پس از خوردن کپک چه باید کرد؟
اگر به اشتباه مقداری خوراکی کپک زده خوردید نباید نگران شوید و خونسردی خود را حفظ کنید

اقداماتی که بعد از خوردن کپک باید انجام داد

 تصور کنید در حال خوردن یک تکه نان سفید خوشمزه هستید که ناگهان متوجه می‌شوید یک تکه سبز رنگ از کپک نان را گاز زده اید.

خوردن کپک به شکل تصادفی نه تنها می‌تواند منزجر کننده باشد، بلکه گاهی برای افراد نگران کننده هم خواهد شد. اما شاید برای شما در این موارد این پرسش پیش بیاید اگر خوردن کپک خطرناک باشد، چه کار باید کرد؟ و آیا باید در این مواقع سریعا خود را به بخش اورژانس برسانیم؟

در پاسخ به شما باید بگوییم پیش از آن که در این مواقع به شدت نگران شوید، آرامش خود را حفظ کنید.

کری گنس، (Keri Gans) متخصص تغذیه و نویسنده در نیویورک گفت: شما باید بدانید خوردن مقداری کپک امری طبیعی و رایج است و معمولا کپک به آسانی روی غذاهای نرم و پرمنفذی مانند نان، میوه‌ها و سبزیجات رشد می‌کند. اما بخش عجیب ماجرا آن جا است که به شما بگوییم احتمالا قبلا هم کپک خورده اید، اما خودتان نمی‌دانید.

 به طور کلی، خوردن غذای کپک زده خیلی به بدن شما آسیبی نمی‌رساند؛ چه رسد به آن که بخواهد شما را بکشد.

البته با این حال موارد اندکی وجود دارند که باید به خاطر داشته باشید. اگرچه معمولا کپک خطری ندارد و حال شما خوب است؛ اما ممکن است در مواردی نادر، کپک‌ها سبب مریضی شوند؛ بنابراین بهتر است به جای آن که همین طوری اقدام کنید، از این مسائل آگاه باشید.

متخصصان می‌گویند قبل از آن که میوه را خورده و یا نان را در توستر بگذارید، باید به مواردی دقت کنید:

نیاز نیست زبان خود را بشویید

طبق گفته دکتر بدفورد، اگر کپک خوردید، لازم نیست به دستشویی رفته تا زبان خود را با صابون بشویید؛ چرا که شما از کپک نمی‌میرید. در واقع تا زمانی که سیستم ایمنی بدن شما سالم است، بدن شما می‌تواند کپک را نیز مانند دیگر مواد غذایی گوارش کند.

پس باید بدانید کپک‌ها در بسیاری از موارد کاملا بی خطر هستند. اما شاید برایتان این پرسش پیش بیاید لکه‌های سبز و یا سفید روی میوه‌ها و سبزیجات یا محصولات لبنی چطور است؟

طبق گفته دکتر بدفورد، شما ممکن است پس از خوردن این کپک‌ها احساس مریضی بکنید؛ اما باید بدانید این حس مریضی بیشتر به دلیل طعم بد آن است و به این خاطر که شما مسموم شده اید، نیست.

 حتی زمانی که پس از خوردن کپک احساس مریضی می‌کنید، پیش از زنگ زدن به یک دکتر، منتطر بمانید و ببینید آیا نشانه‌های شما محدود به حال تهوع است و یا وضع شما در حال وخیم‌تر شدن است؛ معده محیطی خشن است و در بیشتر موارد، بیشتر باکتری‌ها و قارچ‌ها زنده نمی‌مانند.

اگر بعد از خوردن کپک به شدت احساس مریضی کردید، چه باید کرد؟

بسیار غیرمعمول است که چنین اتفاقی بیفتد. اما اگر با این وجود چنین چیزی رخ داد و علائم شما شامل تهوع دائم و استفراغ بود، باید حتما با پزشک تماس بگیرید و احتمالا پزشک نیز برای شما داروی ضد تهوع تجویز می‌کند. اما اگر واقعا حال بدی داشته باشید، ممکن است دکتر برای شما داروی مسهل و یا داروی تحریک بدن برای استفراغ تجویز کند تا این ماده از بدن شما خارج شود.

 ممکن است در برخی موارد افراد حساسیت‌های آلرژیک به برخی انواع کپک‌ها داشته باشند که ممکن است به مشکلات تنفسی منجر شود، اما در این موارد نیز نباید نگران بود؛ زیرا این موارد نیز موقتی هستند و توسط پزشک درمان می‌شوند.

بیشتر بدانید : چه اتفاقی با خوردن کپک در بدن می افتد؟

بیشتر بدانید : بخش کپک زده میوه و نان را جدا کنیم یا کلا دور بریزیم؟

بیشتر بدانید :  غذای کپک زده را هرگز بو نکنید!

بیشتر بدانید :  با مواد غذایی کپک زده چه کنیم؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :yjc.news