حواستان به مسمومیت با ویتامین D باشد
با اینکه ویتامین دی یکی از ویتامین های مورد نیاز بدن است اما مصرف بیش از حد آن عوارض زیادی به همراه دارد

مسمومیت با ویتامین D چقدر خطرناک است؟

همه گیری کرونا تاکیدی شد بر اهمیت ویتامین دی در انسان، اما ترس و اضطراب عمومی ناشی از همه گیری و توصیه‌های غیرعلمی و مطرح شده در فضاهای مجازی باعث زیاده روی و افراط در مصرف این ویتامین در مواردی شد. و این زیاده روی می‌تواند باعث مسمومیت و حتی در مواردی بسیار نادر منجر به مرگ هم شود.

 ویتامین دی برای عملکرد مناسب بدن ما ضروری است ومخصوصا در طول زمستان گاهی اوقات توصیه می شود از مکمل‌های این ویتامین استفاده کنید. با این وجود، باید از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید زیرا این امر می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی شود.

ویتامین دی به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن کمک می‌کند و برای حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. کمبود آن می تواند منجر به ناهنجاری های استخوانی مانند راشیتیسم در کودکان و همین چندین بیماری در بزرگسالان شود. راه اصلی شکل گیری این ویتامین در بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است و برای همین است که اگر زمان زیادی را در داخل خانه می گذرانید، (سیستم بهداشتی درمانی انگلستانNHS) پیشنهاد می کند که روزانه 10 میکروگرم ویتامین دی مصرف کنید تا استخوان ها و ماهیچه های خود را سالم نگه دارید. با این حال، مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند مضر باشد.

افزایش بیش از حد ویتامین دی در بدن، که هیپرویتامینوز دی نیز نامیده می شود، یک بیماری نادر اما بالقوه جدی است که زمانی رخ می دهد که مقادیر بیش از حد ویتامین دی در بدن شما وجود دارد.«مسمومیت با ویتامین دی معمولاً در اثر مصرف دوزهای زیاد مکمل‌های ویتامین دی به جای مصرف آن از طریق غذاها یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. دریافت بیش از حد ویتامین D می تواند برای بدن مضر باشد. این نشان می دهد که سطوح بسیار بالای ویتامین D در خون شما می تواند باعث بروز سنگ ادراری شود. بعضی از علائم گوارشی مانند درد معده، یبوست و اسهال هم نشان می‌دهند بیش از حد مکمل های ویتامین دی مصرف کرده اید. علائم دیگر عبارتند از تهوع، استفراغ، ضعف عضلانی، گیجی، درد، از دست دادن اشتها، کم آبی بدن و تشنگی بیش از حد. میزان بسیار بالای ویتامین D در بدن انسان می تواند باعث نارسایی کلیه، ضربان قلب نامنظم و حتی مرگ شود. گیجی، استفراغ مکرر، درد شکم، پرادراری و تشنگی زیاد و کم آبی بدن از علائم بالینی سمیت ویتامین دی هستند.

سازمان بهداشت انگلستان اخیرا توصیه کرده که همه باید مصرف 10 میکروگرم در روز ویتامین D را به عنوان مکمل در نظر بگیریم تا استخوان‌ها و ماهیچه‌های خود را سالم نگه داریم. این توصیه عمدتاً به دلیل محدودیت های اعمال شده توسط قرنطینه های به دلیل کرونا و کم شدن تردد در فضای باز بود البته این سازمان می گوید که در ماه های تابستان، اکثریت جمعیت از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل ویتامین D کافی دریافت خواهند کرد. در فصول سرد سال ما ویتامین D کافی از نور خورشید دریافت نمی کنیم، بنابراین باید ویتامین D را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم.

تحقیقات در مورد اینکه آیا ویتامین دی می‌تواند موجب ایمنی بیشتر در برابر SARS-CoV-2 ادامه دارد. ویتامین دی در غذاهایی مانند ماهی روغنی، روغن ماهی، گوشت قرمز، غلات غنی شده، مارگارین و زرده تخم مرغ موجود است. محصولات لبنی در صورتی که با ویتامین دی غنی نشده باشند حاوی مقادیر کمی ویتامین D هستند.

در انگلستان حدود 20 درصد از بزرگسالان ممکن است مقادیر ویتامین D پایینی داشته باشند. بدن ویتامین D را از نور خورشید بر روی پوست در فضاهای بیرون از منزل دریافت می کند، بنابراین زمستان‌ها و گاه در پاییز کمبود ویتامین D شایع تر است.

بیشتر بدانید :  از مصرف خودسرانه ویتامین دی بپرهیزید

بیشتر بدانید : مناسب ترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین D

بیشتر بدانید :  جذب ویتامین D بیشتر با پیاده روی بعد از نهار و چند راهکار دیگر!

بیشتر بدانید : ایا کمبود ویتامین دی باعث ام اس میشود؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com