بعضی اوقات چاقی خیلی هم بد نیست
 چاقی مضرات زیادی برای سلامت دارد اما طبق آخرین تحقیقات در برخی مواقع چاق بودن می تواند خیلی مضر نباشد

 چاقی آنقدرها هم بد نیست

محققان، مردم حدود 11 کشور را که چربی های مختلف اشباع و غیراشباع مصرف می کردند، بررسی و احتمال بروز ناراحتی پانکراس را در هر کدام از آنها به دقت مطالعه کردند. چربی اشباع موجود در کره، گوشت های چرب و پنیر که در جوامع غربی به وفور مصرف می شود و نیز چربی های غیراشباع که بیشتر در روغن های گیاهی و ماهی ها وجود دارند، بیشتر در رژیم های آسیایی و آمریکای جنوبی طرفدار دارد.

دانشمندان دریافتند که میزان بالای چربی های غیراشباع ذخیره شده در اندام های ناحیه شکم، مولکول هایی را تولید می کند که باعث آسیب های سلولی، التهاب و حتی نارسایی اندام ها می شود. این یافته ها به طور کامل نقطه مقابل گفته قبلی دانشمندان است و مقامات مرکز بهداشت انگلیس در یافته های جدید اعلام کرده اند که افراد برای کاهش بیماری های قلبی، بهتر است روغن های غیراشباع را با روغن های اشباع جایگزین کنند.

محققان اعلام کرده اند که مصرف مقادیر بالای چربی های غیراشباع مشکل التهاب مزمن پانکراس را نسبت به گنجاندن چربی های اشباع بیشتر در رژیم غذایی، تشدید می کند. این در حالی است که پژوهشگران معتقدند مصرف چربی های اشباع خطر افزایش کلسترول را بالا می برد که خطرساز بروز بیماری های قلبی به شمار می رود. بنابراین، راه حل آن، علاوه بر جایگزینی چربی های اشباع با چربی های غیراشباع، کاهش مصرف چربی هاست.

 سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که افراد کم تر از 10 درصد کالری روزانه خود را از چربی های اشباع و مابقی نیاز روزانه را از چربی های غیراشباع استفاده کنند. کاهش کلی مصرف چربی در انگلیس و جایگزینی چربی های اشباع با برخی انواع چربی غیراشباع، تا حد زیادی آمار چاقی را در این کشور بهبود بخشیده است.

در کنار تمام یافته های به دست آمده، بررسی ها نشان می دهد افرادی که BMI (نمایه توده بدنی) کم تری دارند و اسیدهای چربی اشباع کم تری در رژیم غذایی خود مصرف می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به التهاب مزمن پانکراس قرار دارند. چربی شکمی که مملو از چربی های اشباع باشد، با تولید اسیدهای چرب تداخل ایجاد کرده و در نتیجه التهاب پانکراس کم تری بروز می کند.

بیشتر بدانید : راه های مقابله با چاقی شکمی

بیشتر بدانید : آب چاق می کند یا لاغر؟

بیشتر بدانید : انواع چاقی و عوارض چاقی

بیشتر بدانید : چاقی بی دلیل بر اثر یکی از این بیماری ها یا مشکلات

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir