به زبانه بچه گانه با کودکانتان حرف بزنید
محققان می گویند شما با حرف زدن بچه گانه فرزند خود را تشویق می کنید برای ساخت کلمات جدید

حرف زدن با کودکان به زبان بچه گانه

بسیاری از مادران با فرزند خود به زبان بچه گانه حرف می زنند. یافته های جدید نشان می دهد این نوع مکالمه نه تنها به والدین کمک می‌کند تا با فرزندشان ارتباط برقرار کنند، بلکه ممکن است به نوزادان کمک کند به طور راحت تری کلمات جدید بسازند.

 تقلید صدای کودکان توسط والدین یا به بیان دیگر حرف زدن به واسطه یک مجرای صوتی کوچکتر به نوزادان این سرنخ را می دهد که چگونه کلمات را ادا کنند.

 استادیار علوم گفتار، زبان و شنوایی در دانشگاه فلوریدا به همراه تیمی از متخصصین در حال بررسی این موضوع هستند. به نظر می رسد که این نوع حرف زدن با نوزادان، شکل و درک حرکتی گفتار را به طور همزمان تحریک می کند. در حقیقت وقتی شما با نوزادی ارتباط برقرار کرده و به وی حروف و صداهایی به ظاهر بی معنی مانند « گو-گو گا-گا» می گویید، آن ها تشویق می شوند تا از تارهای صوتی خود استفاده کنند.

 تحقیقات نشان می دهد که نحوه صحبت بزرگسالان به طور غریزی با نوزادان، با استفاده از صدای بلندتر، سرعت آهسته تر و تلفظ اغراق آمیز همراه است که این نوع حرف زدن برای هر دو طرف جذاب محسوب می شود. با این حال، بر اساس نتایج مطالعات قبلی، احتمالاً این نوع حرف زدن به نوزادان کمک می کند تا بفهمند چه چیزی گفته می شود.

برای بررسی دقیق تر این مساله، دکتر ماساپولو و همکارانش فرکانس صداهای مختلفی را برای تقلید از مجرای صوتی نوزادان یا بزرگسالان تغییر داده و سپس نحوه واکنش نوزادان به آنها را آزمایش کردند.

بر این اساس مشخص شد که نوزادان ۶ تا ۸ ماهه ، ترجیح قوی و مشخصی برای گفتار با اصواتی که مجرای صوتی را مشخص می کند که از نظر اندازه و طول شبیه به خودشان است، نشان می دهند. نوزادان ۴ تا ۶ ماهه این ترجیح را نداشتند، که این مساله نشان می دهد توانایی نوزادان بزرگتر برای کنترل صدای خود و ساختن کلمات، عاملی است که صداهای شبیه نوزادان را برای این رده سنی جذاب تر می کند. 

به گفته محققان، اگرچه والدین و پرستاران کودک، گاهی از صحبت کردن با نوزاد دلسرد می شوند اما یافته ها نشان می دهد که الگوهای مرتبط با این سبک صحبت کردن، که دانشمندان آن را گفتار هدایت شده از سوی نوزاد می نامند، می تواند یک جزء کلیدی در کمک به کودکان در ساختن کلمات جدید باشد.

لیندا پولکا، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد علوم و اختلالات ارتباطی در دانشگاه مک گیل در مونترال در این رابطه گفت: ما در تلاش هستیم تا با نوزاد ارتباط برقرار کنیم تا چیزی در مورد ساخت کلمات و مهارت گفتاری به آنها یاد دهیم. در حقیقت با این نوع از حرف زدن، ما آنها را آماده می کنیم تا صدای خودشان را پردازش کنند.

بیشتر بدانید : چگونه به کودکان خجالتی کمک کنیم؟

بیشتر بدانید : علت پرحرفی برخی کودکان چیست؟

بیشتر بدانید : حرف زدن کودک با تخم کبوتر؟!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir