آنتی اکسیدان کوآنزیم  Q10 چیست و چه نقشی در سلامت دارد؟
 آنتی اکسیدان ها برای  بدن بسیار مفید و مورد نیاز هستند و خواص گوناگونی دارند مثلا آنتی اکسیدان کوآنزیم Q10 برای میگرن ، فشار خون بالا و... مفید است

نقش آنتی اکسیدان کو آنزیم کیو 10 در بدن

کوآنزیم کیو 10  آنتی اکسیدانی  است که توسط اغلب سلول‌های بدن انسان ساخته می‌شود و همچنین می‌توان آن را از منابع غذایی هم به‌دست آورد.

آنتی اکسیدان به هر ماده ای گفته می‌شود که بتواند اثر تخریبی مواد مضر در بدن را از بین ببرد و  کو آنزیم کیو  10 یکی از همین آنتی اکسیدان های قوی است .

 به صورت کلی هر قدر سن فرد بیشتر می‌شود میزان تولیدکوآنزیم کیو10  کاهش می یابد بنابراین باید از منابع غذایی حاوی این ماده بیشتر استفاده شود.  در حقیقت کوآنزیم Q10 ، ترکیبی محلول در چربی و ساختمان آن شبیه ویتامینK است.

کوآنزیم Q10 در مواد غذایی تازه به‌خصوص در سبزیجات نیز وجود دارد. این ترکیبات مفید را منبع جوانی و شادابی می دانندو آنتی اکسیدانی است که به طور طبیعی در سلول‌های بدن ما وجود دارد و نقش ضروری آن نیز محافظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد است. ممکن است بعضی افراد به مصرف این کوآنزیم نیاز پیدا کنند.

این کوآنزیم باعث تولید انرژی برای سلول‌های بدن می شود و مقاومت و قدرت عضلات را افزایش می دهد. هر چه میزان کوآنزیم Q10 در بدن بیشتر باشد ، بیشتر می توانید با آثار گذر عمر مقابله کنید. این کوآنزیم  باعث برطرف شدن چین ‌و چروک می شود. ادامه مطلب را درباره کوآنزیم Q10   مطالعه کنید:

  مواد غذایی که حاوی کوآنزیم Q10 هستند

منابع غنی آن عبارت اند از: ماهی های چرب، مرغ، گوشت قرمز، دل و جگر و قلوه، غلات سبوس دار ، سویا، بادام زمینی ، آجیل، روغن کانولا و روغن سویا ، جوانه گندم ، تخم مرغ و سبزیجات به ویژه اسفناج و بروکلی .

دلایل کمبود کوآنزیم Q10

  •  دریافت ناکافی به ویژه اگر نیاز به آن بر اثر یک بیماری افزایش یابد.

  •  تولید ناکافی در بدن در نتیجه افزایش سن یا کمبود مواد معدنی مورد نیاز برای سنتز آن

  •  تداخلات دارویی

 نکته 

مصرف مکمل کوآنزیم Q10 در زنان باردار و شیرده و کودکان توصیه نمی شود.

 عوارض جانبی

گاهی در دوزهای بالاتر از 200 میلی گرم در روز، بروز علایم خفیف گوارشی مانند تهوع و علایمی مانند گیجی و راش های پوستی حاصل از مصرف آن گزارش شده است.

 تاثیر کوآنزیم Q10 بر بیماری ها

فشار خون بالا

تحقیقات نشان می دهند که دریافت کوآنزیم Q10 به عنوان یک درمان کمکی در افراد مبتلا به فشار خون بالا، سبب کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.

بهبود بعد از سکته قلبی

مطالعات نشان داده اند که دریافت مکمل کوآنزیم Q10 به طور قابل توجهی از بروز مشکلات وابسته به قلب بعد از سکته قلبی، مانند حملات آنژین صدری، آریتمی، حمله مجدد قلبی  یا مرگ های ناشی از آن می کاهد.

بیماری پارکینسون

مصرف کوآنزیم Q10 در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، منجر به کند شدن پیشرفت این بیماری می شود.

میگرن

تحقیقات نشان داده اند که دریافت روزانه کوآنزیم Q10 سبب کاهش دفعات و طول مدت حمله های میگرنی شده است.

بیشتر بدانید : دو ماده در انگور که آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند

بیشتر بدانید : بهترین منابع آنتی اکسیدان را می شناسید؟

بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ + منابع آنتی اکسیدان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com