اهدای خون در دوران کرونا
 کرونا نباید مانع اهدای خون شود مخصوصا افرادی که مبتلا به کرونا بوده اند و بهبود یافته اند می توانند با اهدای پلاسما به بیماران مبتلا کمک کنند

 در دوران کروناهم اهدای خون انجام دهید

از اول اردیبهشت تا آبان ۹۹ حدود ۱۲ هزار نفر جهت اهدای پلاسما به ۲۵ مرکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کردند، از این تعداد ۱۰ هزار واحد پلاسما اهدا شده است.

 بیشترین مراجعه بهبود یافتگان کووید ۱۹ جهت اهدای پلاسما مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و مازندران بوده است، با توجه به آمار بالای بهبود یافتگان کرونا در کشور تنها ۲ درصد از این افراد جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند.

 استان‌های، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و کردستان فاقد مراکز پلاسماگیری هستند.

 کرونا ربطی به اهدای خون و انتقال خون ندارد، چون کرونا یک بیماری تنفسی است و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون رعایت می‌شود و با اهدای پلاسما، سیستم ایمنی پایین نخواهد آمد، به این دلیل که آنتی‌بادی به صورت مداوم در بدن ساخته می‌شود.

 متأسفانه در کشور ما از ابتدای شروع طرح جمع‌آوری پلاسمای بهبودیافتگان تنها ۲ درصد مردم جهت اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند که آمار بسیار پایینی است.

بهبود یافتگان باید ۲۸ روز بعد از بهبودی جهت شکرانه سلامت به مراکز انتقال خون برای اهدای پلاسما مراجعه کنند و عزیزانی که دارای گروه خونی+A و +AB هستند اقبال بیشتری به اهدای پلاسما داشته باشند، اما در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی نیاز داریم توجه داشته باشند که بهترین وقت برای اهدای پلاسما در سه ماه اول پس از بهبودی است.

بیشتر بدانید : شرایط اهدای پلاسمای خون به بیماران کرونایی چیست؟

بیشتر بدانید : فواید باورنکردنی اهدا خون برای بدن

بیشتر بدانید : تشخیص کرونا با آزمایش خون دقیق تر است یا سی تی اسکن ریه؟

بیشتر بدانید : نوع گروه خونی چه تاثیری بر ویروس کرونا می گذارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:mehrnews.com