برخی علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کووید 19
 ویروس کرونا می توانند تا مدت ها عوارضی برای بدن داشته باشد مانند برخی علائم عصبی 

 کرونا ویروس و علائم عصبی بعد از ابتلا به آن

بررسی علایم عصبی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نشان می‌دهد این بیماری تهدیدی برای سیستم عصبی است. بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان، تظاهرات عصبی دارند که شامل سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، مشکل در تمرکز، اختلالات بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی است. اگرچه تعداد این موارد کم است ولی عوارض عصبی، به ویژه  التهاب مغز و سکته مغزی، می‌تواند باعث معلولیت مادام‌العمر همراه با نیازهای مراقبتی طولانی‌مدت و افزایش هزینه‌های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی شود. این علایم ممکن است مدت‌ها پس از بیماری باقی بماند و اصلاح سبک زندگی می‌تواند به بهبودی بینجامد.

 مشکلات عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کرونا

شواهد موجود نشان می‌دهد دو علامت بیشترین فراوانی را داشته‌اند:

 سردرد

سردرد یکی از اولین علایم عصبی کووید ۱۹ است. به ویژه اگر علایم دیگری مانند درد، تب و از دست دادن چشایی یا بویایی وجود داشته باشند.

 حساسیت  نسبت به نور و سایر علایم چشمی

 اگرچه تقریبا به اندازه سردرد شیوع ندارد، اما حساسیت به نور یا به‌اصطلاح فوتوفوبیا و سایر علایم چشمی می‌توانند در دوره عفونت حاد کووید ۱۹ و همچنین در هفته‌های بعد از بهبودی رخ دهند. تخمین‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران به فوتوفوبیا مبتلا می‌شوند، حتی برخی از محققان دریافتند که این رایج‌ترین علامت چشمی کووید ۱۹ است.

 پیشنهاد‌‌هایی برای بهبود

اولین قدم برای مقابله با عواقب جسمی و عصبی کووید ۱۹ مشاوره با پزشک متخصص است، به خصوص اگر این علایم جدید و شدید باشند. البته هنوز توصیه‌های خاصی راجع به مواردی که به طور مستقیم توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود در دسترس نیست، اما ممکن است درمان‌های معمول سردرد یا میگرن و همچنین گزینه‌هایی برای درمان حساسیت به نور مانند عینک‌های مخصوص و سایر اصلاحات سبک زندگی شامل نوشیدن آب، انجام حرکات کششی و تنفسی عمیق، روش های تمرکز ذهن و حواس و همچنین وعده‌های غذایی سالم را پیشنهاد دهند.

بررسی به موقع مایع مغزی نخاعی و مدیریت مناسب عوارض عصبی مرتبط با عفونت ممکن است کلید بهبود پیش آگهی بیماران در موارد جدی مانند سکته و التهاب مغز و مننژیت (التهاب پرده های محافظتی مغز) باشد. اصلاح سبک زندگی شامل نوشیدن مقدار کافی آب، روش های تمرکز ذهن و حواس، تنفس عمیق و مصرف مواد غذایی سالم ممکن است در بهبود و کنترل علایم عصبی مفید باشد.

بیشتر بدانید : چرا افراد مبتلا به کرونا دچار ریزش مو می شوند؟

بیشتر بدانید : علت کرونای بلند مدت در برخی افراد

بیشتر بدانید : گوش درد نشانه کرونا هست یا نیست؟

بیشتر بدانید : افتادن بی دلیل دندان ها از عوارض جدید کرونا

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:mehrnews.com