از چه سنی سوخت و ساز بدن کند می شود؟
با گدشت سن سوخت و ساز بدن هم کند تر می شود که وابسته به عملکرد دستگاهای بدن می باشد

از یک سنی به بعد سوخت و ساز بدنتان کند می شود

سوخت و ساز بدن با افزایش سن بسیار کندتر از تصور ما اتفاق می‌افتد. عملکرد دستگاه‌های بدن با افزایش سن کندتر می شود و این بخشی جدایی ناپذیر از روند پیری است. چه بسا بدن با دریافت همان میزان کالری دچار چاقی می‌شود و چربی اطراف شکم تجمع می‌یابد ولاغر شدن بدن با سختی و تلاش بیشتری انجام می‌شود. در مطالعه  جدید که بر اساس کوشش بیش از ۸۰ محقق در ۶۳ موسسه تحقیقاتی از آمریکا، اروپا، آسیا، آفریقا و خاورمیانه صورت گرفته ،اطلاعات پزشکی بیش از شش هزار و ۵۰۰ نفر در ۴۰ سال بررسی شده است. جوان‌ترین شرکت کننده هشت روزه و پیرترین نفر ۹۵ ساله بوده است؛ بنابراین به جرئت می‌توان گفت این مطالعه بزرگ ترین مطالعه در نوع خود است.

4 مرحله سوخت و ساز

  •   نوزادان تا یک سالگی بیشترین میزان سوخت و ساز را دارند. (حدود ۵۰ درصد بیشتر از بزرگ سالان)

  •   پس از یک‌سالگی تا ۲۰ سالگی (در این دوران به مرور سوخت و ساز کاهش می‌یابد.)
     
  • ۲۰ تا ۶۰ سالگی ( در این دوران سوخت و ساز تقریبا ثابت می‌ماند و حتی در دوران بارداری نیز کاهش نمی‌یابد.)

  •   از ۶۰ سالگی تا ۹۵ سالگی میزان سوخت و ساز حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. محققان احتمال می‌دهند کاهش سوخت و ساز به دلیل کاهش عملکرد اندام‌های حیاتی باشد. بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته است،‌ کلیه‌ها مسئول ۶۵ درصد از سوخت و ساز در حالت آرامش هستند.

 زنان بیشتر کالری مصرف می‌کنند یا مردان؟

بر اساس این مطالعه ،هیچ تفاوتی در مصرف کالری بین زنان و مردان وجود ندارد.

یائسگی تاثیری در کاهش میزان سوخت و ساز ندارد.

از طرفی محققان در گذشته  تصور می‌کردند که سوخت و ساز زنان در دهه 40 زندگی و همزمان با شروع یائسگی کاهش می‌یابد اما این مطالعات نشان داد چنین تصوری مبنای علمی ندارد و زنان یائسه هم سوخت و سازی مشابه مردان هم سن دارند.

 ورزش موثرتر از رژیم غذایی می باشد

مطالعات جدید محققان دانشگاه کلرادو نشان می‌دهد فعالیت بدنی و ورزش در کاهش و تثبیت وزن موثرتر از رژیم غذایی به تنهایی است. بر اساس این مطالعه، حفظ تعادل انرژی بدن با استفاده از فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم بسیار موثرتر از رژیم های پیچیده و سخت غذایی است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد بهترین روش برای جلوگیری از افزایش وزن در افرادی که وزن خود را کاهش داده اند، فعالیت بدنی مستمر و منظم است. اگرچه محدود کردن کالری وارد شده به بدن و رژیم غذایی سالم، غیر چرب و کم کالری در کاهش وزن بسیار موثر است اما برای حفظ وزن متناسب پس از کاهش وزن، ورزش راهکار بسیار بهتری است. 

بیشتر بدانید : متابولیسم زنان بالاتر است یا مردان؟

بیشتر بدانید : چرا سوخت و ساز بدنمان کم می شود؟

بیشتر بدانید : علایمی که نشان میدهد متابولیسمتان کند است

بیشتر بدانید : افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن با 25 راز کاملا اجرایی

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com