عواملی خطرزا برای کبد
کبد یک عضو بسیار حیاتی به حساب می آید که باید عوامل آسیب زای آن را به خوبی بشناسید

عامل های خطرزای کبد را می شناسید

 با گذشت زمان، عواملی که به کبد آسیب می‌رساند، می‌تواند منجر به زخم (سیروز) و در نهایت نارسایی کبد شود که یک وضعیت تهدیدکننده زندگی است.

با این حال متخصصان تاکید دارند که درمان زودهنگام و پیشگیری از عوامل خطر ممکن است به کبد، فرصتی برای احیای خود و بهبودی بدهد.

در این مطلب به شش فاکتور موثر در بروز آسیب‌های کبدی اشاره شده که عبارتند از:

1- قند

کبد از یک نوع قند به نام فروکتوز برای تولید چربی استفاده می‌کند. شکر تصفیه‌شده باعث تجمع چربی در کبد خواهد شد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که قند می‌تواند به‌اندازه الکل برای کبد مضر باشد حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. این یک دلیل دیگر برای محدود ‌کردن غذاهای حاوی قندهای اضافه مانند نوشابه، شیرینی و آب‌نبات است.

2- مکمل‌های دارویی گیاهی

این مکمل‌های دارویی حتی اگر روی آنها برچسب "طبیعی" نوشته شده باشد، ممکن است برای شما مناسب نباشند. به‌عنوان‌مثال، برخی از افراد نوعی مکمل گیاهی به نام "کاوا" را برای کاهش علائم یائسگی مصرف می‌کنند اما مطالعات نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند از عملکرد صحیح کبد جلوگیری کند و منجر به هپاتیت و نارسایی کبد شود. شما همیشه باید قبل از مصرف هرگونه گیاهی به عنوان دارو با پزشک خود مشورت کنید تا از بی‌خطر بودن آنها مطمئن شوید.

3- چربی اضافی

چربی اضافی می‌تواند در سلول‌های کبد جمع و منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شود. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، میانسال هستید یا دیابت دارید، احتمال ابتلا به NAFLD در شما بیشتر است.

4- استامینوفن

اگر کمردرد، سردرد یا سرماخوردگی دارید و به دنبال مسکنی مانند استامینوفن هستید، حتما مقدار مناسب آن را مصرف کنید! مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند به کبد آسیب برساند. دز مصرفی و نیز دز مجازِ مصرف استامینوفن در یک روز را بررسی کنید. بزرگسالان نباید بیش از ۴ هزار میلی‌گرم استامینوفن در روز دریافت کنند.

5- الکل

الکل یکی از عوامل مهم و موثر در ابتلا به کبد چرب، هپاتیت الکلی و سیروز کبدی است.

6- مصرف زیاد ویتامین A

بدن شما به ویتامین A نیاز دارد و دریافت آن از گیاهانی مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه به‌ خصوص آنهایی که قرمز، نارنجی و زرد هستند، خوب است اما اگر مکمل‌هایی مصرف کنید که دارای دزهای بالایی از ویتامین A هستند، می‌تواند برای کبد شما مشکل ایجاد کند. بنابراین قبل از مصرف ویتامین A اضافی با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است بدن شما اصلا به دریافت این ویتامین به صورت مکمل دارویی نیازی نداشته باشد.

بیشتر بدانید : موثرترین راه درمان کبد چرب

بیشتر بدانید :  نشانه های بیماری کبد + عوامل بیماری زا در کبد

بیشتر بدانید : کبد را با این 13 اشتباه ناآگاهانه آتش نزنید!

بیشتر بدانید : کبد در بدن چه کارهایی انجام می دهد؟ + فیلم کبد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir