سندروم اتلو othello syndrome چیست و چگونه درمان می شود؟
برخی اختلالات روانی لائم عجیبی دارند و عدم درمان آنها خطرناک خواهد بود، یکی از این بیماری ها سندروم اتلو نامیده می شود که در ادامه به معرفی آن می پردازیم

سندرم اتللو (othello syndrome)

حسادت بیمارگونه ای را توصیف می کند که نگرانی های متعددی منشا آن هستند.مثل اینکه فرد معتقد باشد همسرش با دیگران رابطه جنسی یا عاشقانه دارد. بدین ترتیب آن فرد معتقد است که شریک  جنسی اش که معمولا همسر یامعشوقه اوست خیانتکار است.

برای مثال:ممکن است مردی اشتباها معتقد باشد که همسرش رابطه ی نامشروع دارد و برای اینکه خیانت او را ثابت کند یک رشته مدرک از وقایع عادی خانگی مانند:هزینه ی نامعلوم در صورتحصاب تلفن ردیف کند. این هذیان در مردان شایع تر است.

بیشتر بدانید : زنانی با این شخصیت ها قابل تحمل توسط مردان نیستند

بیشتر بدانید :  بکارت ذهنی چیست و چه عوارضی دارد؟

بعضی از بیماری ها و اختلالات روانی از روی شخصیت های کارتونی یا شخصیت های واقعی و یا فیلم ها برگرفته شده است، مانند: سندروم موگلی، سندروم اوفلیا، سندروم آلیس در سرزمین عجایب، سندروم پیتر پن، سندروم زیبای خفته، سندروم سیندرلا، سندروم هاکلبری فین.

بعنوان مثال سندروم اتللو از نام اتللو که شخصیتی در نمایشنامه “اتللو” شکسپیر است، گرفته شده است. اتللو که شخصیت اصلی نمایشنامه است به دلیل اینکه فکر میکرد همسرش (زنش) دارد به او خیانت میکند او را کشت.

در این فیلمنامه، اُتِلو، به‌ تحریک یکی از سرباز هایش، به همسرش دِزدِمونا شک می‌کند و بدون اینکه این مشکل را با همسر خود در میان بگذارد و حل کند، او را به قتل می رساند. اما بعد از مرگش تازه متوجه وفاداری و بی گناهی همسرش می شود، در حالیکه خیلی دیر است، پس خودش را می کشد.

کسانی که به این بیماری دچار هستند، طرز فکرشان همواره درباره این است که همسرشان دارد به آنها خیانت می کند. این افراد فکر می کنند اگر حسادت بیشتری به خرج بدهند همسرشان به آنها خیانت نمی کند. یا این کار را روشی از ابراز علاقه می دانند که این طرز فکر بسیار اشتباه و کاملا غلط است.

این بیماری در حاد ترین وضعیت خود ممکن است به قتل یا خودکشی ختم شود. در وضعیت های معمولی تر، ممکن است در روابط زناشویی افراد مشکل درست کند. افراد زیادی در این دنیا هستند که به این بیماری دچارند.

علت سندروم اتلو چیست؟

علت های مختلفی برای این بیماری وجود دارد. مانند: علل های روانی ، شخصیتی وعلل محیطی.

علت حسادت های هذیانی می تواند بیماری های مغزی باشد، مثل: سکته، ضربه به سر یا حتی موج گرفتگی که ناشی از انفجار است.

این بیماری در مردان سالخورده که با اختلال، عصب شناختی، شناخته می شود بیشتر وجود دارد.

این بیماری در سال های آخر جوانی و شروع بزرگسالی شیوع پیدا می کند.

77% افراد دچار این بیماری در یکی از لوب های پیشانی خود مشکل دارند.

درمان

روان درمانی:

از گفتار و رفتاری که شک بیمار را تشدید می کند اجتناب کنید، مانند: پچ پچ کردن و در گوشی صحبت کردن. از سرزنش کردن ، مسخره کردن ، توهین و قضاوت های بیجا در مورد بیمار بپرهیزید.

سعی نکنید اعتقاد او را تغییر دهید و از بحث در مورد این موضع بپرهیزید، چرا که بیمار هنوز آماده پذیرش دلایل شما نیست.

 نظریه روانشناسان در مورد درمان این بیماری مثبت است. پس فقط کافی است فرد بیمار با میل و اراده خود به روانشناس و در صورت نیاز به روانپزشک مراجعه کند. اما این نکته را فراموش نکنید که حسادت بیمار بسیار جدی است و در صورت پایداری این بیماری ممکن است سرانجام کار به خودکشی و یا حتی قتل بیانجامد. پس برای درمان در وهله اول به خودتان اعتماد و افتخار کنید. زیرا که اگر به خودتان اعتماد نداشته باشید، این بیماری بیشتر عذابتان میدهد.

کمبود های زندگی تان را برطرف کنید زیرا با اینکار میتوان از حسادت هم نیز دوری کرد. نسبت به خودتان امیدوار باشید.

نکته آخر

کسانی که دچار این بیماری هستند، زمینه ابتلا به بیماری های دیگر مانند: اسکیزوفرنی، اختلالات روانی، دوقطبی و شیدایی، ناتوانی جنسی و مصرف الکل را هم نیز دارند.

بیشتر بدانید : چرا ستاره هالیوود تماشای کارتون سیندرلا را برای دخترش ممنوع کرد؟

بیشتر بدانید :  سندروم اردک چیست و چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟

بیشتر بدانید : روانشناسی رنگ ها: 4 رنگ اصلی چه تاثیری بر شما می گذارند؟

بیشتر بدانید : اختلال شخصیت اسکیزوتایپال Schizotypal personality disorder چیست؟

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ