چه کسانی واریس می گیرند
واریس عروق خونی سیاه رنگ و متورمی است که در برخی افراد فقط مشکل زیبایی ایجاد می کند ولی در برخی دیگر با درد و ناراحتی همراه است

چه افرادی واریس می گیرند

 واریس به عروق سیاهرگی وسیع و متورم و پیچ و تاب خورده‌ای گفته می‌شود که می‌تواند هر سیاهرگی را درگیر کند، اما بیشتر در سیاهرگ‌های پا رخ می‌دهد. عروق عنکبوتی هم زیر مجموعه‌ای از واریس‌ها محسوب می‌شوند که بسیار شایع و خفیف‌ هستند.

باوجود اینکه واریس بیشتر از جنبه زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در برخی افراد با درد و بی تابی و احساس ناخوشایندی همراه خواهد بود. در برخی موارد محدودی هم ممکن است به مشکلاتی مانند تشکیل لخته یا خونریزی و زخم و مشکلات دستگاه گردش خون ختم شود.

سید هاشم سزاوار جراح عروق  درباره بیماری واریس اظهار کرد: واریس از دریچه‌های اندام‌های تحتانی تشکیل شده که برگرداندن خون توسط شریان‌ها از اندام‌های تحتانی به قلب بر عهده آنهاست.

خون باید دوباره در سیستم‌های جریانی بدن قرار بگیرد و تصفیه شود و این عمل توسط لانه کبوتری یا همان دریچه‌ها گفته می‌شود؛ طبیعی است که این دریچه‌ها باید سالم باشد تا از برگشت خون از بالا به پایین در رگ‌ها محافظت کنند، البته برگشت خون در برابر جاذبه‌ زمین دارای مکانیسم خاصی است، زمانی که فرد فعالیت زیاد می‌کند باعث ایجاد فشار‌هایی در اندام‌های تحتانی می‌شود.

بیشتر بدانید : علت بروز واریس و درمان آن

بیشتر بدانید : درمان واریس پا با پیروی از 8 قانون سلامتی

واریس پا

در این حالت اختلالات و نارسانایی‌ها مانع حرکت خون در بدن خواهند شد؛ لخته شدن خون در اندام‌های تحتانی است که بیشتر در اثر اضافه وزن و ایستادن زیاد ایجاد می‌شود، افرادی که چاق و باردار هستند یا مادرزادی دارای این نوع بیماری هستند بیشتر مستعدآنن هستند.

ایستادن زیاد موجب خستگی و درد در قسمت ساق پا فرد می‌شود. ممکن است فرد موقع راه رفتن دچار ورم پا شود که اگر خیلی شدید باشد به صورت زخم‌هایی در پا ایجاد می‌شود.

سزاوار درباره پیشگیری و درمان واریس گفت: لازم است بدانید که اگر شدید باشد فرد دچار ضعف‌های شدید در قسمت اندام‌های تحتانی می‌شود پس باید به جراح مربوطه مراجعه شود و جراحی انجام شود اما در حالت کلی اگر شدت نداشت تنها با استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس و کمتر روی پا ایستادن و کفش مناسب رفع خواهد شد.



ذبیح الله حسن زاده جراح و متخصص ارتوپد درباره بیمای واریس اظهار کرد: واریس بیماری عروقی است که به صورت سیاهرگ‌هایی در اندام‌های تحتانی قرار دارند و به علل مختلف رخ می‌دهد.

افرادی که چاق و باردار هستند و شغل‌های ایستاده‌ای یا تغییرات و نارسانایی‌هایی را در دریچه‌های خود دارند بیشتر مستعد واریس هستند.

حسن زاده متذکر شد: واریس خودش یک علت مهم برای بیماران قلبی عروقی است که موجب لخته شدن خون در اندام‌های تحتانی می‌شود. این بیماری ممکن است بعد از عمل جراحی هم به وجود آید. ناتوانی‌های دریچه‌ها باعث حرکت نکردن خون در بدن می‌شوند؛ که می‌توانند باعث ایجاد مشکلات ریوی و مغزی شوند. به لخته شدن خون را آمبولی گفته می‌شود.

وی درباره درمان گفت: افرادی که در وضعیت ثابتی قرار دارند و زمان طولانی تری می‌ایستند، باید شغل خود را تغییر دهند. وزن خود را کاهش دهند و تا جایی که ممکن است از جوراب‌ها و کفش‌های مناسب استفاده کنند. درمان‌های غیر جدی مثل حجامت، زالو و درمان‌های مشابه آن‌ها کمتر انجام شود، زیرا اثر کمتری خواهند داشت. بهترین راه مراجع به پزشک مربوطه است تا دیده شود که واریس در چه مرحله‌ای است و مورد آزمایش و درمان قرار بگیرد.


بیشتر بدانید : واریس و رژیم غذایی که برای درمان واریس باید رعایت کنید

بیشتر بدانید : آنچه که باید در مورد واریس بدانیم



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : yjc.ir