آیا خوردن ژلوفن باعث بدتر شدن کرونا می شود؟
 تا کنون ثابت نشده که ژلوفن تاثیر منفی بر کرونا دارد اما به دلیل اثرات منفی قلبی عروقی، کلیوی و... بهتر است کمتر مصرف شود  

 تاثیر ژلوفن برکرونا

 در مراحل اولیه بروز و توسعه بیماری همه‌گیر کووید-19، این نگرانی از سوی برخی از پزشکان مطرح شد که استفاده از داروی مسکن ایبوپروفن ممکن است منجر به دوره‌های شدیدتر بیماری فوق شود.

به‌طورکلی، ازآنجاکه استفاده از داروی ایبوپروفن و سایر NSAID ها بسیار گسترده است، داده‌های مربوط به ایمنی آن‌ها برای راهنمایی پزشکان و بیماران امری ضروری است.

اما در این رابطه و در مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه جنوبی دانمارک، دانشگاه آرهوس و آژانس پزشکی این کشور انجام شده است، محققان نشان داده‌اند که این نگرانی، موضوعیت خاصی ندارد.

در این تحقیق، اطلاعات مربوط به 9326 بیمار که آزمایش ویروس SARS-CoV-2 در آن‌ها مثبت شده بود، جمع‌آوری و بررسی گردید.

طبق بررسی‌ها، 248 نفر معادل 2.7 درصد از بیماران ظرف 30 روز از مشخص شدن جواب آزمایش کرونا، نسخه‌ای برای داروهای NSAID ها دریافت کرده بودند. اما محققان هیچ ارتباطی بین استفاده از این داروها و بدتر شدن بیماری کووید-19 در آن‌ها مشاهده نکردند.

این محققان می‌گویند: «با توجه به شواهد موجود، هیچ دلیلی برای ترک استفاده از داروهای NSAID در طول بیماری همه‌گیر SARS-CoV-2 یا همان کووید-19 وجود ندارد».
آن‌ها می‌افزایند: «بااین‌حال، به دلیل اثرات سوء اثبات‌شده داروهای فوق، به‌ویژه اثرات کلیوی، گوارشی و قلبی عروقی، همیشه باید این داروها را با احتیاط تجویز و مصرف کرد. درواقع تجویز داروهای NSAID نظیر ایبوپروفن که در اشکال مختلفی نظیر برند ژلوفن عرضه می‌شود، بایستی در کمترین دوز و برای کمترین مدت ممکن برای بیماران مختلف انجام شود».

این یافته‌های علمی پژوهشی در نشریه پزشکی معتبر PLOS Medicine منتشر شده‌اند.

بیشتر بدانید : داروهای گیاهی جایگزین ژلوفن و پروفن

بیشتر بدانید : عوارض مصرف خودسرانه و زیاد ژلوفن

بیشتر بدانید : آنهایی که نباید ژلوفن بخورند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir