سندروم درد میوفاسیال Myofascial pain syndrome چیست؟
سندروم درد میوفاشیال یا میوفاسیال عارضه ای است که در دست بروز می کند و با درد همراه است که در ادامه به مهم ترین عوامل بروز و روش های درمان آن اشاره می شود

علت سندروم درد میوفاشیال و درمان آن

سندرم درد میوفاسیال یا میوفاشیال  Myofascial pain syndrome ، سندرومی بسیار شایع در دنیاست و این در حالی‍‌ست که از سوی بیماران و حتی برخی پزشکان کمتر شناخته شده است و می تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع در این باره با دکتر مرتضی نخعی امرودی ، ارتوپد، جراح شانه و آرنج و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت وگو کرده ایم. وی در اینباره می گوید : در حقیقت کلمه میوفاسیال ترکیبی از دو کلمه "میو" و "فاسیال" است.

بیشتر بدانید : کیست مچ دست را چگونه با روش های سنتی درمان کنیم

بیشتر بدانید : شکل دست ها در مورد سلامت قلب چه می گویند؟

"میو" به معنی " عضله" و "فاسیال" به معنی "مربوط به فاسیا" می باشد. فاسیا، همان لایه هایی از جنس بافت همبند است که بین و دور بسیاری از بافتهای بدن مثل عضلات، عروق، اعصاب، مفاصل و … قرار دارد.دکتر نخعی امرودی خاطرنشان کرد : سندروم درد میوفاسیال عبارت است از درد مزمن ماهیچه‌ای که در ارتباط با نقاط ماشه‌ای است. نقاط ماشه‌ای میوفاسیال، نواحی حساسی هستند که ممکن است در اثر آسیب‌های ماهیچه‌ای، فعالیت‌های بیش از اندازه و انقباض‌های پیوسته یا طولانی مدت ایجاد گردند.

یکی از شایع ترین محل های اولیه بروز درد در افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ، پشت کتف است. در این حالت یک یا چند نقطه دردناک و حساس در پشت کتف (معمولاً‏ در بالای زاویه داخلی کتف) قرار دارد. در اوایل ابتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ، درد در محل پشت کتف رخ می دهد و بعداً با پیشرفت بیماری، درد به پشت و یا بغل گردن، پشت قفسه سینه، جلوی قفسه سینه در همان سمت و از همه مهمتر به شانه، بازو و حتی به انگشتان دست هم می رسد.

گاهی همزمان با بروز این درد بیمارمبتلا به سندروم درد میوفاشیال، احساس ضعف در عضلات اطراف شانه و بازو نیز دارد و گاهی نیز بیمار در دست و به ویژه انگشت کوچک و انگشت حلقه احساس گزگز، سوزش و کم حسی می‏کند.

در اوایل بیماری سندروم درد میوفاشیال ، ممکن است با فشار دادن، کوبیدن و ضربه زدن روی نقطه دردناک احساس خوشایندی همراه با کاهش درد به بیمار دست دهد اما به ندرت ممکن است بیمار احساس درد بسیار شدیدی کند و مجبور شود حتی شب به اورژانس مراجعه کند.

درد موجود در بدن افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ممکن است با بیماری‏های قلبی و یا گردن، بخصوص بیماری دیسک گردن اشتباه شود که تشخیص صحیح آن توسط پزشک و با گرفتن شرح حال، معاینه و … انجام می‏شود.

سندروم درد میوفاشیال معمولا در سنین میانی رخ می‌دهد. رخ دادن این بیماری معمولاً‏ در اثر یک علت نیست و مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند تا این بیماری ایجاد گردد. اغلب بیمارانی که با این درد مراجعه می کنند افرادی هستند که با دست های شان، ماه ها و یا سال ها کارهای تکراری، سخت و طولانی مدت انجام داده‏اند.

کسانی که طولانی مدت در یک وضعیت می‏ نشینند و می‏نویسند یا تایپ می کنند؛ کسانی که طولانی مدت کج می‏ نشینند و یا دست خود را در یک وضعیت نامناسب قرار می‏دهند، مثل رانندگی طولانی مدت و یا جراحان و دندانپزشکان و ورزشکاران و …. در معرض ابتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال هستند. 

تشخیص سندروم درد میوفاشیال فقط با گرفتن شرح حال و معاینه دقیق است و نیازی به گرفتن عکس (رادیوگرافی Radiography)، ام آر آی (MRI)، نوار عصب (EMG and NCV) و … نمی‏باشد، مگراینکه همزمان به سایر بیماری‏های شانه و یا گردن هم شک شود که برای تشخیص آنها باید از این کارهای تشخیصی استفاده گردد تا بتوان راه درمان مناسب را برگزید.

درمان سندروم درد میوفاشیال در افراد مبتلا به طرق مختلفی انجام می شود که عبارتند از اصلاح وضعیت بدن و شانه ها ، فیزیوتراپی ، دارو درمانی و مصرف داروهایضد التهاب (مسکن‏ها)، ضد افسردگی، شل کننده عضلانی و تزریقموضعی و….

درافراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال، تزریق موضعی معمولا از یک کورتن طولانی اثر استفاده می شود ومقداری ماده بی حسی موضعی هم برای کاهش درد ناشی از تزریق به آن اضافه می‏شود و اغلب موارد نیز مقداری آب مقطرهم برای افزایش حجم و گسترش بیشتر به بافت‏های اطراف به آن افزوده می‏گردد.

درمان اختلالات همراه از قبیل اضطراب، افسردگی و خستگی عمومی نیزدر افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال باید مورد توجه قرار گیرد تا بهبودی سریع حاصل شود. اصولا بیماری سندروم درد میوفاشیال نیازی به جراحی ندارد، اما اگر زمینه آن اختلالاتی در شانه (مثل آسیب تاندون روتاتور کاف)، یا گردن (مثل بیرون زدگی دیسک گردن) و …. باشد، پزشک معالج عمل جراحی را پیشنهاد خواهد کرد.

گاهی خود استخوان کتف در افراد مبتلا به بیماری سندروم درد میوفاشیال ، نوعی بد شکلی دارد و یا طوری بد قرارگرفته که موقع حرکت و چرخش به دنده های زیرخودش گیر می‏کند؛ دراین حالت هم اگر با درمانهای غیر جراحی که ذکر شد بهبودی رخ ندهد، جراحی لازم می‏شود.

در حالی که سندرم درد میوفاسیال قابل ‌پیشگیری نمی‌باشد، قطعاً اجتناب از پاره‌ای از عوامل می‌تواند از تشدید این بیماری ممانعت کند. این عوامل عبارتند از: اجتناب از آسیب، کاهش فشار، افزایش خواب مناسب و درمان هر گونه افسردگی زمینه‌ای.

بیشتر بدانید : مشکلات دست ها که نشان دهنده بیماری است

بیشتر بدانید : سندروم دست بیقرار چیست؟

بیشتر بدانید : علت عرق کف دست چیست؟

بیشتر بدانید : علت گزگز کردن انگشتان دست و پا

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: روزنامه آفتاب یزد