تفاوت تاثیر برخی بیماری ها بر بدن بانوان و آقایان
 بدن مردان و زنان تفاوت هایی دارد که همین باعث شده تاثیرات بیماری ها بر روی آنها متفاوت باشد

 آیا تاثیرات بیماری ها بر بدن مردان و زنان یکسان است

گرچه زنان و مردان می توانند به بیماری های یکسانی مبتلا شوند و نشانه های مشابهی داشته باشند، اما بعضی بیماری ها تأثیرات متفاوتی بر آن ها دارند. گاهی نشانه های بیماری در زنان بیشتر است و گاهی شدت بیماری در مردان. یکی از دلایل متفاوت بودن طول عمر زنان و مردان هم همین است و به همین خاطر است که زنان کمی بیشتر از مردان عمر می کنند.

در ادامه با ۸ بیماری ای آشنا خواهیم شد که تأثیرات متفاوتی در زنان و مردان دارند.

1- ریزش مو

احتمال ریزش موها با بالا رفتن سن در مردان بیشتر از زنان است. مردان همیشه طبق یک الگوی یکسان موهای خود را از دست می دهند، به طوری که خط رویش موی آن ها رفته رفته عقب تر می رود. به علاوه، ریزش مو در مردان تا جایی ادامه پیدا می کند که بخش زیادی از سرشان بی مو می شود. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که هورمون تستوسترون در مردان تأثیر زیادی روی موهای آن ها دارد. تستوسترون تبدیل به دی هیدرو تستوسترون می شود، هورمونی که به کوتاه و نازک تر شدن موها کمک می کند.

ریزش مو در آقایان می تواند از دهه ی ۲۰ زندگی آن ها شروع شود. در زنان اما این مسأله ممکن است تا دهه ی ۵۰ یا ۶۰ زندگی شان قابل توجه نباشد. به علاوه، ریزش مو در زنان بیشتر به ژنتیک یا مشکلات پزشکی مربوط می شود.

2- جوش

زنان در دوران پریود و یائسگی که تعادل هورمونی آن ها برهم می خورد، بیشتر دچار جوش می شوند. هم مردان و هم زنان می توانند از دوران کودکی تا بزرگسالی دچار جوش شوند، اما مردان در مجموع سال های بیشتری با این مشکل درگیر هستند چون پوست آن ها چربی طبیعی بیشتری تولید می کند که همان عامل بروز جوش است.

3- ام اس

ام اس در زنان ۲ تا ۳ برابر شایع تر از مردان است. با این حال، این بیماری در مردان اغلب شدت بیشتری دارد. نوع پیشرفته ی این بیماری که به آن پی پی ام اس (Primary-Progressive Multiple Sclerosis) گفته می شود، در میان مردان شایع تر است.

4- پوکی استخوان

احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زنان ۴ برابر بیشتر از مردان است. این بیماری عمدتاً در زنان بالای ۵۰ سال دیده می شود. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که زنان استخوان های سبک تر و باریک تری دارند و به علاوه، آن ها طول عمر بیشتری دارند.

5- سکته مغزی

حدود ۵۵ هزار زن بیشتر از مردان گرفتار سکته مغزی می شوند. نرخ سالانه ی مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در زنان بیشتر از مردان است. گرچه سکته مغزی در مردان و زنان نشانه های یکسانی دارد اما زنان می توانند نشانه های دیگری هم داشته باشند، از جمله سخت نفس کشیدن، توهم، احساس غش و ضعف، استفراغ، اضطراب، حملات صرع و سکسکه.

6- حمله قلبی

هم زنان و هم مردان زمانی که در شرف حمله قلبی هستند، فشار زیادی روی قفسه سینه ی خود احساس می کنند، طوری که گویی یک فیل روی قفسه سینه ی آن ها نشسته. با این حال، زنان می توانند بدون این احساس فشار در قفسه سینه، دچار حمله قلبی شوند. به جای آن ممکن است احساس فشار یا درد در پایین قفسه سینه یا بالای شکم، تنگی نفس، سرگیجه، احساس غش و ضعف و خستگی شدید داشته باشند.

7- افسردگی و اضطراب

زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی و اضطراب می شوند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که آن ها چیزهایی را تجربه می کنند که مردان معمولاً تجربه نمی کنند، مثل تبعیض های جنسیتی، مشکلات اجتماعی–اقتصادی، نابرابری دستمزد و پایین بودن جایگاه اجتماعی.

علاوه بر این، انواعی از افسردگی در زنان وجود دارد که مردان هرگز آن ها را تجربه نمی کنند، مثل افسردگی های دوران بارداری، پس از زایمان، پیش از یائسگی و دوران قاعدگی.

8- عفونت مجاری ادرار

عفونت مجاری ادرار در زنان شایع تر از مردان است چون زنان مجرای ادرار کوتاه تری دارند و باکتری مسافت کوتاه تری را باید طی کند. از طرفی دیگر، این بیماری در مردان شکل پیچیده تری دارد، چون این عفونت بیشتر بر اثر انسداد مجرای ادرار رخ می دهد تا باکتری.


بیشتر بدانید : میل جنسی زنان و مردان در چه ساعاتی از روز به اوج می رسد؟

بیشتر بدانید : حقایقی در مورد مردها که بهتر است بدانید

بیشتر بدانید : زنها سرمایی ترند یا مردها؟ چرا؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com