با چند دقیقه صحبت کردن با فرد مبتلا به کرونا ما هم مبتلا می شویم؟
سهولت در انتقال ویروس کرونا باعث شده همه ما تصور کنیم حتی صحبت با فرد مبتلا باعث انتقال بیماری می شود، در این مطلب به بیان نکاتی در این باره می پردازیم

آیا بودن در کنار فرد مبتلا به کرونا باعث می شود ما هم کرونا بگیریم؟

در معرض عطسه و سرفه فرد مبتلا به ویروس کرونا قرار گرفتن، پنج دقیقه صحبت و یا حدود ۵۰ دقیقه قرار گرفتن در مکان بسته با فرد مبتلا، خطر بیمار شدن را در افراد سالم به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود می‌گویند: تا این زمان برای این که فردی مبتلا به کووید-۱۹ شود لازم است با دوز مشخصی از ویروس مواجه شود.

بیشتر بدانید : بهترین روش ها برای نابود کردن ویروس کرونا، از دما و رطوبت تا تب کردن

بیشتر بدانید : نظر سازمان جهانی بهداشت در مورد ویروس کرونا چیست؟

بیشتر بدانید : آیا بخور جوش شیرین بر ویروس کرونا موثر است؟

بر اساس فرمول منتشر شده در برخی مطالعات، ابتلا به این بیماری حاصل ضرب مواجهه با دوز مشخصی از ویروس و مدت زمان مواجهه است. تخمین زده می‌شود هزار ذره ویروسی برای ایجاد عفونت لازم است.

یک سرفه حدود 3000 قطره رها می‌کند و قطره‌ها با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌توانند حرکت کنند. اغلب قطره‌ها بزرگ هستند و به سرعت می‌افتند اما تعداد زیادی از آن‌ها در هوا باقی می مانند و می‌توانند در چند ثانیه طول یک اتاق را بپیمایند.

هر عطسه حدود ۳۰ هزار قطره را رها می‌کند که تا ۳۲۱ کیلومتر در ساعت می‌توانند پیمایش کنند. اگر فردی مبتلا باشد، قطرات در هر سرفه یا عطسه او ممکن است حاوی ۲۰۰ میلیون ذره ویروسی باشند.

اگر فردی نزدیک بیمار باشد و بیمار مبتلا مستقیم به سمت او عطسه یا سرفه کند، احتمال خیلی زیادی دارد که هزار ذره ویروس را استنشاق کند و به بیماری مبتلا شود.

حتی اگر آن سرفه یا عطسه به سمت فرد نباشد، برخی قطرات آلوده کوچک می‌توانند چندین دقیقه در هوا معلق بمانند. اگر فردی چند دقیقه بعد از آن عطسه یا سرفه نیز به اتاق وارد شود و چند نفس بکشد احتمال دارد که ویروس لازم برای مبتلا شدن را دریافت کند.

اگر فردی به اتاقی که شخص آلوده در آن تنفس می‌کند وارد شود، ممکن است ۵۰ دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا یک دوز عفونی را استنشاق کند.

قطرات تنفسی ناشی از نفس کشیدن، حاوی سطوح پایینی از ویروس‌ها هستند، سرعت پایینی دارند و به سرعت سقوط می‌کنند. به دلیل نبود نیروی بازدمی در یک تنفس، ذرات ویروسی از نواحی پایینی دستگاه تنفسی خارج نمی‌شوند.

صحبت کردن، رهاسازی قطرات تنفسی را ۱۰ برابر افزایش می‌دهد. پنج دقیقه صحبت کردن نزدیک با فرد مبتلا لازم است تا فرد سالم، دوز مورد نیاز برای بیمار شدن را دریافت کند. بنابراین هر فردی که در یک فضای بسته، مانند دفتر کار مدتی با فرد مبتلا بماند، ظرفیت ابتلا را دارد.

بیشتر بدانید : ویروس کرونا تا چه حد سلول های ایمنی را سرکوب می کند؟

بیشتر بدانید : عوارض ویروس کرونا حتی بعد از اینکه کاملا خوب می شوید!

بیشتر بدانید : ویروس کرونا با جارو برقی هم منتشر می شود؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir