مصرف بیش از حد ویتامین ها چه عوارضی دارد؟
مصرف بیش از حد مکمل ها و ویتامین ها می تواند عوارضی برای شما به همراه داشته باشد و به جای حفظ سلامت،سلامت شما را به خطر بیندازد

مضرات مصرف زیاد ویتامین ها

مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایند یا حتی جدی برای افراد داشته باشد.

باید توجه داشت برخی از ویتامین‌ها به هیچ وجه نباید به صورت مکمل مصرف شود.

احساس ناراحتی معده

اولین علامتی که نشان می‌دهد بیش از حد ویتامین یا مکمل مصرف کرده‌اید، معمولا واکنش معده و روده است. ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا اسهال را تجربه کنید.

البته این موضوع می‌تواند به این معنا باشد که شما ویتامینی را با معده خالی مصرف کرده‌اید که بهتر است آن را با غذا میل کنید.

همچنین ممکن است شما مکمل‌هایی بیشتر از آنچه که بدن‌تان باید تحمل کند، مصرف می‌کنید. برای ایمن بودن همیشه ایده خوبی است که قبل از شروع یک رژیم جدید برای مصرف ویتامین یا مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

ریزش مو

یکی از عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین A ریزش مو است. ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است. برخلاف ویتامین‌های محلول در آب که بدن هر گونه میزان اضافی در ادرار را دفع می‌کند، ویتامین‌های محلول در چربی در چربی بدن ذخیره می‌شود.

اگر این ویتامین را بیش از حد مصرف کنید، این موضوع می‌تواند منجر به بروز مسمومیت شود. سایر ویتامین‌های محلول در چربی شامل ویتامین‌های E، D و K است که باید مراقب باشید از دوز توصیه شده روزانه هر کدام تجاوز نکنید.

بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان

نتایج تحقیقات در مورد مصرف مکمل‌های بتاکاروتن یا ویتامین E یا مقادیر بیش از حد بیوتین(ویتامین B۷) نشان داد که مصرف بیش از اندازه این مواد موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان خواهد شد.

بهار گذشته گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده(USPSTF) رسما خطر مصرف بیش از اندازه مکمل‌های ویتامین E یا بتاکاروتن را اعلام کرد و گفت این مکمل‌ها ممکن است خطر ابتلا به سرطان یا پیامدهای ضعیف ناشی از بیماری قلبی را افزایش دهند. نتایج مطالعه دیگری نیز نشان داد با مصرف مگادوز بیوتین(پنج تا ۱۰ میلی گرم در روز) در مردان خطر ابتلا به سرطان ریه افزایش می‌یابد.

بروز مشکلات عصبی

مصرف بیش از حد برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B۶ نیز می‌تواند منجر به مشکلات عصبی مانند نوروپاتی(بی‌حسی) یا سوزن سوزن شدن شود.

برای جلوگیری از این موضوع هرگز بیش از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین مصرف نکنید.

خونریزی بیشتر از حد

یکی دیگر از موارد بالقوه خطرناک مصرف ویتامین یا مولتی‌ویتامین حاوی ویتامین E خونریزی بیش از حد است.

مگر اینکه دلیلی برای مصرف ویتامین E داشته باشید وگرنه نباید آن را به صورت خودسرانه مصرف کنید. ما قبلا تصور می‌کردیم مصرف آن به دلیل آنتی‌اکسیدان بودن خوب است اما مشخص شد که خطر آن بیش از فایده آن است. ویتامین E خون را رقیق می‌کند و می‌تواند آسیب‌های جزئی را به دوره‌های خونریزی جدی تبدیل کند.

بیشتر بدانید : از مصرف خودسرانه ویتامین دی بپرهیزید

بیشتر بدانید : بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها

بیشتر بدانید : کمبود هر ویتامین در بدن چه دردسری ایجاد می کند؟

بیشتر بدانید : ویتامین های مورد نیاز بدن زنان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir