تاثیر ژل های ضد عفونی کننده بر میکروبیوم بدن چیست؟
این روزها به دلیل شیوع کرونا مصرف ژل های ضد عفونی کننده بسیار رایج شده است، اما این ژل ها در کنار تاثیرات مثبتی که دارند، تاثیرات منفی هم دارند که در ادامه به آنها اشاره می شود

ژل های ضدعفونی کننده چه تاثیری بر میکروبیوم بدن می گذارند؟

این ضدعفونی‌کننده‌ها فرقی بین میکروب خوب و بد قائل نمی‌شوند و همه را از بین می‌برند. در حالی که ژل‌های ضد‌عفونی کننده دست در طول دوران همه‌گیری ویروس کرونا پای ثابت زندگی روزمره بسیاری از افراد شده، متخصصان هشدار می‌دهند که این محصولات می‌توانند تهدیدی برای سلامت باشند.

بیشتر بدانید : پیشگیری از کرونا با مصرف ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی

در طول یک دهه گذشته میکروب‌ها نقش جدید و مثبتی در زندگی ما پیدا کرده‌اند و به این نکته پی برده‌ایم که علاوه بر میکروب‌های خطرناکی که باعث بروز عفونت می‌شوند، بدن حاوی باکتری‌های خوبی است که عملکرد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کنند، منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند و حتی از بسیاری عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که محصولات ضد‌باکتری از جمله ژل‌های ضد‌عفونی‌کننده دست، بین باکتری‌های خوب و بد تمایز قائل نمی‌شوند و تمام آن‌ها را از بین می‌برند.

دکتر جاناتان آیزن، میکروبیولوژیست در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: "میلیون‌ها باکتری در بدن ما از جمله روی پوست دست و داخل دستگاه گوارش زندگی می‌کنند. اما ضد‌عفونی‌‌کننده‌ها نه تنها تمام میکروب‌ها اعم از خوب و بد را از بین می‌برند، بلکه باعث ایجاد ارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک می‌شوند. مقاومت آنتی‌بیوتیکی یکی از بزرگ ترین چالش‌های بهداشت عمومی زمان ماست. هر سال در ایالات متحده آمریکا حداقل ۸/۲ میلیون نفر به یک عفونت مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک مبتلا می‌شوند و بیش از ۳۵۰۰۰ نفر در پی آن می‌میرند".

او تاکید می‌کند: "مصرف محصولات ضد‌عفونی‌کننده دست باید محدود به مکان‌هایی شود که عفونت در آن‌جا زیاد است، مثل بیمارستان‌ها. فراموش نکنید که ژل‌های ضد‌عفونی برای دست هیچ‌گونه برتری یا تاثیر مضاعفی نسبت به صابون یا شوینده‌های معمولی ندارند".

بیشتر بدانید : آخرین اخبار کرونا ویروس COVID-19

بیشتر بدانید : دمنوش هایی برای تقویت سیستم ایمنی

بیشتر بدانید : خطر کرونا ویروس برای مبتلایان به آسم چقدر است؟

بیشتر بدانید : کرونا ویروس را با این داروها تحریک نکنید!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com