تاثیر کرونا ویروس بر هوش انسان
محققان به تازگی می گویند کرونا ویروس می تواند باعث کاهش هوش افراد شود

کاهش هوش انسان پس از بهبودی ویروس کرونا

شاید شما هم از کسانی که مبتلا به کرونا شده‌ و اکنون بهبود یافته‌اند شنیده باشید که پس از اتمام دوره بیماری، اتفاقات عجیبی نظیر کاهش حافظه کوتاه مدت یا کاهش توانایی ذهنی برای آن‌ها افتاده ‌است. به همین منظور مطالعات گسترده‌ای در زمینه کاهش هوش افراد بهبود یافته از کووید 19 صورت گرفته که نتایج جالبی به همراه داشته‌ است.

این مطالعات نشان می دهد کرونا  با کاهش قابل توجه هوش در ارتباط است.بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Lancet EClinicalMedicine ، افرادی که از بیماری کووید 19 بهبود یافته اند ، در مقایسه با افرادی که اصلا به این ویروس مبتلا نشده اند به طور قابل توجهی نمره کمتری در تست هوش می گیرند. یافته ها حاکی از آن است که ویروس سارس کووید ۱۹ که باعث بیماری کووید 19 می شود،می تواند سبب کاهش قابل ملاحظه ای در توانایی شناختی ، به ویژه در افرادی که نوع شدیدتر کرونا را تجربه کردند، شود.

«آدام همپشایر» ، محقق ارشد این تحقیق ، گفت: برای مطالعه خود ، داده های 81337 شرکت کننده را که آزمایش هوش‌شان را بین ژانویه و دسامبر سال 2020 به پایان رسانده اند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. از کل نمونه‌ها ، 12689 نفر گزارش کردند که کووید 19 را با درجات مختلف شدت تنفس، تجربه کرده‌اند.در این  تحقیق عواملی مانند سن ، جنس ،میزان یادگیری زبان ،سطح تحصیلات و دیگر متغیرها بررسی  و مشخص شد کسانی که به  کووید 19 مبتلا شده اند در مقایسه با افرادی که به این ویروس مبتلا نشده اند ، در تست هوش عملکرد پایین ‌تری دارند. محققان گفتند که بیشترین کاهش عملکرد مغزی در بخش استدلال ، برنامه ریزی و حل مسئله مشاهده شده است.تحقیقات قبلی همچنین نشان داده بود که بخش بزرگی از بهبود یافتگان کووید 19 تحت تأثیر عوارض عصبی-روانی و شناختی هستند.

بر اساس این تحقیقات، این طور که به نظر می‌رسد ما باید بیشتر مراقب باشیم زیرا این ویروس می‌تواند بر شناخت ما تأثیر جدی بگذارد و حتی پس از بهبودی آینده شغلی، کاری و حتی زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار دهد.

 بیشتر بدانید : تاثیر کرونا بر دندان ها

بیشتر بدانید : کرونا ویروس چه تاثیری بر بخشهای دیگر بدن می گذارد؟ از معده تا قلب

بیشتر بدانید : ویروس کرونا روی ضربان قلب هم تاثیر می‌گذارد!

بیشتر بدانید : ویروس کرونا بر عملکرد جنسی آقایان چه تاثیری دارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com