چه دلیلی وجود دارد که خانم ها بیشتر از آقایان احساس سرما می کنند؟
 خانم ها همیشه بیشتر از مردان احساس سرما می کنند یا به عبارتی زنان سرمایی تر از مردان هستند

 چرا زنان بیشتر از مردان سرما را احساس می کنند

پژوهشگران مختلف سال ها به تحقیق و بررسی این مسئله پرداختند که چرا زنان بیشتر از مردان احساس سرما می کنند و پاسخ آن را تنها در نوع پوشش آنها یافتند. در حقیقت از نظر فیزیکی تفاوت قابل توجهی که باعث این تفاوت احساس در زنان باشد، وجود ندارد.

 تقریبا همه ما تجربه مواجه شدن با افرادی را داشته ایم که به اصلاح سرمایی بوده و بیشتر احساس سرما می کنند. در این میان گفته می شود زنان بیشتر از مردان در برابر سرما ضعیف بوده و آن را احساس می کنند.

در دنیای علم، نظریه های زیادی در این مورد وجود دارد و مطالعات زیادی انجام شده است تا به بررسی این موضوع بپردازد که چرا برخی از افراد دما را متفاوت احساس می کنند. بررسی های انجام شده نشان دهنده وجود قدرت مقاومت متفاوت بین افراد در برابر سرما و گرما است ،اما اینجا سوالی مطرح می شود که  آیا ارتباطی بین جنسیت و احساس سرما وجود دارد یا این موضوع ربطی به جنسیت ندارد؟

برخی مطالعات انجام شده، ادعا می کنند زنان نسبت به مردان بیشتر احساس سرما می کنند. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۵ میلادی، یک مطالعه گسترده توسط دو دانشمند هلندی انجام شده و در آن گزارش شده که زنان در دمایی ۲/۵ درجه سانتیگراد گرم تر نسبت به مردان راحت ترهستند.

اما تعداد نمونه جامعه مطالعاتی آن ها کم بوده و مطالعات دیگر این اختلاف را پیدا نکرده اند. در مجموع می توان از این پژوهش ها نتیجه گیری کرد که به طور کلی رابطه ای بین جنسیت و تفاوت در احساس درجه حرارت هوا وجود ندارد. البته این تحقیقات مانع از این نشده است که کماکان گروهی در پی پاسخ به این سوال باشند که چرا زنان ممکن است احساس سرمای بیشتری نسبت به مردان کنند؟

برخی معتقد هستند که رگ های خونی زنان احتمالاً به دلیل داشتن استروژن بیشتر، در واکنش به سرما، زودتر و برای مدت طولانی تری بسته شده و بنابراین زنان بیشتر احساس سرما می کنند. برخی دیگر ادعا می کنند که بدن زنان گرمای کمتری تولید می کنند، زیرا میزان متابولیسم (میزان مصرف انرژی در واحد زمان) کمتری دارند. نظریه دیگر در رابطه با موضوع فوق، این است که چربی بدن زنان بیشتر از مردان است و این باعث عایق بندی پوست آنها می شود بنابراین دمای پوست آنها کمتر است و بیشتر سرما را حس می کنند. 

در نهایت باید پذیرفت هیچ یک از این شواهد کاملاً قانع کننده نیستند. در حقیقت این مسئله را می توان با شواهدی توضیح داد که اصلا به ساختار بدن و سیستم یا ارگان های داخلی آن مرتبط نیست. به اعتقاد دانشمندان، دلیل واقعی این است که زنان معمولا لباس سبک تر یا کمتری به نسبت مردان می پوشند بنابراین بیشتر احساس سرما کرده و دمای محیط بالاتری را نسبت به مردان ترجیح می دهند.

بیشتر بدانید : چرا در هوای سرد بیشتر نیاز به دستشویی رفتن داریم؟

بیشتر بدانید : علت احساس همیشگی سرما در بدن یکی از این مشکلات است

بیشتر بدانید : سردی بدن نشانه چیست؟ 14 دلیل سردی بدن

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir