آیا آلودگی هوا روی جنسیت نوزاد تاثیرگذار می باشد؟
آخرین تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا می تواند روی جنسیت نوزاد شما تاثیر گذار باشد

جنسیت نوزاد تحت تاثیر آلودگی هوا

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که وجود آلاینده ها در هوا و آب با تغییراتی در الگوی نسبت تولد پسران و دختران مرتبط است. البته هنوز مشخص نیست که این آلاینده ها چگونه باعث این تغییر شده اند.

 بررسی های پیشین محققان نشان داده بود که در برخی گونه های جانوری، عوامل محیطی می تواند بر احتمال نر یا ماده بودن فرزندان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در بسیاری از خزندگان و ماهی ها، دمای هوا در هنگام تخم گذاری، جنسیت تخم ها را تعیین می کند.

این موضوع در مورد انسان ها بسیار پیچیده تر از سایر جانوران بوده و البته داستان‌ های عامیانه زیادی در مورد اینکه چه چیزهایی بر جنسیت نوزاد تأثیر می‌گذارد از دیرباز در جوامع مختلف وجود داشته است. قدیمی ها موارد مختلفی را در تعیین جنسیت نوزاد دخیل دانسته و این شایعات، فاکتورهای متعددی از آنچه والدین در زمان تولید مثل می‌خورند تا نحوه و تاریخ باردار شدن را در تعیین پسر یا دختر بودن فرزندان دخیل می دانند.

با این حال، هنوز از نظر علمی مشخص نیست که دقیقا چه عوامل محیطی می تواند در جنسیت کودک نقش داشته باشد. البته بحث بررسی تناسب جنسیتی کودکان یا همان نسبت پسر به دختر همواره توسط مراکز آمار کشورها مطالعه شده و در بیمارستان ها  هنگام تولد، این آمار ثبت و به عنوان نسبت جنسیتی در هنگام تولد (SRB) مورد استفاده قرار می گیرد. از منظر آماری، SRB بالاتر به معنای تولد نوزادان پسر بیشتر و SRB کمتر به معنای تولد نوزادان دختر بیشتر است. به طور کلی در بیشتر جوامع، SRB کمی به نفع پسران متمایل است، اگرچه این موضوع بر اساس جغرافیا و زمان تغییر می کند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران به منظور بررسی اینکه آیا آلاینده‌ها، تغییرات آب و هوایی یا استرس روانی می‌ توانند بر SRB تأثیر بگذارند، به مطالعه فاکتورهای مختلف دخیل در این حوزه پرداخته اند. در این تحقیق، تیمی از دانشمندان به سرپرستی دکتر آندری رزتسکی از دانشگاه شیکاگو، اطلاعات شش میلیون تولد را با داده های محیطی منتشر شده از سوی پایگاه های داده های ملی مقایسه کردند. به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق تر و نتایج قابل قبول، پژوهشگران ۳ میلیون تولد را در ایالات متحده بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ و ۳ میلیون تولد دیگر را در سوئد از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند.

گفتنی است در این مطالعات هیچ ارتباطی بین SRB و دمای محیط، فصول، نرخ بیکاری یا نرخ جرائم خشن یافت نشد. با این حال، برخی از آلاینده ها بر این نسبت و در هر دو جهت تأثیر گذاشتند. به گفته محققان، وجود آلودگی های آهن و سرب در خاک باعث افزایش تولد نوزادان دختر شده در حالی که وجود آلاینده های جیوه، مونوکسید کربنو آلومینیوم در هوا  و آلاینده های کروم و آرسنیک در آب همگی باعث افزایش میزان تولد پسران  شدند.

 در حالی که این تحقیق نمی‌تواند به طور قطعی بگوید که آیا آلاینده‌ها نسبت پسران به دختران را تغییر می‌دهند یا خیر، پژوهشگران این تحقیقاتی می‌ گویند که امیدوارند این نتایج، سیاستگذاران را تشویق به مقابله با آلودگی های محیط ‌زیست کند.

بیشتر بدانید : آیا فشار خون مادر می تواند بر جنسیت جنین تاثیرگذار باشد؟

بیشتر بدانید : تعیین جنسیت جنین خطرناک است

بیشتر بدانید : تشخیص جنسیت جنین بدون سونوگرافی!

بیشتر بدانید : تعیین جنسیت جنین با رژیم غذایی خاص حقیقت دارد؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir