مراقبت از بیماران سرطانی به چه شکلی است؟
بیماران سرطانی به خاطر شریط ویژه ای که دارند به ومراقبت های خاص تری نیاز دارند که در ادامه به آنها اشاره می شود

نکاتی مهم در مورد مراقبت از بیماران سرطانی

 در سرطان به دلیل افت سلول های دفاعی، احتمال ابتلا به عفونت افزایش می یابد به طوری که حتی ممکن است میکروب های فرصت طلبی که از مدت ها قبل در بدن بیمار پنهان شده اند، با توجه به ضعف و اختلال عملکرد سیستم ایمنی از فرصت استفاده و ایجاد بیماری کنند.

یکی از علایم و نشانه های عفونت در سرطان، تب است که امروزه با دماسنج های دیجیتال، اندازه گیری مرتب و مداوم دمای بدن بیمار کار راحتی است. اندازه گیری دما از طریق زیر بغل نسبت به دهان بهتر است چرا که این کار بهداشتی نیست و ممکن است آلودگی را وارد دهان بیمار کند. علاوه بر آن ممکن است درجه دما به دلیل خوردن ونوشیدن مواد غذایی سرد وگرم قابل اطمینان نباشد. همچنین اگر بیمار کودک باشد، نگهداری دماسنج در دهان برایش کار راحتی نیست.

اما این نکته را درخصوص اندازه گیری دما از طریق زیر بغل باید در نظر داشت که دمای زیر بغل ازدمای داخل بدن هفت دهم کمتر است یعنی به دمای به دست آمده از زیر بغل باید هفت دهم اضافه شود.

مراقب اصلی بیمار در زمانی که کنار بیمار قرار دارد، ماسکی را که روی بینی و دهان خود گذاشته باید حداقل هر ۱۲ ساعت یک بار عوض کند . اگر نیاز به لمس بیمار باشد، باید دستانش را به روش علمی بشوید و بعد از کار مراقبتی نیز دوباره شست وشو را انجام دهد و بعداز هر شست و شوی علمی، باید از ضد عفونی کننده های خاص استفاده شود بعد دست ها را خوب آب کشی کند.

اگر بیمار کودک است و باید در آغوش گرفته شود، لازم است گان پوشیده و به صورت روزانه تعویض شود. در زمان پوشک کردن بچه، بعد از ضد عفونی دست ها حتما باید از دست کش یک بار مصرف استفاده شود.


از پوست و مخاط بدن بیمار مراقبت کنید
سرطان

به صورت طبیعی پوست بدن، ما را از عوامل بیماری زا و باکتری های فرصت طلبی که روی پوست ما هستند، محافظت می کند اما در مبتلایان به سرطان چون گلبول های سفید تعدادشان کم می شود و شیمی درمانی پوست را شکننده وخشک می کند، باکتری ها می توانند وارد بدن شوند.


 بیشتر بدانید : روحیه بیماران سرطانی را دریابید

بیشتر بدانید : نسخه امید برای بیماران سرطانی


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com