فلج شدن کودکان از عوارض جدید کرونا
 کرونا عوارض زیادی برای ما دارد اما فلج شدن کودکان بر اثر کرونا از جدیدترین عوارض آن است

 تاثیر کرونا بر نخاع کودکان

تحقیق جدیدی نشان داده ویروس کرونا در موارد نادر می تواند با تحت تأثیر قرار دادن نخاع، کودکان را فلج کند.

محققان و کارشناسان دانشگاه منچستر به بررسی علائم عصب شناختی ۳۸ مورد غیر معمول از ابتلا به کرونا در کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال پرداختند.

پیش از این معلوم شده بود بیماری کووید-۱۹ در افراد بزرگسال مشکلات عصب شناختی ای ایجاد می کند. برخی از بیماران دچار هذیان گویی و سکته مغزی شده بودند.

با این حال تحقیقات درباره ی آثار عصب شناختی ویروس کرونا تاکنون تنها محدود به افراد بزرگسال بود و تحقیقات اندکی با این موضوع در رابطه با کودکان صورت گرفته بود.

۳۸ کودک که تست کرونای آن ها مثبت شده بود و در ۸ کشور مختلف دنیا بودند در این پژوهش توسط محققین مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند.
این کودکان از کشورهای فرانسه، انگلیس، آمریکا، برزیل، آرژانتین، هند، پرو و عربستان بودند.
از هر ۳۸ کودک بعد از بروز نشانه ها اسکن اِم آر آی گرفته شد.
این نشانه ها از تب گرفته تا مشکلات حرکتی در دست ها و پاها و آسیب دیدن عملکرد شناختی متفاوت بودند.
۸ تن از کودکان شرکت کننده در این تحقیق هیچ نشانه ی تنفسی ای مثل سرفه که از علائم رایج کووید-۱۹ است را نداشتند.
۴ تای آن ها در مدت این پژوهش جان خود را از دست دادند.
این کودکان به دلیل عفونت های ثانویه ای مثل سل یا مرسا جان خود را از دست دادند که به دنبال ابتلا به کرونا و تضعیف سیستم ایمنی بدن در اثر آن ایجاد شده بود.۲ تن از کودکان به دلیل رسیدن ویروس کرونا به نخاع آن ها و ایجاد التهاب در این ناحیه فلج شدند.
دست ها و پاهای یکی از این کودکان فلج شد و این کودک تنها از طریق روش تراکئوستومی و دستگاه تنفس مصنوعی می توانست نفس بکشد.
تنفس کودک دوم هم تنها از طریق دستگاه تنفس مصنوعی و به روش تراکئوستومی ممکن بود.

۲۶ نفر از این کودکان به طور کامل بهبود یافتند و در زمان انتشار مقاله ی این پژوهش در نشریات علمی ۶ کودک دیگر هم رو به بهبود بودند.
تحقیقات قبلی نشان داده بود که ویروس کرونا چطور مغز را تحت تأثیر قرار می دهد. این ویروس از سد خونی مغز عبور می کند و می تواند از طریق بینی هم خود را به مغز برساند.

محققان پژوهش مذکور می گویند روشن است که چنین مشکلات عصب شناختی ای در کودکان مبتلا به کرونا به ندرت رخ می دهد اما باید کرونا را یکی از عوامل احتمالی چنین مشکلاتی در نظر گرفت حتی اگر کودک نشانه های تنفسی رایج را نداشته باشد.

به گفته ی این محققان، نباید فراموش کرد که اغلب کودکانی که دچار مشکلات عصب شناختی ناشی از ویروس کرونا می شوند بهبود می یابند، اما با این وجود این اتفاق در کودکانی که از سلامت برخوردار هستند می تواند به ندرت رخ دهد.

این محققان می گویند تعداد اندکی از کودکانی که سابق بر این از سلامت برخوردار بودند یا به طور مستقیم بر اثر بیماری کووید-۱۹ یا به دلیل بالا رفتن حساسیت بدن آن ها در برابر دیگر عفونت ها جان خود را از دست می دهند و برخی هم به دلیل واکنش دیرهنگام به عفونت کووید-۱۹ دچار مشکلات عصب شناختی می شوند.

بیشتر بدانید : کرونا و کوتاهی قد کودکان چه رابطه ای باهم دارند؟

بیشتر بدانید : انگشت کوویدی یکی از علائم کرونا

بیشتر بدانید : استرس مربوط به کرونا چه تاثیری بر کودکان می گذارد؟

بیشتر بدانید : علائم کرونا در کودکان ؛این بار در چشم ها

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:rooziato.com