راه های درمان خانگی برای سوختگی درجه یک
سوختگی درجه یک که لایه بیرونی پوست را درگیر می کند درمان های خانگی بیشتری دارد که می توانید از آن استفاده کنید

چگونه سوختگی را در خانه درمان کنیم؟

سوختگی درجه یک که بیشتر ناشی از بی‌احتیاطی‌های ساده است فقط روی لایه بیرونی پوست اثر می‌گذارد و درمان‌های خانگی دارد.بیشتر سوختگی‌های درجه یک را می‌توان در خانه درمان کرد. سوختگی درجه یک اغلب هنگامی اتفاق می‌افتد که کسی به چیزی داغ مانند اجاق گاز، اتو یا صاف ‌کننده مو یا آب داغ و امثال این ها دست بزند. به طور کلی، سوختگی‌های درجه یک جزئی هستند و فقط روی لایه خارجی پوست تاثیر می‌گذارند و باعث تخریب پوست و ایجاد تاول نمی‌شوند. رایج ترین علامت سوختگی درجه یک، قرمز شدن پوست است. با این حال چون این نوع سوختگی برای کودکان آزار دهنده است مهم است که بدانید چه کاری باید انجام دهید تا سریع‌تر درمان شود چون اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند درد زیادی داشته باشد و جای زخم آن‌ها روی پوست باقی بماند.

برای درمان این نوع سوختگی متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می‌کنند:

جای سوختگی را خنک کنید

به سرعت محل سوختگی را زیر آب یخ ببرید یا روی آن کمپرس سرد و مرطوب بگذارید. این کار را حدود ۱۰ دقیقه یا تا زمانی که درد کاهش یابد ادامه دهید.

به محل سوختگی وازلین بمالید

از مالیدن پمادها، خمیر دندان یا کره روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث بروز عفونت شود. از آنتی‌بیوتیک‌های موضعی هم استفاده نکنید.

محل سوختگی را ه کمک یک باند نچسب و استریل بپوشانید

در صورت ایجاد تاول، در حالی که ناحیه سوختگی را پوشانده‌اید اجازه دهید خود به خود بهبود یابد. تاول‌ها را نترکانید.

داروهای مسکنی که برای تهیه به تجویز پزشک نیاز ندارند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک می کنند.

 از ناحیه سوختگی در برابر نور خورشید محافظت کنید

پس از بهبود سوختگی، با قرار گرفتن در سایه، پوشیدن لباس‌های محافظ یا استفاده از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب، از آن ناحیه در برابر نور خورشید محافظت کنید.این کار کمک خواهد کرد تا اثر زخم کمتر باقی بماند؛ به خصوص که قرمزی ناشی از سوختگی به‌ویژه در افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، گاهی برای هفته‌ها باقی می‌ماند.سوختگی‌های درجه یک معمولا بدون نیاز به درمان پزشک خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

بیشتر بدانید : اقدامات اولیه برای درمان سوختگی چیست؟

بیشتر بدانید : داروی ترمیم سوختگی با سه گیاه

بیشتر بدانید : یک اقدام غلط در سوختگی ها

بیشتر بدانید : درجه های سوختگی را چگونه تشخیص دهیم؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com