ویژگی های یک عینک آفتابی ایده آل چیست؟
استفاده از عینک آفتابی بسیار ضروری است اما باید عینک درستی انتخاب کنید تا به چشم های شما آسیب وارد نشود

عینک افتابی مناسب انتخاب کنید

عینک های آفتابی دارای شیشه هایی به رنگ های متفاوت بوده و هر شخص بسته به سلیقه و میزان حساسیت به نور از نوع خاصی از آنها استفاده می کند اما باید دانست که تیرگی شیشه فقط از میزان نور مرئی که وارد چشم می شود، می کاهد و عملا نه تنها از میزان ورود اشعه ماوری بنفش به داخل چشم نمی کاهد بلکه به دلیل باز شدن مردمک در اثر کاهش نور مرئی مقدار بیشتری از آن وارد چشم می شود.

در شیشه های عینک برای محافظت از اشعه ماورای بنفش از مولکول هایی به نام کرموفور استفاده می شود. این مولکول ها تاثیر چندانی در رنگ شیشه ندارند اما باعث جذب و فیلتر کردن اشعه ماورای بنفش می شوند، بنابراین اگر در عینک های با رنگ شیشه تیره از مولکول های کرموفور استفاده نشده باشد، تاثیری در جلوگیری از اشعه ماورای بنفش ندارند.

اکنون عینک های آفتابی با رنگ های خاکستری و قهوه ای و سبز و زرد در بازار وجود دارند. شیشه های خاکستری و قهوه ای معمولا باعث تغییر رنگ های طبیعی نمی شوند اما شیشه های سبز رنگ های طبیعی را تغییر و باعث اختلال در دید رنگ ها می شود.

شیشه های زرد باعث جذب رنگ آبی می شود که بیشترین تفرق نور را در چشم ایجاد می کند به همین دلیل ورزشکاران و کوهنوردان استفاده از این نوع شیشه را به دلیل دید خوب در آفتاب ترجیح می دهند.

شیشه های پلاریزه نیز به علت از بین بردن درخشندگی و خیرگی( (Glare مورد استفاده دریانوردان و کسانی است که ساعاتی از روز را در سطح آب یا در ساحل می گذرانند.

شیشه های فتوکرومیک که در مجاورت اشعه ماورای بنفش تیره می شوند در حداکثر تیرگی خود درصد بسیار بالایی از اشعه ماوراء بنفش تابیده شده بر چشم را جذب می کنند.

باید دانست که عینک آفتابی ایده آل باید خاصیت جذب تقریبا کامل اشعه ماورای بنفش را داشته باشد. رنگ شیشه یا طلق آن مانع دید طبیعی رنگ ها نشود(ترجیحا خاکستری)؛ این مورد در تشخیص علائم رانندگی اهمیت دارد. همچنین تیرگی رنگ آن مناسب باشد و مانع دید طبیعی نشود. از سوی دیگر مانع ورود آفتاب از اطراف چشم نشود. همچنین نباید مانع ایجاد خیرگی Glare در چشم شود. شیشه یا طلق عینک آفتابی نباید قدرت(شماره) ناخواسته داشته باشد. همچنین شیشه یا طلق آن نباید خراش داشته باشد. سبک و راحت هم باید باشد.

تمام خصوصیات فوق می تواند در یک عینک آفتابی با قیمت مناسب وجود داشته باشد و برعکس ممکن است تمام خصوصیات مذکور در یک عینک گران قیمت وجود نداشته باشد.

بیشتر بدانید : عینک آفتابی بزنید تا سرطان پلک نگیرید

بیشتر بدانید : عینک آفتابی تقلبی چه آسیب هایی به چشم می زند؟

بیشتر بدانید : در این 6 ساعت حتما عینک آفتابی بزنید

بیشتر بدانید : عینک آفتابی بزرگ بهتر است یا کوچک؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :sinapress.ir