الکل می تواند مغز را کوچک کند
محققان می گویند حتی مصرف مقدار کم الکل می تواند روی مغز شما تاثیر گذار باشد و آن را کوچک کند

تاثیر الکل روی مغز

بحث در مورد مضرات مصرف الکل بر سلامتی همچنان موضوع بحث برانگیزی است. اکنون محققان دانشگاه پنسیلوانیا می گویند که نوشیدن الکل می تواند تغییرات مضری در اندازه و ساختار مغز ایجاد کند.

 اغلب شنیده می شود که برخی می گویند نوشیدن متوسط الکل بی خطر است، اما اکنون دانشمندان می گویند حتی مصرف کم الکل نیز خطرناک است. مطالعه ای که  روی بیش از ۳۶ هزار نفر انجام شد نشان داد که مصرف میزان اندک الکل در روز با تغییراتی در مغز معادل دو سال پیری مرتبط است. در واقع، هر چه بیشتر الکل مصرف کنید، مغز خود را بیشتر در معرض خطر قرار می دهید. 

تحقیقات قبلی به این نتیجه رسیدند که مصرف کنندگان زیاد الکل تغییراتی در ساختار و اندازه مغز دارند که با اختلالات شناختی مرتبط است. اما طبق مطالعات جدید، مصرف الکل حتی در سطوحی خیلی کم در هفته ممکن است خطراتی برای مغز داشته باشد. به عنوان مثال، برای شرکت کنندگان ۵۰ ساله، تا دو سال پیری حداقل میزان خسارت به مغز محسوب می شود.

دکتر گیدئون ناو (Gideon Nave) یکی از پژوهشگران و استادیار در علوم اعصاب می ‌گوید: این واقعیت که چنین حجم نمونه بزرگی داریم به ما امکان می ‌دهد تا الگوهای ظریفی را پیدا کنیم. جالب اینجاست که این یافته ها در تضاد با توصیه های کارشناسان بهداشتی و مطالعات متعددی است که می گویند نوشیدن الکل در حد متعادل بی خطر است.

هنری کرانزلر (Henry Kranzler) مدیر مرکز مطالعات اعتیاد پن می ‌گوید: این یافته‌ ها با دستورالعمل‌های علمی در مورد محدودیت‌های ایمن نوشیدن الکل در تضاد است. به عنوان مثال اگرچه برخی موسسات مصرف محدود الکل را بی ضرر می دانند اما مطالعات جدید نشان می دهد که حتی مصرف مقدار کم هم با کاهش اندازه مغز مرتبط است. 

برای این تحقیق، پژوهشگران به طور خاص ام آر آی مغز را برای محاسبه حجم ماده سفید و خاکستری در مناطق مختلف مغز بررسی کردند. ناو در این باره می گوید: داشتن این مجموعه داده باعث ایجاد وضوح بهتری شده و الگوها و تداعی هایی را مشخص می کند که قبلاً نمی توانستیم ببینیم.

برای درک ارتباط احتمالی بین نوشیدن الکل و مغز، کنترل متغیرهای مخدوش ‌کننده ‌ای که می ‌توانند این رابطه را تحت تاثیر قرار دهد، بسیار مهم است. این تیم تحقیقاتی فاکتورهای سن، قد، جنسیت، وضعیت سیگار کشیدن، وضعیت اقتصادی-اجتماعی، ژنتیک و محل سکونت شرکت کنندگان را کنترل کردند. آنها همچنین داده های حجم مغز را برای اندازه کلی سر مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات نشان داد که تغییر میزان مصرف از صفر به یک واحد الکل تفاوت زیادی در حجم مغز ایجاد نکرد، اما رفتن از یک به دو یا دو تا سه واحد در روز با کاهش ماده خاکستری و سفید همراه بود.

دکتر رمی دیویت (Remi Daviet) پژوهشگر ارشد این مطالعات و استادیار دانشگاه ویسکانسین می ‌گوید: هر چه بیشتر بنوشید بدتر می‌ شود. او خاطرنشان می کند که حتی با حذف مصرف کنندگان سنگین از تجزیه و تحلیل ها، میزان تخریب به قوت خود باقی می ماند.

محققان برای درک تأثیرات مخرب، کاهش اندازه مغز مرتبط با نوشیدن الکل را با مواردی که با افزایش سن رخ می دهد، مقایسه کردند. بر اساس مدل سازی محققان، هر واحد الکل اضافی مصرف شده در روز موجب اثر پیری بیشتر در مغز می شود. گفتنی است در حالی که رفتن از صفر به میانگین روزانه یک واحد الکل با معادل نیم سال پیری همراه بود، تفاوت بین صفر و چهار نوشیدنی بیش از ۱۰  سال بود. 

 نویسندگان مطالعه همچنین می گویند که این یافته ها به مصرف کنندگان الکل توصیه می کند تا در میزان مصرف خود حتی به اندازه کم هم تجدید نظر کنند.

بیشتر بدانید : الکل خطرناک تر است یا سیگار؟

بیشتر بدانید : داروهایی که هیچوقت نباید با الکل مصرف شوند

بیشتر بدانید :  الکل چه تاثیری بر روی پوست می گذارد؟

بیشتر بدانید : آیا نوشیدن الكل ضرر دارد؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir