ 
شکلات تلخ

28 گرم شکلات تلخ حاوی 23 میلی گرم کافئین است. کافئین یکی از ترکیبات طبیعی شکلات است و معمولا روی بسته بندی ها میزان کافئین نوشته نمی شود. خوردن یک بار شکلات تلخ در روز، یعنی به میزان یک سوم از یک تخته شکلات تلخ معمولی، استاندارد است، اما بیشتر از آن زیاده روی محسوب می شود.


ضد دردهای بدون نسخه 
قرص

دو قرص معمولی از این نوع ضد دردها حاوی 130 میلی گرم کافئین است. برخی از این ضد دردها آسپرین یا استامینوفن و یا هر دو را با کافئین ترکیب می کنند. این نوع ضد دردها برای رفع سردرد خوب عمل می کنند، اما به هرحال میزان مصرف کافئین روزانه را افزایش می دهند. بنابراین اگر ضد درد بدون نسخه مصرف می کنید، بهتر است مصرف کافئین خود را به اشکال دیگر کاهش دهید. 


کافئین پودر شده 
پودر کافئین

به هیچ عنوان و تحت هیچ مقداری توصیه نمی شود. یک قاشق چای خوری کافئین پودر شده معادل 28 فنجان قهوه است. تاکنون حداقل دو مورد مرگ ناشی از این کافئین ها گزارش شده است.

توصیه می شود از مصرف این پودرها اجتناب کنید. شما با استفاده از وسایل معمولی آشپزخانه نمی توانید میزان سالم و استاندارد را برای مصرف مشخص کنید. اگر فکر می کنید مقدار زیادی از این پودر استفاده کرده اید، استفراغ می کنید و یا متوجه ضربان نامنظم یا سریع قلب خود شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. 


چه مقدار کافئین زیاد محسوب می شود؟ 
زن در حال نوشیدن قهوه

افراد مختلف مقادیر متفاوتی از کافئین مصرف می کنند، اما در مورد میزان مصرف روزانه شما باید محدودیتی وجود داشته باشد. مصرف تا حدود 400 میلی گرم در روز برای بزرگسالان مقدار مناسب و بی خطر محسوب می شود، اما اگر این مقدار به 600 میلی گرم در روز یا بیشتر از ان برسد، زیاده روی محسوب می شود. 


بیشتر بدانید : بالاخره کافئین برای ورزشکاران مفید است یا مضر؟

بیشتر بدانید : آیا عادت به مصرف کافئین دارید ؟

بیشتر بدانید : این خاصیت کافئین را نمی دانید

بیشتر بدانید : کافئین چه تاثیری بر بدن می گذارد و چه افرادی نبایدکافئین مصرف کنند


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ