چه زمانی بهتر است واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنیم؟
با اینکه بهتر است واکسن آنفلوآنزا را تا اواسط پاییز تزریق کنید اما تزریق آن تا اواسط زمستان هم مانعی ندارد

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا

باید توجه کرد که زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از دهم شهریور ماه تا دهم آبان ماه است که افراد می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و ایمنی‌زایی در بدن‌شان ایجاد شود. باید توجه کرد که حدود دو هفته زمان نیاز است تا سیستم ایمنی بدن به واکسن آنفلوانزا پاسخ مناسب دهد. بنابراین باید قبل از شیوع بیماری تزریق انجام شود.

 البته تا اواسط زمستان هم تزریق این واکسن منعی ندارد و اگر کسی تا اواسط زمستان هم نتوانست واکسن آنفلوآنزا را تزریق کند، در آن زمان می‌تواند آن را استفاده کند. بنابراین اگر موفق به تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصل پائیز نشدید، جای نگرانی نیست و امکان تزریق این واکسن تا اواسط زمستان هم وجود دارد.

چه افرادی بهتر است واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

توصیه شده که بهتر است همه افراد واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، خردسالان در محدوده سنی ۶ ماه تا ۹ سال، بهتر است دو بار در سال واکسن آنفلوآنزا دریافت کنند. فاصله بین این دو واکسن باید حداقل چهار هفته باشد. در عین حال ۷۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از آنفلوآنزا در سالمندان بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد. بنابراین تزریق این واکسن به این گروه را هم باید جدی بگیریم. همچنین تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد با ریسک بالا شامل بیماران دارای نقص سیستم ایمنی یا افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، آسم و ...با تجویز پزشک توصیه می‌شود. در زنان باردار نیز مصرف این واکسن صرفا با تجویز و نظارت متخصصان مربوطه مجاز خواهد بود.

 از آنجایی که در فرایند ساخت اغلب واکسن‌های آنفلوآنزا از پروتئین تخم‌مرغ استفاده می‌شود، افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، باید تزریق را زیر نظر پزشک در مراکز درمانی انجام دهند. در عین حال واکسن آنفلوآنزا باید دور از نور و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود. دمای بالاتر یا پائین‌تر، از قدرت واکسن کم می‌کند.

آیا برای تهیه واکسن آنفلوآنزا از داروخانه به نسخه پزشک نیاز است؟

 طبق قانون واکسن جزو داروهای نسخه‌ای محسوب می‌شود و افراد برای دریافت واکسن آنفلوآنزا از داروخانه باید نسخه پزشک به همراه داشته باشند. در عین حال از آنجایی که باید ارائه این خدمات را در سامانه تی‌تک ثبت کنیم، افراد کارت ملی هم به همراه داشته باشند. در عین حال همراهان بیمار هم با در دست داشتن نسخه بیمار می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند.

آیا واکسن کرونا و آنفلوآنزا را می توانیم همزمان تزریق کنیم ؟

 امکان تزریق همزمان واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، اما افرادی که مبتلا به کرونا هستند یا به آن مشکوک هستند نباید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. در عین حال افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند، می‌توانند بعد از بهبودی، واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. البته باتوجه به اینکه ممکن است بعد از تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا، برخی افراد تب کنند، بهتر است بین تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا دو هفته فاصله باشد. هرچند تزریق همزمان واکسن‌های آنفلوآنزا و کرونا با هم در یک روز منع ندارد و در اوج همه‌گیری‌ها مانند سال گذشته توصیه هم می‌شود.

بیشتر بدانید : عوارض جانبی واکسن آنفولانزا در کودکان و نوجوانان چیست؟

بیشتر بدانید : برای کدام افراد زدن واکسن آنفلوآنزا ممنوع می باشد

بیشتر بدانید : وقتی واکسن آنفلوانزا واجب می شود

بیشتر بدانید : قبل از تزریق واکسن آنفلوانزا، این مطلب را بخوانید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :isna.ir