تاثیر سن بر ناباروری زوجین چقدر است
افزایش سن در زنان و مردان، باعث کاهش میزان باروری می‌شود و امروزه شاهد هستیم که به علت مشکلات اجتماعی، اقتصادی و…، سن ازدواج در جامعه افزایش پیدا کرده و برخی زوجین تمایل دارند فرزند آوری را به تأخیر بیاندازند

افزایش سن چه تاثیری بر ناباروری دارد

یک فلوشیپ نازایی، به علل بروز ناباروری به دنبال افزایش سن زوجین اشاره کرد و گفت: میزان سقط در زنان بالای ۴۰ سال، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سایر زنانی است که در سن باروری قرار دارند.

به گفته سیمین ظفردوست شکی نیست که افزایش سن در زنان و مردان، باعث کاهش میزان باروری می‌شود و امروزه شاهد هستیم که به علت مشکلات اجتماعی، اقتصادی و…، سن ازدواج در جامعه افزایش پیدا کرده و برخی زوجین تمایل دارند فرزند آوری را به تأخیر بیاندازند.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، افزود: تأخیر در فرزند آوری، تقریباً به مهم‌ترین مشکل باروری تبدیل شده و به نظر می‌رسد که زوجین، خیلی از جدی بودن تأثیر سن در باروری آگاهی نداشته و لازم است با برنامه‌های آموزشی، سطح آگاهی زوجین از تأخیر در فرزندآوری را افزایش دهیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا، با تاکید بر اینکه عوارض افزایش سن در زنان برای باروری نسبت به آقایان جدی تر است، تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که خانم‌ها در محدوده سنی ۱۹ تا ۲۶ سال، ۵۰ درصد شانس باروری دارند که این وضعیت در سنین ۳۵ تا ۳۹ سال به ۲۹ درصد کاهش می‌یابد.

ظفردوست، با عنوان این مطلب که بیشترین قدرت باروری در سنین ۲۰ تا ۲۵ سالگی است، به تشریح دلایل افزایش سن و کاهش میزان باروری در زنان پرداخت و افزود: بالا رفتن سن باعث می‌شود ذخیره تخمدان زنان کاهش یابد.

این فلوشیپ نازایی، با اشاره به تأثیر ذخیره تخمدانی در زنان سنین بالا، گفت: در سن یائسگی که بین ۴۸ تا ۵۰ سال است، سلول‌های ضایعه‌های تخمدانی کاملاً از بین می‌رود.

بیشتر بدانید : قدرت اسپرم مردان با افزایش سن چه تغییری می کند؟+ سن باروری مردان

بیشتر بدانید : بهترین سن باروری در زنان و مردان

باروری زوجین

وی ادامه داد: در واقع، تخمک‌ها در زنان بالای ۳۰ سال به تدریج کاهش یافته و سرعت این کاهش در سنین ۳۳ تا ۳۵ سال افزایش می‌یابد.

ظفردوست افزود: علاوه بر کاهش تخمک‌ها، کیفیت تخمک‌ها نیز بدتر می‌شود و این مسئله در باروری و زایمان اثرگذار است.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، یکی دیگر از عوارض افزایش سن باروری در زنان را، بروز مشکل لوله رحم دانست و گفت: سن زن که بالا برود ممکن است مشکلات رحمی پیدا کند و این وضعیت در سنین بالای ۳۰ تا ۴۰ تشدید می‌شود.

وی با اعلام اینکه زایمان زودرس و سقط در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر دیده می‌شود، ادامه داد: فشارخون بارداری و دیابت بارداری، از دیگر مشکلات زایمان در سنین بالاست.

ظفردوست به وضعیت مردان اشاره کرد و گفت: افزایش سن در آقایان نیز باروری آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زیرا، هر چه سن بالا برود میزان مایع منی و تحرک اسپرم‌ها کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه با افزایش سن، کیفیت ژنتیکی اسپرم‌ها تغییر پیدا می‌کند.


وی افزود: افزایش سن مردان علاوه بر اینکه میزان باروری را کاهش می‌دهد، میزان سقط در همسر این مردان را شدت می بخشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینا، با اشاره به اختلالاتی که در باروری زوجین در سنین بالا رخ می‌دهد، گفت: اصولاً برای این دسته از زوجین، توصیه ما این است که اگر یک سال بعد از اقدام برای فرزند دار شدن، بارداری حاصل نشد، برای اقدامات درمانی مراجعه کنند. این وضعیت برای زوجین که زوجه بالای ۳۵ سال است، توصیه می‌کنیم بعد از ۶ ماه از اقدام برای بارداری، به پزشک متخصص مراجعه کنند.

ظفردوست تاکید کرد: میزان سقط در زنان بالای ۴۰ سال، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سایر خانم‌هایی است که در سنین باروری قرار دارند.

بیشتر بدانید : قصه تلخ ناباروری در زوج های جوان

بیشتر بدانید : این آقایان احتمال ناباروری دارند



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : mehrnews.ir