احتمال ابتلا به سرطان پستان در دختران چاق کمتر می باشد
 طبق آخرین تحقیقات دخترانی که در کودکی شاخص توده بدنی بیشتری دارند در بزرگسالی کمتر در معرض ابتلا به سرطان پستان هستند

 آیا واقعا بانوان چاق کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند؟

پژوهشگران دانمارکی در بررسی های جدید خود دریافتند که دختران با شاخص توده بدنی بالاتر نسبت به افراد هم سن خود با شاخص توده بدنی پایین تر کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند البته این نتایج در زنان یائسه متفاوت است.

 نتایج تحقیقات و بررسی های بیش از ۱۷۳ هزار شاخص توده بدنی (BMI) زن در دانمارک، نشان می دهد دختران با شاخص توده بدنی بالاتر در دوران کودکی، کمتر از همسن های خود با شاخص توده بدنی پایین تر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند. این تحقیقات در کنگره ای در اروپا با موضوع چاقی (ECO) که در سال جاری به صورت آنلاین برگزار شد، ارائه گردید. 

این یافته ها با نتایج شاخص توده بدنی بزرگسالان در تضاد است که نشان می دهد خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه که پس از یائسگی دچار اضافه وزن شده اند، افزایش پیدا می کند.  

قابل توجه است با این که محققان مطمئن نیستند چرا کودکان با شاخص توده بدنی بالاتر در برابر سرطان پستان محافظت می شوند اما هشدار می دهند که داشتن اضافه وزن یا چاقی می تواند تأثیرات سوئی بر سلامتی عمومی داشته باشد. 

دکتر دورته پدرسن (Dorthe Pedersen)، از پژوهشگران این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد، نتایج ما نشان می دهد که داشتن شاخص توده بدنی بالاتر در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را پیش و یا پس از یائسگی کاهش دهد. اما باید واقعاً روشن باشیم که افزایش وزن نباید به عنوان راهی برای پیشگیری از سرطان پستان در نظر گرفته شود. خطرات زیادی برای سلامتی در ارتباط با داشتن اضافه وزن یا چاقی وجود دارد و حفظ وزن و سلامتی در طول زندگی برای خانم ها حیاتی است. 

سرطان پستان، شایع ترین سرطان در بین زنان است و هر ساله سرطان پستان حدود ۵۵ هزار زن فقط در کشور انگلیس تشخیص داده می شود و تقریباً از هر پنج مورد، یک نفر در زنان زیر ۵۰ سال با این سرطان درگیر می شوند.

تحقیقات پیشین، ارتباطی بین افزایش شاخص توده بدنی در زنان بزرگسال و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان پیش از یائسگی اما افزایش خطر ابتلا به سرطان پس از یائسگی ایجاد کرده است. اگرچه ممکن است شاخص توده بدنی بالا، یک کودک را در برابر خطر ابتلا به سرطان پستان محافظت کند، اما مطالعات گذشته به اندازه کافی گسترده نبودند تا بتوانند رابطه را بر اساس نوع یائسگی بررسی کنند.

برای ارائه شواهد بیشتر، محققان دانمارکی داده های ۱۷۳ هزار و ۳۷۳ زن از سوابق بهداشتی مدارس کپنهاگ را که بین سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۹۶ متولد شده اند (۲۵ تا ۹۱ سال) که اطلاعاتی در مورد قد و وزن در معاینات سالانه بهداشت مدارس از ۷ تا ۱۳ سال داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. موارد مرتبط با سرطان پستان با ارتباط با اداره ثبت سرطان دانمارک شناسایی شد.

طی میانگین ۳۳ سال پیگیری، ۴ هزار و ۵۱ زن پیش از یائسگی (در ۵۵ سالگی یا کمتر) و ۵ هزار و ۹۴۲ زن پس از یائسگی (پس از ۵۵ سالگی) به سرطان پستان مبتلا شدند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد ارتباط معکوس بین شاخص توده بدنی دوران کودکی و خطر ابتلا به سرطان پستان پیش و پس از یائسگی وجود دارد به این معنی است که با افزایش شاخص توده بدنی خطرات سرطان پستان کاهش می یابد.

به عنوان مثال، هنگام مقایسه دو دختر ۷ ساله با میانگین قد و یک اختلاف در شاخص توده بدنی (معادل ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم)، دختری که بالاترین شاخص توده بدنی را دارد با ۷ درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان پستان پیش از یائسگی و ۱۰ درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی نسبت به دختران با شاخص توده بدنی پایین تر مواجه هستند.

پژوهشگران معتقدند که برای کشف مکانیسم های اساسی به مطالعات بیشتری نیاز است. آنها اذعان می کنند که یافته ها فقط مرتبط هستند بنابراین نمی توان نتیجه ای در مورد علت و معلول گرفت و در این رابطه به چندین محدودیت از جمله اینکه در این مطالعه از شاخص توده بدنی به عنوان نشانگر توده چربی استفاده شده است، اما کودکان با شاخص توده بدنی مشابه می توانند چربی بدن، توزیع و سطح کلی چربی بدن متفاوت داشته باشند، اشاره کردند.

بیشتر بدانید : پیش بینی سرطان سینه 5 سال قبل از ابتلا

بیشتر بدانید : بعضی اوقات چاقی خیلی هم بد نیست

بیشتر بدانید : مبتلایان به سرطان پستان با بستنی سیستم ایمنی بدن خود را ارتقا دهند

بیشتر بدانید : سرطان سینه چرا بروزمی کند و چه علائمی دارد؟ به مناسبت اکتبر، ماه آگاهی از سرطان سینه

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir