تست های سریع برای تشخیص اومیکرون قابل اعتماد نمی باشند
تست های سریع کرونا به خصوص در سویه اومیکرون درصد خطا بالایی دارد و احتمال دارد منفی کاذب نشان دهد

تست های سریع برای تشخیص سویه اومیکرون خطای زیادی دارد 

سازمان غذا و داروی آمریکا در آخرین بیانیه خود که ساعاتی پیش منتشر شد، اعلام کرد آزمایش‌ های سریع کرونا در مورد سویه اومیکرون قابل اعتماد نبوده و احتمال به دست آمدن جواب منفی کاذب در این بیماران بسیار زیاد است.

 سازمان غذا و داروی ایالات متحده  (FDA) در بیانیه ای هشدار داد که تست های سریع کرونا که می توان از آن ها در خانه نیز استفاده کرد در مورد سویه اومیکرون دقیق نبوده و احتمال بروز خطا در نتیجه این تست ها بسیار زیاد است. بررسی ها نشان می دهد در بسیاری از موارد، افراد به سویه اومیکرون مبتلا بوده اند ولی پاسخ تست های سریع آن ها اشتباه بوده و در نتیجه این افراد به راحتی با دیگران معاشرت کرده و بیماری را منتقل کرده اند.

این خبر در حالی منتشر می ‌شود که بسیاری از کشورهای جهان با افزایش شدید موارد ابتلا به این سویه جدید کرونا مواجه شده و بسیاری از سیستم های بهداشتی در نتیجه مشکلات آزمایشی، با زمان ‌های طولانی انتظار برای آزمایش ‌های دقیق‌ تر پی سی آر مواجه شده اند.

در بیانیه سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین عنوان شده است عملکرد تست های خانگی، که به عنوان آزمایش های «آنتی ژن» نیز شناخته می شود، در مورد سویه اومیکرون دقیق نیست و باید بررسی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.داده‌های اولیه نشان می ‌دهد که آزمایش‌ های آنتی ‌ژن، نوع اومیکرون را شناسایی می‌ کنند، اما ممکن است حساسیت این آزمایش ها نسبت به سویه جدید کرونا کاهش یافته باشد. البته این موضوع باعث نگرانی کارشناسان شده است زیرا حساسیت، معیاری است که نشان می دهد یک آزمایش تشخیص ویروس تا چه حد می تواند موارد مثبت ابتلا به بیماری را تشخیص دهد.

به نظر می رسد در حال حاضر و با توجه به شیوع گسترده سویه اومیکرون بهتر است افراد در صورت مشاهده علائم بیماری یا تماس با فرد مبتلا، خود را قرنطینه کرده و صرفا به تست های مبتنی بر آنتی ژن اعتماد نکنند. در این میان برخی راهکارهای جانبی نیز برای افزایش ضریب امنیت این تست ها اتخاذ شده است. به عنوان مثال، برخی از تست‌های سریع به کاربران دستور می ‌دهند که دو تست را با فاصله زمانی مشخص انجام دهند تا منفی بودن را تایید کنند. 

در خاتمه گفتنی است به اعتقاد پزشکان، اگر نتیجه ابتلا به کرونای فردی با آزمایش سریع منفی شده اما احتمال ابتلا به کووید-۱۹ به دلیل وجود علائم یا تماس مستقیم با فردی که بیماری در وی تشخیص داده شده، وجود دارد، توصیه می ‌شود که آزمایش پی سی آر صورت گیرد که دقیق ترین نوع آزمایش تشخیص کرونا به شمار رفته و از آن به عنوان استاندارد طلایی یاد می شود. 

بیشتر بدانید : با شست و شوی حلق و بینی خطر کرونا را کاهش دهید

بیشتر بدانید : نقطه ضعف تست های PCR کرونا

بیشتر بدانید : واقعا تست کرونا باعث بیمار شدن شما می شود؟

بیشتر بدانید : دوز سوم واکسن کرونا پیشگیری کننده اومیکرون هست یا خیر؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir