با این روش‌های طبیعی می‌توانید درد زایمان طبیعی را کاهش دهید
 درد زایمان یکی از استرس‌های بانوان باردار است که این درد را با روش های ساده مانند نفس عمیق کشیدن مصرف ویتامین Dدر دوره بارداری و... کاهش دهید

 با این روش ها درد زایمان را کاهش دهید

درد زایمان طبیعی چگونه است؟ درد زایمان طبیعی برای مادران به خصوص بانوانی که برای اولین بار لذت مادر شدن را تجربه می کنند، همیشه بزرگ‌ترین ترس به شمار می‌آید. پزشکان همواره به زایمان طبیعی توصیه اکید دارند و معتقدند بدن مادر با زایمان طبیعی در برابر بسیاری از بیماری‌های رحم و تخمدان ایمن می‌شود. همواره در طب سنتی و علم نوین پزشکی توصیه‌هایی مبنی بر کم کردن درد زایمان طبیعی مطرح  شده است که بی تاثیر هم نبوده‌اند. اکنون شما را با برخی از این نکات آشنا می کنیم.

 تا می توانید نفس‌های عمیق بکشید

اصلی‌ترین عامل افزایش درد زایمان طبیعی استرس و اضطراب مادران در هنگام متولد شدن فرزندشان است. در این زمان تا می‌توانید نفس‌های عمیق بکشید، این کار اکسیژن رسانی به خون و مغز را افزایش  می دهد و موجب ترشح بیشتر آندروفین که یک مسکن طبیعی در بدن است، می‌شود که علاوه بر کاهش استرس درد را هم کم می کند. در چنین مواقعی اگر نفس عمیق کشیدن برای شما سخت است، می‌توانید یک دم عمیق بکشید و بازدم خود را در یک بادکنک خالی کنید، با این روش مقداری از ذهن‌تان در گیر بادکنک می شود و راحت‌تر نفس عمیق می کشید.

 از معجزه ماساژ غافل نشوید

از آن‌جا که درد زایمان طبیعی به صورت مداوم صورت نمی‌گیرد و هر بار شروع درد چیزی حدود 30ثانیه طول می‌کشد، در این زمان بدن ماهیچه‌ها را منقبض می کند و همین انقباض موجب افزایش درد می‌شود. شما با ماساژ ماهیچه‌های کمر و پهلوها باعث شل شدن این عضلات می شوید که در کاهش درد بسیار موثر است. در طب سنتی از روغن‌هایی همچون بنفشه، ارکیده و بابونه برای ماساژ استفاده می‌کنند که علاوه بر عطر دل انگیزی که دارد سریع‌تر ماهیچه‌های منقبض را آرام  می کند و همین شلی عضله در تسریع زایمان هم موثر است.

 مصرف ویتامین D در دوره بارداری را فراموش نکنید

ویتامین D  در جذب ویتامین‌های گروه B  بسیار موثر است. ویتامین‌های خانواده B مهم‌ترین عامل در تقویت بافت عصبی هستند، زمانی که ویتامین D مصرف می‌کنید، علاوه بر استحکام در بافت استخوان‌ها به ویژه در قسمت لگن، بافت عصبی ماهیچه‌های لگن، شکم و رحم را قوی‌تر می کند که با حالت ارتجاعی که زمان انقباضات زایمان رخ می‌دهد، درد کمتری را احساس می‌کنید.

 از کیسه آب گرم و سرد استفاده کنید

برای کم کردن درد زایمان طبیعی یکی از بهترین راهکارها استفاده از کیسه‌های آب گرم و سرد است. زمانی که انقباضات ماهیچه‌ها شروع می‌شود، کیسه آب گرم را در نقاط حساس دردناک قرار دهید و به محض پایان یافتن درد کیسه آب سرد را جایگزین کنید. این ایجاد دوگانگی دما موجب شل شدن عضلات می شود و تاثیر بسزایی در کاهش درد دارد.

 دوش بگیرید یا در وان آب گرم بنشینید

زمانی که اولین نشانه‌های درد زایمان طبیعی را احساس کردید، بهتر است دوش آب گرم بگیرید یا  در صورت امکان در یک وان آب گرم بنشینید. این کار از استرس تان کم می کند و با  نرم و شل شدن بافت ماهیچه‌های رحم، در زمان باز شدن دهانه رحم درد را کاهش می دهد.از آن‌جا که آب خاصیت آرامش بخشی دارد امروزه سبک جدیدی از زایمان با نام « زایمان در آب» بسیار در علم نوین پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. این روش علاوه بر از بین بردن اضطراب مادران در کمک به زایمانی راحت‌تر تاثیر بسزایی دارد.

 گوش کردن موزیک ملایم می تواند به شما کمک کند

موسیقی از مهم‌ترین عوامل کاهش استرس و فشارهای روحی در انسان  است. از آن‌جا که مغز با شنیدن موزیک ملایم و آرامش بخش به تعادل فرکانسی می‌رسد، شروع به ترشح هورمون‌های آندروفین ( مسکن طبیعی)، سرتونین( هورمون شادی) و ملاتونین ( هورمون خواب آور)  می کند که علاوه بر کاهش درد یک حس توام با شادی را به وجود می آورد  این فرایند بهترین حالت ممکن برای مادران در حال زایمان است و تجربه‌ای دلنشین از به دنیا آوردن میوه زندگی‌شان را ثبت خواهند کرد.

بیشتر بدانید : زایمان طبیعی شکل اندام تناسلی را تغییر می‌دهد؟

بیشتر بدانید : رابطه زناشويی پس از زايمان

بیشتر بدانید : عوارض زایمان طبیعی

بیشتر بدانید : آشنایی با مراحل زایمان طبیعی

گردآوری : گروه  سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com