آپنه خواب و درمانی دارویی برای آن
آپنه خواب تقریبا مشکلی شایع است که به تازگی محققان برای آن توانسته اند دارویی کشف کنند

کشف درمان دارویی برای آپنه خواب

محققان سوئدی دانشگاه گوتنبرگ، اولین درمان دارویی آپنه خواب را ارائه داده اند که به طور قابل توجهی مکث های تنفسی را در بیمارانی که دارو دریافت کرده بودند کاهش داد.

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد انجام شده است، دارویی آزمایش شده که یک مهارکننده کربنیک آنهیدراز (CA) است. 

CA آنزیمی است که برای حفظ تعادل بین اسید کربنیک و دی اکسید کربن در بدن عمل می کند. چندین دارو با خاصیت مهاری CA در حال حاضر در بازار موجود است و برای درمان آب سیاه، صرع و سایر اختلالات استفاده می شوند.

مطالعه فوق، یک کارآزمایی بالینی شامل 59 بیمار مبتلا به آپنه خواب متوسط یا شدید بود.بیماران به طور تصادفی به دو گروه دریافت کننده 400 یا 200 میلی گرم از مهارکننده CA و گروه سوم (گروه کنترل) که دارونما دریافت کردند، تقسیم شدند و این مطالعه به مدت چهار هفته به طول انجامید. 

نتایج مطالعه فوق نشان می دهد که به طور کلی، این دارو، تعداد مکث های تنفسی را کاهش داده و اکسیژن رسانی را در طول شب افزایش می دهد. 

در میان بیمارانی که دوز بالاتری از دارو دریافت کردند، تعداد مکث‌های تنفسی تقریباً به تعداد 20 وقفه در ساعت کاهش یافت. محققان می گویند، حدودا برای بیش از یک سوم از بیماران شرکت‌کننده در این مطالعه، تنها نیمی از مکث‌های تنفسی آن‌ها باقی ماند و برای هر یک نفر از پنج نفر به حداقل 60 درصد کاهش یافت.

البته در این تحقیق، تعدادی از بیماران عوارض جانبی مانند سردرد و تنگی نفس را تجربه کردند که در افرادی که بالاترین دوز را دریافت کردند، شایع تر بود. اما با توجه به این که چندین داروی تایید شده در دسته مهارکننده های CA در بازار وجود دارد، توسعه سریع یک داروی تایید شده برای آپنه خواب، امری ممکن است. 

داروی مورد استفاده در این کارآزمایی بالینی سولتیام بود که گاهی برای درمان صرع و تشنج در کودکان استفاده می شود.

بیشتر بدانید : انواع آپنه خواب، علائم، شیوع، علل و درمان هر یک از آنها

بیشتر بدانید : خطر مرگ ناگهانی بر اثر اختلال در خواب

بیشتر بدانید : این مشکل خواب می تواند شما را زودتر پیر کند

بیشتر بدانید : دچار آپنه خواب شده اید اگر این 7 علائم را دارید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:sinapress.ir