انگشت ماشه ای چیست؟ علت و درمان آن
انگشت ماشه ای عارضه ای مربوط به کف دست است که در ادامه به علت بروز آن، علائم و درمان آن اشاره می شود

آنچه باید در مورد انگشت ماشه ای بدانید

در ناحیه كف دست تاندون‌ها از داخل غلاف‌هایی عبور می‌كنند تا به محل اتصالشان به استخوان انگشتان برسند. گاهی اوقات ممكن است تاندون، ملتهب و متورم شود. وقتی این اتفاق افتاد، در حین خم‌كردن انگشت تاندون متورم در داخل غلاف گیر می‌كند كه سبب ایجاد درد و قفل شدن انگشت می‌شود.

با كمی فشار تاندون انگشت به‌صورت ناگهانی در غلاف آزاد می‌شود و به این حالت انگشت ماشه‌ای گویند چون شبیه فشار دادن ماشه تفنگ حركت انگشت به‌صورت ضربه‌ای صورت می‌گیرد.

بیشتر بدانید : مشکلات دست ها که نشان دهنده بیماری است

بیشتر بدانید : آموزش تصویری ماساژ برای تسکین درد مفاصل دست و انگشتان

چه دلایلی باعث ایجاد بیماری انگشت ماشه‌ای می‌شود؟

انگشت ماشه‌ای می‌تواند از تكرار یك حركت یا ایجاد فشار روی انگشت حین انجام كار انگشت ناشی شود.

روماتیسم، نقرس و دیابت نیز می‌توانند باعث ایجاد این بیماری شوند. همچنین گرفتن چیزی مانند یك ابزار قوی با یك بست و دستگیره محكم برای یك مدت‌زمان طولانی، می‌تواند باعث ایجاد انگشت‌ماشه‌ای شود.

كشاورزان، كارگران صنعتی و نوازندگان هم اغلب به بیماری انگشت ماشه‌ای مبتلا می‌شوند، زیرا آنها انگشت و شست خود را خیلی زیاد حركت می‌دهند. حتی افراد سیگاری می‌توانند با استفاده مكرر از فندك مبتلا به شست ماشه‌ای شوند.انگشت ماشه‌ای در زنان نسبت به مردان بیشتر شایع است و اغلب در افراد با سن 40 تا 60 سال اتفاق می‌افتد.


علائم انگشت ماشه‌ای

یكی از اولین علائم انگشت ماشه‌ای وجود درد در پایین انگشت یا شست است.شایع‌ترین نشانه آن ایجاد یك فشار و ضربه دردناك در هنگامی است كه انگشت خم و راست می‌شود. در برخی موارد انگشت یا شست در موقعیت خم یا راست قفل می‌شود و شرایط بدتر می‌شود.

در این صورت انگشت باید با كمك دست دیگر به آرامی صاف شود.درمان در كلینیك درد با استفاده از داروهای ضد‌التهاب و یك دوره بی حركت كردن انگشتان با استفاده از آتل انجام می‌شود. استفاده از لیزرهای با توان بالا در كاهش التهاب و درد تاثیر زیادی دارد.

در صورت عدم پاسخ به این درمان‌ها تزریق استرویید یا ازون راهكار ساده‌ای است كه در 90 درصد بیماران بهبودی ایجاد می‌كند. در بیماران مقاوم به درمان جراحی و آزادسازی عصب پیشنهاد می‌شود.


بیشتر بدانید : 7خطر ناشی از نشستن دست ها

بیشتر بدانید : علت عرق کف دست چیست؟

بیشتر بدانید : کیست مچ دست را چگونه با روش های سنتی درمان کنیم


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir