6 استفاده خانگی آسپرین، از درمان شوره سر تا رفع جوش پوستی
آسپرین یکی از داروهای پر مصرف است، اما تاکنون در مورد مصارف غیر دارویی این قرص صحبتی نشده که در ادامه به چند مورد از آنها پرداخته می شود

7استفاده خانگی از قص آسپرین که تاکنون نمی دانستید

آسپرین و آب بیشتر از آنچه فکر می کنید به درد شما می خورند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. 


از بین بردن بوی بد عرق 
household-aspirin-sweat.jpg

مصرف آسپرین به رفع درد و تب محدود نمی شود، بلکه می توانید از آسپرین در کمد لباس خود نیز استفاده کنید. قبل از اینکه نسبت به از بین بردن بوی عرق از لباس مورد علاقه تان ناامید شوید، این روش را امتحان کنید: دو یا سه عدد قرص آسپرین را شکسته و پودر کنید، پودر آن را در نصف فنجان آب گرم حل کنید. آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک است، بنابراین مانند اسید استیک موجود در سرکه عمل می کند. اسید استیک موجود در سرکه می تواند بوی بد را ز بین ببرد، اسید سالیسیلیک موجود در آسپرین هم این قابلیت را دارد. آن قسمت از لباس را که بوی نامطبوع گرفته به مدت 2 تا 3 ساعت در این محلول قرار دهید و بگذارید بماند. 

بیشتر بدانید : 10 دستورالعمل برای فرار از بوی بد عرق

بیشتر بدانید : غذاهایی که بوی عرق را زیاد و بدن را بدبو می کنند!


بازگرداندن رنگ مو 
household-aspirin-hair.jpg

و باز هم اسید سالیسیلیک موجود در آسپرین است که باعث این ویژگی فوق العاده می شود. استفاده از محصولات مختلف، شنا کردن در استخر حاوی کلر و گذر زمان عواملی هستند که باعث می شوند رنگ موهای شما از بین برود، به ویژه اگر موهای شما دارای رنگ روشن باشد. اما می توانید با حل کردن 6 تا 8 عدد قرص آسپرین در آب گرم رنگ موهای خود را به حالت اول برگردانید. 

قرص های آسپرین را در یک لیوان آب گرم حل کنید و محلول را به موهای خود بمالید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید. این محلول را می توانید به شامپوی خود نیز اضافه کنید. 


خشک کردن جوش 
household-aspirin-skin.jpg

یکی از بهترین موارد استفاده خانگی از آسپرین برای سلامت پوست شماست. سالیسیلیک اسید موجود در این دارو به کاهش التهاب و ورم پوستی کمک می کند. در صورت مشاهده یک جوش پوستی آسپرین را امتحان کنید. یک عدد قرص آسپرین را پودر کنید و با کمی آب آن را به شکل خمیر در آورید. سپس خمیر آماده شده را به صورت موضعی روی محل مورد نظر استفاده کنید. برای این کار می توانید از پنبه تمیز استفاده کنید و سپس منتظر بمانید تا خشک شود و پس از آن محل را با آب و یک مایع شوینده مناسب پوست خود بشویید. 

بیشتر بدانید : درمان جوش صورت با داروها و روش های نوین

رفع قسمت های خشک پوست 
household-aspirin-feet.jpg

می توانید قسمت های خشک شده کف پا را با استفاده از 5 یا 6 عدد قرص آسپرین برطرف کنید. با استفاده از 5 یا 6 عدد قرص و نصف قاشق چایخوری آب و به همان مقدار آبلیمو خمیری آماده کنید. این خمیر را روی بخش های مورد نظر پوست خود قرار دهید و آن را با پلاستیک ببندید. 10 دقیقه منتظر بمانید و پس از این مدت پای خود را بااز کنید؛ پوست این بخش نرم شده و می توانید با استفاده از سنگ پا به آرامی لایه برداری کنید. پس از آن پوست پای شما نرم خواهد بود. 


کنترل شوره سر 
household-aspirin-dandruf.jpg

ممکن است از شوره سر خود کلافه شده باشید. می توانید دو یا سه قرص آسرین را پورد کرده و به شامپوی خود ضافه کنید. و در زمان استفاده بگذارید به مدت 1 تا 2 دقیقه روی موها بماند. سپس دوباره موها را با شامپوی ساده و بدون پودر آسپرین بشویید. 

بیشتر بدانید : 6 نکته برای درمان سریع شوره سر

بیشتر بدانید : درمان ساده شوره سر با طب سنتی + علت ایجاد شور سر


استفاده از قرص آسپرین در باغبانی 
household-aspirin-gardening.jpg

یکی دیگر از موارد استفاده از آسپرین در باغبانی است، می توانید از قرص آسپرین برای از بین بردن قارچ های داخل خاک استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید استفاده زیاد از آسپرین باعث سوزاندن و از بین بردن گیاهان می شود. میزان مناسب آسپرین برای گیاهان یک عدد یا یک دوم قرص آسپرین در یک لیتر آب است. 


احتیاط لازم در مصرف آسپرین 
household-aspirin09.jpg

حدود 10 درصد مبتلایان به آسم شدید، به آسپرین هم حساسیت دارند – این افراد در حقیقت به تمام محصولات حاوی سالیسیلیک اسید، مهم ترین ترکیب آسپرین، حساسیت دارند؛ محصولاتی که حاوی این اسید هستند عبارتند از داروهای سرماخوردگی، میوه ها، ادویه جات و افزودنی ها. این رقم در مورد سالمندان مبتلا به آسم که به سینوزیت و پولیپ بینی هم مبتلا هستند، افزایش پیدا کرده و به 30 تا 40 درصد می رسد. همیشه قبل از مصرف هر گونه دارو با پزشک مشورت کنید و اگر به خوردن آسپرین حساسیت دارید، مصرف خارجی آن نیز توصیه نمی شود.


بیشتر بدانید : قرص آسپرین چیست و چطور عمل می کند؟

بیشتر بدانید : آنچه درباره آسپرین باید بدانید!

بیشتر بدانید : آسپرین: داروی محبوب ورزشکاران

بیشتر بدانید : اگر آسپرین مصرف می کنید، این نکات را بخوانید

بیشتر بدانید : آسپرین چه اثری بر روی کبد دارد؟


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ