چرا بعضی ها خواب خود را به یاد می آورند و بعضی فراموش می کنند؟
بعضی از ما تمام خواب هایی را که دیده ایم به خاطر می آوریم، با تمام جزئیات و برخی دیگر فقط می دانیم که خواب دیده ایم ولی چیزی ز خواب خود به یاد نمی آوریم، آیا می دانید علت آن چیست؟

 چرا خواب می‌بینیم؟

فرآیند رویا دیدن زمانی اتفاق می‌افتد که خواب به مرحله REM یا حرکت سریع چشم‌ها برسد، که این پدیده چندین بار در شب رخ می‌دهد. REM همراه افزایش حرکات و تکان خوردن بدن و تسریع در تنفس است. به گفته Mike Kisch عمل خواب دیدن بیشتر در این زمان(REM) رخ می‌دهد٬ زیرا فعالیت موجی مغز در این زمان شباهت بیشتری به وقتی دارد که فرد بیدار است.

این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که حدود ۹۰دقیقه از خواب فرد می‌گذرد و به خواب عمیق رفته است. به گفته دکتر Alex Dimitriu خواب دیدن یک فرآیند ضروری برای مغز است، پس تمام مردم خواب می‌بینند فقط بعضی‌ها آن را فراموش می‌کنند. اما چه چیزی باعث می‌شود که همه خواب‌های خود را نتوانند به یاد بسپارند؟

تحقیقات در رابطه با خواب، بسیار گسترده و پیچیده و بررسی آن در آزمایشگاه نیز دشوار است. به همین دلیل نظریه‌های گوناگونی برای پاسخ به این سوال وجود دارد. اما تا حدودی به این دلیل است که فعالیت مغز نمی‌تواند در رابطه با محتوای رویا و خواب چیزی به ما بگوید. 

بیشتر بدانید : در هنگام خواب چه اتفاقاتی در مغز ما می افتد؟

به خاطر سپردن رویاها

 دکتر Sujay Kansagra می‌گوید: بعضی‌ها معتقدند رویا پنجره‌ای است به ضمیر ناخودآگاه در حالی که نظریه‌های دیگه بر این باورند که رویا تنها یک نتیجه بی‌معنی از فعالیت مغز است که سبب بازگردانی مغز می‌شود. 

بر اساس یک نظریه، رویا زمانی اتفاق می‌افتد که مغز در حال پردازش اطلاعات و حذف غیرضروری‌ها و انتقال موارد مهم به حافظه بلند مدت باشد. پس افرادی که می‌توانند خواب خود را به یاد بیاورند، توانایی بالایی در حفظ کردن نیز دارند. 

به گفته Lambert افرادی که خواب کافی ندارند، به دلیل کاهش میزان REM به خاطر سپردن رویا برای آن‌ها دشوار تر خواهد بود. عواملی چون استرس یا آسیب دیدگی می‌تواند باعث رویاهای زنده یا کابوس شود که سبب به خاطر سپردن آن در روز بعد می‌شود. دیدن رویا هیچ تاثیر منفی بر روی کیفیت خواب ندارد اما به خاطر سپردن آن می‌تواند نشانه‌ای از سلامت بدن باشد.


بیشتر بدانید : چرا در خواب حرف می زنیم؟ مجردها بیشتر در خواب حرف می زنند یا متاهل ها؟

بیشتر بدانید : این 19 نوشیدنی را قبل از خواب مصرف کن و مانند یک کودک بخواب


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khabaronline.ir