بیماری زالی یا آلبینیسم یک بیماری ژنتیکی است که علاوه بر کم بودن رنگدانه در بدن فرد مبتلا با مشکلات دیگری نیز همراه است که در ادامه به آنها اشاره می شود

افراد زال با چه مشکلاتی روبه رو هستند؟

کودک همسایه مان حدود پنج سال دارد، هر بار که او را می بینم به نظرم چشم هایش بسته ، پوست صورتش سفید و سرخی خوش رنگ زیر پوست ،هر بارکه چشم هایش را باز می کند قرمزوبه نظرم پوست اش همیشه خشک است . او بیماری البینیسم یا زالی دارد، که نوعی نقص مادرزادی است.

ظاهر متفاوت مبتلایان به آلبینیسم باعث می شود تا در جامعه و حتی خانواده طرد و از حقوق خود محروم شوند به همین دلیل در 18 دسامبر 2014، مجمع عمومی سازمان ملل متحد 13 ژوئن را «روز بین‌المللی آگاهی از آلبینیسم (زالی)» نامید و قطعنامه‌ای برای پیشگیری از حمله به افراد مبتلا به آلبینیسم و تبعیض علیه آنان به تصویب رساند.

درفرد زال ماده تیروزین به ملانین تبدیل نمی شود فقط همین!

تیروزین رنگدانه ای که مسئول تولید رنگ پوست، چشم وموهاست . بنابرآن چه گفته شده است آلبینیسم هفت نوع است که  در شایع ترین حالت بیمار پوست روشن دارد. برای  شناسایی این بیماری آزمایش ژنتیک انجام می شود و پدرو مادر کودک مبتلا در واقع ژن معیوب به ارث برده اند .


پیشگیری از زالی

والدین باید از هفته 10-12 برای نمونه گیری از جنین مراجعه کنند. حتماً زوج هایی که این مشکل در خانواده های شان وجود دارد باید به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه کنند و همچنین مشاوره و آزمایش ژنتیک را انجام دهند و حتی بدون مشاوره باردار نشوند.زمانی که پدر و مادر آزمایش شدند می توان از آلبینیسم پیشگیری کرد.


بینایی در زالی
Albinisme.jpg

برخی افراد مبتلا به زالی دید بسیار کمی دارند. بعضی تقریبا نابینا هستند، بعضی می توانند نوشته های کتاب را بخوانند و بعضی دید کافی برای رانندگی دارند. این بیماری به شدت بر بینایی فرد تاثیر دارد، فقدان رنگدانه در چشم‌ها موجب بروز اختلال های بینایی گوناگونی می‌شود.


بعضی از مشکلات مبتلایان به آلبینیسم یا زالی

  • کاهش تیزی دیداری
  • حرکت غیر ارادی کره‌ چشم (نیستاگموس)
  • لوچی و تنبلی چشم
  • حساسیت به نور شدید و خیره کننده
  • برخی افراد زال برای دید بهترمجبورند ازعینک یا لنزهای تماسی استفاده کنند. برخی دیگرچشم های شان را عمل جراحی می کنند.افرادی که زالی دارند، زودتر دچار آفتاب سوختگی می شوند. بنابراین لازم است از کرم ضدآفتاب استفاده کنند.


بیشتر بدانید : تغییر رنگ پوست به یکی از این 7 دلیل

بیشتر بدانید : چشم رنگی ها بخوانند

بیشتر بدانید : سفیدی زودرس مو | دلیل سفید شدن مو ها و راه های مقابله با آن


 گردآوری : گروه سلامت سیمرغ 
seemorgh.com/health
منبع khorasannews.com