بیماری تکست نک در کمین استفاده کنندگان از موبایل
کاستفاده از موبایل علاوه بر تاثیرات روحی بر روی جسم نیز تاثیر می گذارد که یکی از مشکلات تکست نک text neck می باشد، در ادامه بیشتر در مورد این مشکل توضیح داده می شود

اگر زیاد از موبایل استفاده می کنید مراقب مشکلی به نام تکست نک باشید

اگر مانند اکثریت مردم باشید، احتمالا زمان زیادی را صرف کار با تلفن همراهتان می کنید، با دوستانتان ارتباط برقرار می کنید و یا جلسات مهمی را از طریق تلفن همراه تنظیم می کنید. متاسفانه استفاده زیاد از تلفن همراه گردن را در معرض خطر بدفرمی قرار می دهد و باعث بروز درد گردن و شرایطی به نام تکست نک می شود. 

تکست نک  text neck به اصطلاح به گردن درد و بدفرمی در گرن گفته می شود که ناشی از استفاده طولانی مدت از موبایل و وسایل الکترونیک مشابه می باشد.

اگر به تکست نک  text neck مبتلا هستید و یا بعد از استفاده از موبایل و وسایل مشابه احساس درد در ناحیه گردن می کنید، چند نکته مهم بری بهبود این وضعیت به شما ارائه می دهیم. 

حالت درست نگه داشتن سر را تمرین کنید، وزن سر به طور متوسط بین 4.5 تا 5.5 کیلو گرم است، اما وقتی سر به اندازه 15 درجه به سمت جلو خم می شود، وزن آن بیشتر از 2 برابر می شود. 

بدتر اینکه چانه خود را به گردن نزدیک می کنند، سر را حدود 60 درجه به جلو خم کرده اند که وزن سر را خیلی بیشتر افزایش می دهد. سعی کنید سر و ستون فقرات را در حالت خنثی قرار دهید، طوری که گوش ها درست در بالای شانه ها قرار بگیرند. به این منظور تلفن همراه یا تبلت خود را کمی بالاتر و نزدیک به چشم هایتان نگه دارید تا به این ترتیب فشار وارد شده به گردن به حداقل برسد. 

استفاده از موبایل

استفاده از موبایل

اگر اکثر اوقات پشت میز و جلو کامپیوتر می نشینید، برخی اصول را رعایت کنید، از جمله: 

  • استفاده از صندلی مناسب که به شما کمک می کند صاف بنشینید. 
  • کف پاها باید روی زمین قرر بگیرند. 
  • مانیتور درست در مقابل چشم ها قرار گیرند تا از نگاه کردن طولانی مدت به پایین یا بالا پیشگیری کنید. 
  • قدرت و انعطاف پذیری بدن خود را تقویت کنید، انجام برخی ورزش های مربوط به گردن و کشش های منظم در طول روز می تواند به درمان تکست نک کمک کند و خطر بروز دردها را کاهش دهد؛ زمانی که عضلات گردن شما قوی و انعطاف پذیر باشند، بهتر می توانند حفظ موقعیت کنند و کمتر دچار اسپاسم های دردناک می شوند.
     

به یاد داشته باشید که عضلات قفسه سینه، شانه و پشت نقش مهمی در داشتن یک حالت خوب ایفا می کنند. به عنوان مثال افراد مبتلا به تکست نک دارای عضلات سفت و ضعیف در قفسه سینه نیز هستند که بر اثر خم شدن طولانی مدت به  جلو بروز کرده است. 

نشستن پشت کامپیوتر

همه این عضلات با هم کار می کنند، بنابراین بهتر است همه عضلات بالاتنه را قوی و انعطاف پذیر کنید. 

استراحت کنید، حرکت بدن از جمله حرکت گردن برای ستون فقرات خوب است. در زمان استفاده از تلفن همراه سعی کنید از نگاه کردن به طور مداوم به صفحه گوشی خودداری کنید. 

اگر شغل شما طوریست که مجبور به صحبت کردن های طولانی با تلفن همراه هستید، بهتر است از هدفون استفاده کنید تا به این ترتیب از نگاه داشتن طولانی مدت در کنار گوش خود پیشگیری کنید و فشار کمتری نیز به گردن وارد شود، به علاوه با استفاده از هدفون می توانید گردن را آزادانه به اطراف بچرخانید.

از تکنولوژی به نفع خود استفاده کنید، برنامه هایی وجود دارد که اگر هنگام استفاده از تلفن همراه گردن خود را در وضعیت بدی نگاه دارید، به شما هشدار می دهد. اگر به چنین برنامه هایی دسترسی ندارید می توانید از هشدار موبایل خود استفاده کنید و وقتی را برای استراحت تنظیم کنید تا در زمان مقرر شده برای استراحت به شما یادآوری کند. 

وقت هایی را نیز به فعالیت های بدنی اختصاص دهید. فعالیت کردن و استفاده کمتر از موبایل برای شما مفیدتر است. 

اگر علاوه بر گردن درد در دست های خود احساس درد سوزش یا ضعف می کنید، ممکن است نشانه هایی از آسیب های عصبی باشد و لازم است به پزشک مراجعه کنید. 

امیدواریم با استفاده از این نکات گردن درد خود را درمان کنید علاوه بر اینکه استفاده از موبایل را نیز کاهش می دهید. 


بیشتر بدانید : علت درد گردن چیست؟ + روش های درمان

بیشتر بدانید : دلایل گردن درد و درمان درد گردن

بیشتر بدانید : از موبایل بیشتر از ۲۳ دقیقه در روز استفاده نکنید


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ