چاقی همسران عاملی برای بیماری قلبی مردان
 عوامل زیادی باعث بروز بیماری های قلبی می شود مثل فشار خون،عوامل ژنتیکی،سیگار کشیدن و...اما طبق تحقیقات اخیر همسران چاق باعث بروز مشکلات قلبی در مردان می شوند

 همسر چاق می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را زیاد کند

بیماری‌های قلبی عروقی که به عنوان اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در سطح جهان شناخته می‌شود، حاصل عوامل مختلفی اعم از محیطی و وراثتی است که به بروز آن منجر می‌شود.

پرفشاری خون، تغذیه ناسالم، مصرف سیگار و فعالیت بدنی نامناسب از مهمترین عوامل محیطی پیدایش این بیماری است که در کنار عوامل ژنتیکی به ابتلا افراد به این بیماری‌ها منجر می‌شود.

اعضای یک خانواده، دارای قرابت های فرهنگی زیادی هستند که باعث می شود عوامل خطر مشابهی را در ارتباط با بیماری قلبی و عروقی تجربه کنند و با توجه به عوامل وراثتی مشترک، ممکن است به لحاظ آماری نیز میزان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی مشابه باشد.

اما همسران با تفاوتهای ژنتیکیی که دارند چطور؟

 نتیجه بررسی‌های پژوهش نشان داد مردانی که همسران آنها اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، نسبت به مردانی که همسران آنها دارای وزن طبیعی بود، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی داشتند و جالب اینکه این ارتباط مستقل از عوامل خطر مردان بود.

 زوجین در موقعیت‌های اقتصادی - اجتماعی، الگوهای غذایی و سایر عوامل محیطی و سبک زندگی مشترک اند، اما از نظر ژنتیکی بی ارتباط هستند.

نتایج این مطالعه به نقش عوامل محیطی به ویژه رفتارهای مربوط به سبک زندگی اعضای خانواده در بروز بیماری های قلبی عروقی تاکید می کند و این موضوع ممکن است به شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر در جامعه و خانواده برای اجرای برنامه های پیشگیری کمک موثری کند.

بیشتر بدانید : چرا قلب می ایستد؟

بیشتر بدانید : این مردان استخوان های ضعیف تری دارند

بیشتر بدانید : آقایان چاق در معرض خطر این بیماری هستند

بیشتر بدانید : چند توصیه برای سلامت مردان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir