فوبیای کرونایی چیست و چطور به آن غلبه کنیم؟
 بیماری کرونا علاوه بر همه گیر بودن بیماری مشکل دیگری که برای برخی به وجود ترس شدید و فوبیای ناشی از ابتلا به بیماری است که در ادامه به چند نکته برای مقابله با آن اشاره می شود

 کرونا و ترس شدید آن را چطور مهار کنیم؟

بنابر اعلام مشاورانه، فردی که ترس از بیماری دارد می تواند یک از اعضای خانواده شما باشد و شما به این طریق به او کمک کنید یا در جلسات مشاوره کودک می توانید به درمان فویبا در کودکان بپردازید.

اختلال اضطراب بیماری، هیپوکندریا که گاه به آن فوبیای بیماری می گویند، ترس شدید فرد از بیمار شدن است. در این حالت آن چه که باعث بیماری فرد می شود خود بیماری نیست بلکه ترس فرد از بیمار شدن است.


حفظ آرامش لازمه ی مقابله با فوبیای ناشی از کرونا

از آن جایی که تنها راه مبارزه با این ویروس بالا بردن سیستم ایمنی و بهترین راه پیش گیری در مقابل آن، در خانه ماندن است، در چنین شرایطی وظیفه اصلی ما نسبت به خود و اطرافیان مان حفظ آرامش و کاستن از اضطرابمان است.

البته اضطراب تا حدی که مانع از بی توجهی و بی خیالی نسبت به توصیه های پزشکی نگردد لازمه‌ی موفقیت و سلامت‌مان است.

آن چه که مانع از حفظ آرامش در افراد مبتلای به فوبیا ناشی از کرونا می گردد، دلمشغولی و فکر کردن زیاد به کرونا و اتفاقات بعدی آن است.


کابوس‌های شبانه و ناتوانی در خوابیدن کودک و بزرگسال

کابوس‌های شبانه و ناتوانی در خوابیدن نیز نه تنها باعث شدت یافتن فشار روحی می‌گردد خود در ضعف سیستم ایمنی نقش عمده‌ای دارد.

همچنین تلاشی که فرد برای سرکوب افکار مربوط به مرگ یا بیماری ناشی از کرونا دارد، صرفا باعث قدرت یافتن این افکار می گردد.

بنابراین با پذیرش افکار و اضطراب  و توجه به این نکته که افکار چیزی فراتر از فکر نیستند، دست از مقامت در برابر هجوم افکار اضطراب برانگیز بردارید.

می توانید مانند یک مشاهده گر بیرونی، یک قدم به عقب برداشته و به افکارتان اجازه ی ورود و خروج بدهید.

همچنین سعی کنید در لحظه ی حال زندگی کنید. توجه داشته باشید که نگرانی و اضطراب نتیجه زیستن در آینده است.

 

راهکارهای مقابله با فوبیای ناشی از کرونا

پرخاشگری، زودرنجی و تحریک پذیری زیاد نیز از دیگر پیامدهای فوبیای ناشی از کروناست که این ویژگی در شرایط فعلی و با وجود قرنطینه خانگی باعث رنجش سایر اعضای خانواده و عذاب وجدان بیشتر فرد می شود.

ورزش می تواند یک راه حل مناسب در کاهش اضطراب افراد مبتلا به فوبیای کرونا باشد. ورزش نه تنها باعث بالارفتن دمای بدن و تقویت سیستم ایمنی می گردد، در ایجاد آرامش روحی نیز نقش بسزایی دارد.

کوهنوردی در مناطق امن و با رعایت فاصله از دیگران نیز در روزهای فعلی می تواند مناسب باشد.

توجه داشته باشید که حضور در سالن های ورزشی و اماکن عمومی نه تنها کارساز نبوده بلکه نتیجه معکوس دارد. همچنین مدیتیشن و مراقبه در کاهش استرس و نگرانی نقش عمده ای دارد.

شنیدن یک موسیقی آرامش بخش و انجام تمرینات تنفسی در کاهش ضربان قلب و استرس نقش بسزایی دارد.

استفاده از گیاهان دارویی از دیرباز برای کاهش تنش و فشار عصبی توصیه می شده از جمله:

  • دارچین
  • به لیمو
  • هل
  • بادرنجبویه

سعی کنید برنامه روزانه متنوع و خلاقانه ای برای خود ترتیب دهید تا از خوابیدن در طول روز یا صرف دنبال کردن اخبار مربوطه و در نتیجه بی خوابی شبانه جلوگیری شود.

در نهایت توجه داشته باشید که امیدواری و انرژی مثبت نه تنها کرونا حتی بیماری‌هایی مانند سرطان را شکست داده است.


تکنیک نوشتن افکار جهت کاهش فوبیای ناشی از کرونا

این تمرین با سه هدف صورت می گیرد:

  1. شناسایی خودگویی‌های منفی و مضطربانه‌ای که به خود می گویید.
  2. بیرون سازی احساسات درونی منفی.
  3. شناخت عوامل سبب ساز این افکار و رفتارهایی که به طور معمول در این حالت انجام می دهید.
  4. ارائه راه حل و تقویت مهارت حل مسئله.

در این تکنیک هنگامی که مضطرب می شوید شروع به نوشتن افکار خود می کنید. در تکنیک نوشتن افکار می توانید بعد از بیان هیجانات منفی خود میزان و درصد درست بودن آن افکار و همچنین راه حل‌های پیشنهادی تان را نیز ذکر کنید.

در نوشتن راه حل های پیشنهادی از روش بارش فکری استفاده کنید. مرحله پایانی انتخاب بهترین روش از میان روش های پیشنهادی است.

با انجام این روش نه تنها از میزان افکار و عوامل شروع کننده اضطراب تان آشنا می شوید بلکه تخلیه بار هیجانی منفی و تقویت روش حل مسئله نیز به تدریج در شما به یک عادت مثبت تبدیل می شود.


تکنیک جعبه نگرانی برای کودکان

می توانید از روش مشابه این تکنیک یعنی جعبه ی نگرانی برای کودکان استفاده کنید. بدین صورت که کودک افکار خود را در زمان تنش و ناراحتی روی برگه ای نوشته و یا نقاشی کند و داخل جعبه بیندازد.

مثلا کودک می تواند با کمک شما آرزوی خود برای رفتن به پارک یا بازی با دوستانش را با نقاشی یا نوشتن شرح دهد و راه کار فعلی شما با مشارکت او مطرح گردد.

جدیدترین مقالات روانشناسی کودک و نوجوان به تفکیک سنین و آموزش مقابله با انواع فوبیای کودکان را در سایت مشاورانه مطالعه کنید.


بیشتر بدانید : فوبیا چه تفاوتی با ترس دارد؟ + انواع فوبیا

بیشتر بدانید : عجیب ترین ترس و فوبیا ها در جهان؛ از ترس از رنگ زرد تا ترس از باران

بیشتر بدانید : نشانه های ظاهری اضطراب بیمار گونه را بشناسید

بیشتر بدانید : در ذهن یک فرد مبتلا به اضطراب و دلشوره چه می گذرد؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: