علت سردردهای تابستانی چیست؟
 سردرد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما در گرمای تابستان به آن دچار می شویم که علت آن همین گرمای هواست، در ادامه به نکاتی در این باره اشاره می شود

سردردهای تابستانی به علت گرمای هوا

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد طی ماه‌های گرم سال شکایت از سردرد، افزایش می‌یابد. در تابستان به ویژه در اوج گرمای آن، تا حدود 20 درصد خانم‌ها و 10 درصد آقایان ممکن است دچار سردرد شوند. این سردردها که به عنوان سر دردهای تابستانی شناخته می‌شوند، تا حد زیادی قابل پیشگیری هستند. در این مطلب مروری خواهیم داشت بر عوامل بروز این سردردها و نکاتی که می‌تواند به شما کمک کند تا از آن‌ها پیشگیری کنید.

بسیاری از ما عامل سردردهای تابستانی را گرمای هوا می‌دانیم. واقعیت این است که تا حد زیادی نیز حق با ماست. گرمای هوا باعث تعریق بیشتر و از دست رفتن آب بدن  می شود و کم‌آبی می تواند به بروز سردرد منجر شود. در عین حال گرما، به خودی خود به خستگی منجر  می شود که خود یکی از عوامل بروز سردرد است.

در کنار عامل گرما و تاثیر آن، تابش شدید آفتاب نیز عامل دیگری است که در برخی افراد سردرد ایجاد می‌کند. در مناطق شرجی، ترکیب رطوبت بالا با گرما و در شهرهای بزرگ آلودگی هوای تابستانه از دیگر عوامل ایجاد سردردهای تابستانی است.

بیشتر بدانید : بدترین نوع سردرد کدام است؟ + شناخت انواع سردرد

بیشتر بدانید : خطر در کمین مبتلایان به میگرن در فصل تابستان!

چطور مانع از بروز این سردردها شویم؟

مهم‌ترین نکته در پیشگیری از سردردهای تابستانی، مصرف مایعات به اندازه کافی است. دقت کنید که مهم‌ترین معیار برای تشخیص مصرف مایعات به اندازه کافی، رنگ ادرار است. رنگ ادرار زرد به معنای آن است که لازم است آب بیشتری مصرف کنید.

نوشیدن آب خالی به میزان زیاد در تابستان برای بسیاری از افراد دشوار است. در عین حال که بدن ما در زمان تعریق جدای از آب، املاح نیز از دست می‌دهد. بر این مبنا بهتر است در کنار مصرف آب، از شربت‌های کم‌شیرین یا میوه‌های آبدار نیز برای تامین مایعات و املاح بدن خود استفاده کنید.

بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر تا حد امکان بیرون نروید. در این زمان، گرما و نور شدید آفتاب می‌تواند منجر به سردرد شود.

در این روزهای گرم و آفتابی، در زمان تردد بیرون از خانه به صورت مداوم از کلاه یا سایبان و عینک آفتابی استفاده کنید. حتی اگر در سایه حرکت می‌کنید، استفاده از عینک آفتابی را فراموش نکنید.

بعد از چند ساعت فعالیت در هوای گرم، حتما زمان کوتاهی را برای استراحت در نظر بگیرید. چرا که بدن در هوای گرم، زودتر از حالت عادی خسته می‌شود.

کوتاه بودن شب‌ها در تابستان باعث کاهش کیفیت خواب برخی از افراد شده  و همین خستگی آن‌ها را تشدید می‌کند. با استفاده از پرده‌های ضخیم برای تاریک کردن و خنک نگه داشتن اتاق خواب، تلاش کنید تا کیفیت خواب‌تان را بهبود بخشید.

اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنید تا حد امکان از تردد در مناطقی که آلودگی هوای بالایی دارند، خودداری کنید.


چند روش موثر در درمان سردردهای تابستانی
سردرد

شاید برای بسیاری در دسترس‌ترین روش درمان سردرد، استفاده از مسکن باشد. اما جدای از مصرف مسکن، شما می‌توانید از روش‌های زیر نیز برای کاهش سردردهای تابستانی خود استفاده کنید.

 اگر دسترسی به یخ دارید، چند تکه یخ را داخل کیسه‌ای پلاستیکی بگذارید و در آن را محکم ببندید. کیسه را لای حوله نازکی بگذارید و بعد روی سر و پیشانی خود قرار دهید تا خنک شوید. گذاشتن کیسه بسیار سرد به شکل مستقیم روی سر، توصیه نمی‌شود.

 از عصاره نعناع استفاده و کمی از آن را روی شقیقه‌های‌تان بمالید. برخی استفاده از عصاره استوقودوس به همین شکل را نیز موثر می‌دانند.

 کمی زنجبیل تازه، به قدر یک بند انگشت، را در آب جوش بریزید و بگذارید تا عطر و طعم خود را به آب بدهد. مصرف این دمنوش به صورت خنک می‌تواند به کاهش سردرد شما کمک کند.

 اگر دچار سردردهای طولانی و مکرر می‌شوید، بهتر است برای مشخص کردن علت دقیق آن به پزشک مراجعه کنید و از خوددرمانی بپرهیزید. 


بیشتر بدانید : چه زمانی سردرد خطرناک است

بیشتر بدانید : برای پیشگیری از گرمازدگی و درمان آن چه باید کرد؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com