آیا تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوانزا مشکلی ندارد؟
از آنجا که شیوع هردو بیماری آنفلوانزا و کرونا می تواند خطرناک باشد تزریق هردو واکسن مهم می باشد

آیا می توان واکسن کرونا و آنفلوانزا را همزمان زد؟

با نزدیک شدن به فصل پاییز و لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا به ویژه برای بیماران خاص سوالی که پیش می آید این است که آیا واکسن آنفلوآنزا را در اولویت قرار دهیم یا واکسن کرونا یا می توان هر دو را تزریق کرد یا این که باید از تزریق یکی از آن ها صرف نظر کرد؟ ادامه مطلب را مطالعه کنید:

 احتمال شیوع آنفلوآنزا یک تهدید جدی به حساب می آید

از آن جا که احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا همزمان با هم وجود دارد و هر دو بیماری برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف می تواند مرگبار باشد، داشتن اطلاعات بیشتر درباره واکسن این دو بیماری ضروری است.

هیچ محدودیتی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا پس از تزریق واکسن کرونا وجود ندارد،با توجه به این که به فصل سرما نزدیک می‌‌شویم، یا به عبارتی به فصل شیوع آنفلوآنزا همه گیر و با توجه به برداشته شدن محدودیت‌ها و واکسیناسیون علیه کرونا ممکن است شاهد شیوع  بیماری آنفلوآنزا باشیم و باید تمهیدات لازم را در این زمینه به عمل بیاوریم زیرا سال گذشته به این دلیل که رعایت‌ نکات بهداشتی بیشتر بود، آنفلوآنزا چندان شایع نشد.

 چه افرادی در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا قرار دارند؟

 کارکنان بخش بهداشت و درمان، افراد بالای 65 سال و کسانی که دچار بیماری  های زمینه ای، قلبی، کلیوی، سرطانی، اختلالات کبدی و ایدز و ... هستند، باید قبل از شروع فصل پاییز و تقریبا اواخر شهریور واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. در همین  خصوص واردات واکسن آنفلوآنزا انجام شده است.

 اولویت با زدن کدام واکسن می باشد؟

تزریق همزمان یا نزدیک به هم دو یا چند واکسن، برخی مواقع می‌تواند منجر به درجه بالاتری از عوارض جانبی خفیف تا متوسط شود و بیمار باید مطلع باشد که احتمال افزایش عوارض جانبی مشترک وجود خواهد داشت. معمولا برای تزریق واکسن آنفلوآنزا محدودیت خاصی وجود ندارد و می توان آن را همزمان با واکسن کرونا تزریق کرد اما از آن جا که  واکسن آنفلوآنزا عوارضی مانند تب و  ... به همراه دارد و بیماران خاص سیستم ایمنی ضعیفی دارند‌‌‌ بهتر است یک فاصله دو هفته ‌ای بین تزریق واکسن آنفلوآنزا و کرونا گذاشت و فرقی نمی‌کند که کدام واکسن اول تزریق شود .

بیشتر بدانید : مصرف داروی تقویتی پس از تزریق واکسن کرونا خطرناک است؟

بیشتر بدانید :  چه افرادی باید حتما واکسن آنفولانزا بزنند؟

بیشتر بدانید :  برای پیشگیری از عوارض واکسن کرونا مسکن نخورید

بیشتر بدانید :  بهترین زمان برای زدن واکسن آنفولانزا چه زمانی است؟

گردآوری: گرو سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com