کم خوابی در ماه رمضان را کنترل کنید
 در ماه رمضان بیشتر افراد دچار اختلال خواب می شوند و به میزان کافی نمی خوابند که باید این کم خوابی کنترل شود 

 مدیریت کم خوابی در ماه رمضان

ماه رمضان با توجه به شب زنده داری هایی که افراد در آن دارند و همچنین بیدار شدن برای خوردن سحری، باعث بروز اختلال خواب می شود که باید آن را به گونه ای مدیریت کرد.

مطالعات صورت گرفته نشان می دهد افرادی که در ماه رمضان روزه داری می کنند، حدود یک ساعت و نیم کم تر از حالت معمول می خوابند و این کیفیت خواب می تواند با توجه به 24 ساعت بودن طور شبانه روز ممکن است خستگی زیادی را به همراه داشته باشد. 

از این رو، پزشکان توصیه می کنند که افراد روزه دار در طول این ماه یک برنامه ریزی کاربردی برای خواب در نظر بگیرند که حداقل 4 ساعت خواب بدون وقفه را در طول شب داشته باشند. 

خواب بخش مهمی از سلامت جسم و روان ما را تشکیل می دهد که هم انرژی از دست رفته را به بدن بازمی گرداند و هم آن را شاداب می کند. یکی از متخصصان ریه کلینیک کلولند معتقد است که کمبود خواب در کنار اثرات منفی که روی سلامت جسم به جا می گذارد و ممکن است باعث اضافه وزن، بیماری های قلبی و حتی دیابت شود، می تواند خلق و خوی افراد را هم تحت تأثیر قرار دهد. 

 به طور متوسط یک فرد بالغ شب ها به حدود 7 ساعت و نیم تا 8 ساعت خواب نیاز دارد و این در حالی است که نیاز کودکان 6 تا 12 ساله به 9 تا 12 ساعت خواب نیاز دارند. 

یک متخصص بیماری های ریوی معتقد است که بسیاری از روزه داران در ماه رمضان از کمبود خواب شبانه رنج می برند که منجر به خواب آلودگی، بی خوابی و نوسانات خلقی در طول روز می شود. تحقیقات نشان می دهد که تأخیرهای ناگهانی در زمان خواب و بیدار شدن در این ماه بیشتر از دیگر ماه های سال دیده می شود. 

همین خواب آلودگی ها می تواند با اختلال در عملکرد شناختی، ضعف حافظه، تغییراتی شخصیتی و حتی افسردگی همراه باشد. رانندگی در این حالت هم ممکن است حوادث ناگواری را به بار بیارود. اما از سوی دیگر، همین کم خوابی اگر طولانی شده و مدیریت نشود ممکن است خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش دهد. اختلالاتی چون بی خوابی و وقفه تنفسی در خواب هم از دیگر مشکلات کم خوابی است.

خواب خود را مدیریت کنید

 یکی از بهترین راه ها برای مدیریت زمان خواب در ماه رمضان، برنامه ریزی برای خوابیدن است به طوری که بتوانید 4 ساعت پشت سر هم در طول شب و پیش از بیدار شدن برای سحری بخوابید و چند ساعتی را هم بعد از سحر بخوابید. 

چرت زدن های نیمروزی را از دست ندهید

پزشکان توصیه می کنند که در طول روز هر زمان که احساس خواب آلودگی کردید، چرت بزنید. این خواب های کوتاه مدت ممکن است خیلی کم باشند اما به کسب انرژی بیشتر بدن کمک می کنند. بهترین مدت چرت نیمروزی 20 دقیقه است اما بیشتر از این زمان ممکن است شما را کسل کرده و بیشتر خسته شوید.

داشتن تغذیه مناسب

توجه داشته باشید که رژیم غذایی و فعالیت بدنی نقش مهمی در بالا بردن کیفیت خواب دارد. افراد باید از مصرف غذاهای سرشار از چربی های اشباع و کربوهیدرات ها در زمان قبل از خواب خودداری کنند. رعایت این نوع رژیم قبل و حین خواب، هضم غذا را راحت تر می کند. اما بسیاری از مردم معمولا در ماه رمضان به دنبال خوردن غذاهای سنگین و پرکالری و سرشار از مواد قندی هستند. این نوع غذاها به شدت روی کیفیت خواب تأثیر منفی می گذارد و زمانی که می خوابید، بدن تلاش می کند تا این حجم از غذاهای خورده شده را هضم کند و در نتیجه عملکرد خواب مختل می شود. مصرف غذاهای تند و پر ادویه هم باعث سوزش معده می شود که باز هم ممکن است خواب را مختل کند.

بیشتر بدانید : علت سردرد در زمان روزه گرفتن چیست و چطور بر آن غلبه کنیم؟

بیشتر بدانید : روزه گرفتن راهی موثر برای درمان کبد چرب

بیشتر بدانید : نکاتی برای حفظ سلامت و انرژی افرادی که روزه می گیرند

بیشتر بدانید : چطور می توان مانع گرسنگی زیاد در ماه رمضان شد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir