تشخیص کرونا با آزمایش خون دقیق تر است یا سی تی اسکن ریه؟
برای تشخیص کرونا علاوه بر کیت تست کرونا از سی تی اسکن ریه هم استفاده می شود، اما این دو روش چه تفاوتی دارند و دقت کدام یک بیشتر است؟

 اختلاف دقت سی تی اسکن و تست کرونا چقدر است؟

با وجود ضروری بودن انجام تست خونی و پی‌سی‌آر (PCR)، تائید مطمئن و دقیق بیماری ویروسی كرونا از طریق سی‌تی‌اسكن ریه‌های یك فرد دچار ذات‌الریه كروناویروسی صورت می‌گیرد. در واقع درگیری گسترده ریه‌ها با مشاهده بخش‌های سفیدشده در دو طرف و در حاشیه دو ریه كه اصطلاحا "نمای شیشه مات" خوانده می‌شود از طریق متخصص قابل مشاهده است.

با این تفاسیر با دكتر مهرداد بخشایش‌كرم، استاد رادیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی گفت‌وگوی كوتاهی كرده‌ایم تا از ضرورت انجام سی‌تی‌اسكن ریه در مبتلایان به بیماری كرونا بیشتر بدانیم. چندی پیش پژوهشگران اعلام كردند با كمك سی‌تی‌اسكن می‌توانند میزان تخریب بافت ریه افراد مبتلا به بیماری كرونا را به آسانی مشاهده كنند و به این ترتیب خیلی زود قادر خواهند بود این بیماری مهلك را تشخیص دهند.

آیا شما هم معتقدید از طریق اسكن ریه می‌توان به تایید قطعی بیماری رسید؟

بررسی‌ها نشان داده است كه در مقایسه با تست كرونا از طریق خون و پی‌سی‌آر، انجام اسكن ریه (به روش اسپیرال و با ضخامت مقاطع سی‌تی۰/۶ تا ۱/۵ میلی‌متر) حساسیت بسیار بالاتری دارد. یعنی در بهترین شرایط كه تست كرونا با كیت تشخیصی پی‌سی‌آر كاملا استاندارد و بدون اشكال انجام شود، حداكثر 77درصد دقت تشخیصی برای كرونا دارد؛ در حالی كه در سی‌تی‌اسكن به روش اسپیرال و اشعه در دوز پایین، این حساسیت برای تشخیص به 97درصد می‌رسد كه این اختلاف دقت تشخیصی بین این دو روش قابل ملاحظه است.

هر فردی كه علائم مشكوك به كرونا دارد باید حتما سی‌تی‌اسكن ریه بدهد؟
تست-کرونا

در مورد این‌كه سی‌تی‌اسكن ریه آیا باید برای همه انجام شود یا نه، باید گفت كه خیر. یعنی ضرورت انجام این تست برای كسانی است كه علائم كلینیكی تنفسی را مثل سرفه، تنگی نفس و تب را نشان می‌دهند و به این ترتیب ما را به تشخیص كرونا از طریق سی‌تی‌اسكن ریه هدایت می‌كند؛ به‌ویژه وجود تنگی نفس نیز ما را به انجام اسكن ریه بیشتر تشویق می‌كند.

توجه داشته باشید رادیولوژی ساده، حساسیت زیادی در تشخیص این بیماری ندارد ولی انجام سی‌تی‌اسكن در شرایطی كه گفته شد، می‌تواند به تشخیص قطعی (بالای 97درصد) كمك كند.

‌آیا ممكن است در افرادی كه به دلایلی درگیری‌های ریوی دارند یا مثلا سیگاری هستند، خطایی در تشخیص بیماری اتفاق بیفتد؟

در مورد افراد سیگاری و كسانی كه زمینه بیماری‌های قلبی-ریوی دارند اگر تغییرات آناتومیك در ریه وجود داشته باشد ممكن است تشخیص با مشكل روبه‌رو شود.گرچه تشخیص قطعی در چنین مواردی نیز غیرممكن نیست و با نظر تخصصی پزشك مجرب ممكن است.

چرا در پروتكل‌های درمانی كشورهای غربی پیشرفته بر كاربرد سی‌تی‌اسكن ریه در تشخیص كرونا، به‌طور مشخص تاكید نمی‌شود؟

علت این است كه در آنجا هزینه انجام سی‌تی‌اسكن بالاست و دولت‌ها نمی‌خواهند این هزینه را متقبل شوند. از این رو روشن است كه به روش‌های ارزان‌تر رو‌می‌آورند.

ولی در كشور ما هزینه سی‌تی‌اسكن در بخش خصوصی و بدون بیمه حداكثر 150 تا 160هزار تومان است و با بیمه نیز در برخی مراكز دولتی، حداكثر 10 تا 20 هزار تومان هزینه می‌شود. پس به‌نظر می‌آید كه ما در این زمینه چندان مشكل هزینه نسبت به كشورهای غربی نداریم. نكته مهم دیگری كه وجود دارد این است كه خوشبختانه سی‌تی‌اسكن اكنون در همه استان‌های كشور در دسترس است.

در حالی كه شاید شخصی كه تست کرونا توسط کیت‌های تشخیصی را انجام می‌دهد تبحر كافی نداشته باشد كه در چنین شرایطی، ارزش تشخیصی از 77درصد تا 50درصد تنزل پیدا می‌كند.

بیشتر بدانید : آخرین اخبار کرونا ویروس COVID-19

بیشتر بدانید : کرونا ویروس را با این داروها تحریک نکنید!

بیشتر بدانید : بهبود فرد مبتلا به کرونا چند روز طول می کشد؟

بیشتر بدانید : برای مقابله با کرونا چقدر ویتامین D مصرف کنیم خوب است؟

بیشتر بدانید : ویروس کرونا در مواد غذایی

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: jamejamonline.ir