بینی در مورد سلامتی شما چه می گوید
مشکلات بینی از قبیل آبریزش، خشکی ، خونریزی بینی ، کاهش حس بویایی ، مخاط رنگی و سایر تغییراتی که ممکن است ایجاد شود همواره نشان دهنده مشکلی خاص در بدن است


مشکلات بینی از قبیل آبریزش، خشکی ، خونریزی بینی ، کاهش حس بویایی ، مخاط رنگی و سایر تغییراتی که ممکن است ایجاد شود همواره نشان دهنده مشکلی خاص در بدن است که در صورت تشخیص درست به درمان سریعتر شما کمک می کند.


علت آبریزش بینی : سرماخوردگی

سرماخوردگی شایعترین علت آبریزش بینی است سایر علایم شامل عطسه و گلودرد است این علایم معمولا خود به خود برطرف می شود و با نوشیدن مایعات زیاد احساس بهتری خواهید داشت.

بیشتر بدانید : چگونه به سرعت آبریزش بینی را قطع کنیم + دلایل آبریزش بینی


علت آبریزش بینی: آنفلوآنزا

علایم آنلوآنزا به سرعت ظاهر می شود و اغلب شامل تب، درد و لرز است معمولا افراد در عرض چند روز تا دو هفته بهبود پیدا میکنند ولی درمان ضد ویروسی می تواند بیماری شما را یکی دو روزه درمان کند.


علت خونریزی بینی : خشکی سینوس

هوایی که از بینی شما عبور می کند رطوبت خود را از سینوس می گیرد بنابراین احتمال خشکی سینوس و ترک خوردن سطح آن زیاد است ک باعث آلوده شدن سنوس ها با باکتری و خونریزی می شود از یک دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوای اطرافتان استفاده کنید.

بیشتر بدانید : درمان خشکی بینی با چند روش خانگی


علت خونریزی بینی : تلانژکتازی خونریزی دهنده ارثی

Hereditary Hemorrhagic Telangiectasia تلانژکتازی خونریزی دهنده ارثی یا سندرم اسلر وبر راندو یک اختلال ژنتیکی نادر است که باعث تضعیف رنگ های خونی و در نتیجه خونریزی بینی می شود. شما ممکن است روی بالش لکه های خون ببینید یا قطرات خون روی دست و پایتان بیوفتد این بیماری می تواند مشکلات جدی مثل لخته شدن خون در ریه ها یا سکته مغزی ایجاد کند.


علت خونریزی بینی : سایر علل

آلرژی ، هموفیلی ف جراحی بینی، مصف رقیق کننده های خون، آسپرین ، اسپری بینی و غیر می تواند منجر به خونریزی بینی شود که معمولا جدی نیست ولی اگر خونریزی بیش از 30 دقیقه ادامه داشت یا نتوانستید به درستی نفس بکشید باید به پزشک مراجعه نمایید.


علت کاهش حس بویایی : پولیپ

حس بویایی

رشد پولیپ در بینی معمولا بی ضررر است ولی گاهی مانع از رسیدن بو به سلول های بویایی می شود . می توانید با دارو یا جراحی کوچک این مشکل را حل کنید.


علت کاهش حس بویایی : دیابت

قند خون بالا مب تواند به اعصاب، رگ های خونی و حس بویایی شما آسیب برساند شاید هم سیستم غدد درون ریز را دچار اختلال کند و منجر به کاهش حس بویایی شود.


علت کاهش حس بویایی : آلزایمر

کاهش حس بویایی میتواند نشانه بیماری های مغزی مانند پارکینسون یا هانتینگتون، ام اس یا آلزایمر باشد.


علت بوی خیالی در بینی: اختلال مغز

ممکن است بویی که وجود ندارد را حس کنید. این بو می تواند خوشایند یا تند و زننده باشد. ممکن است در یک یا هر دو سوراخ بینی آن را حس کنید. علل آن تشنج صرعی، آسیب به سر، تومور مغزی یا بیمماری هایی مانند پارکینسون است.


علت بوی غیر واقعی در بینی: عفونت سینوس

بوی خیالی که در اثر عفونت سینوسی ایجاد شده معمولا طی چند هفته به خودی خود از بین می رود می توانید برای درمان سریعتر بینی را با سرم نمک شستشو دهید.


علت بینی قرمز : روزاسه

این بیماری باعث می شود که وسط صورت شما به رنگ قرمز متمایل شود. با گذشت زمان به خصوص در مردان پوست بینس ضعیف شده و قرمز می شود که به نام رینوفیما شناخته می شود. این بیماری در موارد شدید می تواند منجر به تغییر شکل بینی و سخت شدن تنفس شود.


علت زرد بودن آب یا مخاط بینی : شاید عفونت

فقط از روی رنگ خلط و آب بینی نمی توان علت مشکل را تشخیص دارد. مخاط رنگی ممکن است نشانه ویروس یا باکتری باشد ولی ممکنن است به دلیل آلرژی هم ایجاد شود. زمانی که آب بینی زرد رنگ است یعنی گلبول های سفید در حال مبارزه با عفونت هستند ولی ار بعد از گذشت 10 روز یا بیشتر این مخاط سبز رنگ شده بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه نمایید.


علت قهوه ای بودن مخاط بینی  : عفونت هوا ، سیگار ، خون خشک شده

اگر کیفیت هوای اطراف شما خیلی بد باشد رنگ آب بینی قهوه ای می شود و بهتر است در این هوا از بیرون رفتن خودداری کنید.  مصرف سنگین تنباکو و خون خشک شده هم می تواند مخاط بینی را تیره کند.


علت سیاه بودن آب بینی : عفونت قارچی

بله واقعا وجود دارد و ممکن است علت آن رشد قارچ در سیستم تنفسی باشد یا مشکل دیگری داشته باشید به هر حال طبیعی نبوده و نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارد.


بیشتر بدانید : دلایل گرفتگی بینی



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ