شارژ و ترمیم سلول های مغز با این ورزش
ورزش از طرق مختلف برای مغز شما مفید است. یادگیری یک ورزش جدید مثل گلف یا تنیس برای اولین بار توانایی تغییر اتصالات مغز را به چالش می کشد. هر گونه ورزشی تاثیر مثبت بر بدن می گذارد اما به نظر می رسد نوروژنز بیشتر با ورزش های هوازی طولانی مدت فعال می شود.

ورزشی که مغزتان را شارژ کرده و سلول های جدیدی در مغز می سازد

عصب شناسان بر این عقیده اند که بین ورزش هوازی و رشد مغز ارتباطم ستقیمی وجود دارد.

اخیرا گروهی از دانشمندان دانشگاه اوتاوا تحقیقاتی را منتشر کرده اند که این نظر را تایید می کند. این خبر برای تنبل های جهان ناخوشایند است ولی برای افرادی که هر ساله یکی دو جفت کفش حین دویدن از بین می برند،شگفت آور نیست.

ورزش های فیزیکی به خصوص ورزش های ایروبیک اثرات مثبت زیادی بر روی مغز دارند. شواهد علمی بسیار زیادی وجود دارند که نشان میدهد ورزش هوازی باعث نوروژنز neurogenesis در مغز می شود یعنی ترمیم و ساخت نورونهای جدید در مغز. از آن جا که بیشتر حجم مغز را نورون ها تشکیل می دهند، سطح بالای نوروژنز نشانگر خوبی برای سلامت مغز شماست.

ورزش از طرق مختلف برای مغز شما مفید است. یادگیری یک ورزش جدید مثل گلف یا تنیس برای اولین بار توانایی تغییر اتصالات مغز را به چالش می کشد. هر گونه ورزشی تاثیر مثبت بر بدن می گذارد اما به نظر می رسد نوروژنز بیشتر با ورزش های هوازی طولانی مدت فعال می شود.

تمرینات اینتروال با شدت بالا مانند کراس فیت نمی توانید مانند ورزش هوازی طولانی مدت ترمیم نورون های مغز را افزایش دهد.

هنگامی که به جای باشگاه رفتن و وزنه زدن به دویدن طولانی مدت می روید چه اتفاقی برای مغزتان  می افتد؟

بیشتر بدانید : نوار مغز EEG چیست و چه زمانی باید نوار مغز بگیرید؟

بیشتر بدانید : مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک یا تر است؟

دویدن در جاده

دوره های طولانی ورزش هوازی از روش های مختلفی روی مغز تاثیر مثبت می گذارد.

سریع ترین  و موثرترین اثر  برای نوروژنز مغز را ورزش runner’s high دارد . دویدن به مدت طولانی و با شدتی که شما را به چالش بکشد.  زمانی که 1 تا 2 ساعت ورزش هوازی انجام مید هید احساس رهایی به شما دست می دهد. مشکلاتتان ذوب شده و دردهایتان ناپدید می شود. متاسفانه این اثر موقتی است.

runner’s high باعث ترشح مواد مخدر طبیعی دربدن می شود که باعث ایجاد اثر بسیار قوی در بخش پردازش احساسات مغز می شود. بدنتان حین دویدن هورمون ضد استرس طبیعی تولید می کند که باعث می شود مشکلاتتان را راحت تر حل کنید.

همه ما میدانیم که داشتن احساس خوب لزوما وابسته به سلامت نیست. هر کسی می تواند احساس رضایتمندی در زندگی اش داشته باشد.

با این حال به نظر می رشد که احساسات مثبتی که در نتیجه فعالیت هوازی ایجاد می شود ارتباط مستقیمی با رشد سالم بافت های مغز دارد.

اگرچه به سادگی می توانیم با نگاه به تجمع مواد مخدر طبیعی در لوب پیشانی مغز بعد از 2 ساعت دویدن، احساس خوب ایجاد شده را در بدن ورزشکار توضیح دهیم ولی دانشمندان دانشگاه اوتاوا به نتایج بیشتری در این زمینه دست پیدا کرده اند. افزایش ماده ای شیمیایی به نام VGF بعد از ورزش هوازی توانست آسیب ژنتیکی مغز موش ها را ترمیم کنند و باعث طولانی تر شدن عمرشان شود و باعث بهبود بافت مغزی شود.

البته هنوز دانشمندان نتوانسته اند به درستی کارکرد VGF در بدن را شناسایی کنند ولی می دانند که یک داروی طبیعی ضد افسردگی پایدار و طولانی است که روند ترمیم نورون های مغز را بهبود می بخشد.


بیشتر بدانید : تغییر شکل مغز چگونه امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : برای جلوگیری از کوچک شدن مغز این خوراکی ها را هر روز بخورید!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ