راجع به از دست دادن حس بویایی کرونا چه می دانید؟
از دست دادن حس بویایی یکی از علائم بارز کرونا به حساب می آید که درصدی از مبتلایان برای همیشه این حس را از دست می دهند

از دست دادن حس بویایی نشانه همیشگی کرونا

از دست دادن چشایی و بویایی یا اختلال در آن‌ها، از جمله علایم شناخته شده کووید ۱۹ به‌حساب می‌آید اما درخصوص تعداد افراد مبتلا به این اختلال  و مهم‌تر از همه، درباره زمان از بین رفتن این مشکل هنوز اطلاعات کافی در دست نیست. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی انگلستان حدود ۵ درصد از افرادی که به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند در حس بویایی یا چشایی خود اختلال طولانی مدتی را تجربه می‌کنند. در حالی که هنوز تا حد زیادی این بیماری ناشناخته باقی مانده است این نشانه تا چه مدتی  باقی خواهد‌ ماند؟

در یک پژوهش۳۵۰۰ فردی که به کووید دچار شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. در نتیجه‌گیری این تحقیق آمده است که نویسندگان به این نتیجه رسیدند که پس از شش ماه آلودگی به ویروس کرونا تنها 2 درصد  از بیماران می‌گویند که چشایی خود را هنوز به دست نیاورده‌اند. این در حالی است که این میزان درخصوص حس بویایی افراد 4 درصد گزارش شده است. 

با این حال درباره بازگشت دو حس بویایی و چشایی به طور کامل یا مقطعی هنوز ابهاماتی وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع ، محققان تخمین می‌زنند که این حواس در حدود ۵ درصد بیماران به طور دایم اختلال ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد زنان بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می‌گیرند. حساسیت به بو و طعم در زنان بیشتر است، بنابراین طبیعی است که زنان در این زمینه بیشتر دچار اختلال شوند.

بیشتر بدانید : افرادی که پنج برابر بیشتر در معرض خطر سویه جدید کرونا قرار دارند

بیشتر بدانید : ریزش مو یکی از عارضه های طولانی مدت کرونا

بیشتر بدانید : کرونا منشا هپاتیت در کودکان نیست

بیشتر بدانید : کشف نوعی پادتن مقاوم در برابر تمام گونه های کرونا!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com