در اندازه گیری فشار خون کدام عدد مهم است؟
 فشار خون بالا یا پایین باعث بروز مشکلاتی می شود که لازم است بدانید در اندازه گیری فشار خون کدام اعداد مهم هستند، در این مطلب به اعداد مهم فشار خون اشاره می شود

اعداد مهم در فشار خون

 شاید شما هم جزو افرادی باشید که به تازگی در بسیج ملی اندازه‌گیری فشار خون شرکت داشته‌اید. اگر این گونه باشد، می‌دانید که در هر بار اندازه‌گیری فشار خون، دو عدد به ما گفته می‌شود. عددی که به صورت معمول زیر 10 است و فشار دیاستولی نامیده می‌شود. هر زمان که میزان این عدد، زیر 8 باشد، از دید متخصصان فشار خون فرد در وضعیت مناسبی است. عدد دیگر اما فشار سیستولی است و در غالب موارد بالای 10 است. البته این عدد اگر بیشتر از 12 باشد، مطلوب نیست.

نکته‌ای که در این بین وجود دارد این است که بسیاری از افراد بعد از اندازه‌گیری فشار خون، تمام توجه‌شان به عدد بزرگ تر که مربوط به فشار سیستولی است جلب می‌شود، در حالی که مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد عدد مربوط به فشار دیاستولی نیز اهمیت دارد  و می‌تواند درباره احتمال بروز مشکلات قلبی به ما اطلاعات قابل توجهی دهد.

در نتایج مطالعاتی که به تازگی در کالیفرنیا و روی بیش از 1.3 میلیون نفر انجام شده است، محققان دریافتند که هر دو عدد در اندازه‌گیری فشار خون اهمیت دارد و می‌تواند درباره احتمال بروز بیماری‌های قلبی به ما اطلاعات ارزشمندی دهد.

به عنوان مثال افرادی که فشار دیاستولی آن ها بیش از 9.6 است، با افزایش 3.6 درصدی احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی مواجه هستند. از سوی دیگر احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی برای افرادی که فشار سیستولیک آن‌ها بیش از 16 است، 4.8 درصد بیشتر از افراد عادی است. این مطالعه تاکیدی دوباره بر اهمیت داشتن هر دو عدد در زمان اندازه‌گیری فشار خون است.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد در پیش‌بینی احتمال بروز خطر بیماری‌های قلبی-عروقی هر دو عددی که در زمان اندازه‌گیری فشار خون به ما گفته می‌شود، اهمیت دارد.


بیشتر بدانید : فشار خون چیست؟

بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

بیشتر بدانید : فشار خون بالا و فشار خون بدخیم را بشناسید

بیشتر بدانید : بهترین زمان برای اندازه گیری فشار خون در روز چه زمانی است؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com