درمان گرفتگی بینی با این راهکارهای ساده
گرفتگی بینی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که با توجه به همان عامل برای درمان آن اقدام می کنیم

گرفتگی بینی را به سادگی درمان کنید

گرفتگی بینی در شب به چند دلیل می‌تواند رخ دهد، از جمله تغییراتی در گردش خون، قرار گرفتن طولانی مدت‌تر در معرض آلرژن‌های داخل خانه، وضعیت خوابیدن و چند عامل دیگر.

اگر شب‌ها بینی‌تان می‌گیرد یکی از دلایل زیر یا هر دو دلیل می‌توانند مطرح باشند: موکوس اضافی راه‌های هوایی بینی را مسدود کرده است.. رگ‌های خونی داخل راه‌های هوایی بینی متورم و ملتهب‌اند.

ممکن است گرفتگی بینی‌تان شب‌ها بدتر شود، زیرا طی روز آن‌قدر مشغول هستید که به این دقت نمی‌کنید که بینی‌تان واقعا چقدر گرفته است! اما این تمام ماجرا نیست؛ عوامل زیر می‌توانند منجر به موکوس زیاد و التهاب بینی شده و گرفتگی بینی در شب را تشدید کنند:

 جاذبه زمین

طی روز وقتی ایستاده یا نشسته‌اید، موکوس به طور مرتب و طبیعی با نیروی جاذبه تخلیه می‌شود. موکوس از بینی و سینوس‌ها وارد حلق شده و بلعیده می‌شود و شما احتمالا متوجه این اتفاق‌ها نمی‌شوید؛ اما وقتی دراز کشیده‌اید و بدنتان در وضعیت افقی قرار دارد، آناتومی شما بر خلاف جاذبه عمل می‌کند. موکوس می‌تواند به جای تخلیه شدن، در بینی و سینوس‌ها تجمع کند.

خیلی از افراد متوجه می‌شوند یکی دو ساعت بعد از بلند شدن از رختخواب، گرفتگی بینی‌شان شروع به بهتر شدن می‌کند.

 تغییرات در گردش خون

وقتی دراز می‌کشید، جریان خون به سمت بالا تنه‌تان افزایش می‌یابد که شامل سر و راه‌های هوایی بینی هم می‌شود. این افزایش جریان خون می‌تواند رگ‌های بینی و راه‌های هوایی آن را متورم کند. تغییرات طبیعی گردش خون ناشی از بارداری هم می‌توانند علت گرفتگی بینی باشند.

 گرفتگی متناوب یکی از سوراخ‌های بینی

خیلی از افراد متوجه می‌شوند در زمان‌هایی از روز یکی از سوراخ‌های بینی‌شان مسدود می‌شود، این گرفتگی در شب برای سوراخ دیگر بینی روی می‌دهد. این گرفتگی متناوب سوراخ بینی ناشی از فرایندی نرمال به نام سیکل بینی است. دلیل سیکل بینی شناخته شده نیست، اما اختلال محسوب نمی‌شود.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید عارضه‌ای است که در آن اسید معده به سمت مری بالا می‌آید. این عارضه که ریفلاکس نام دارد زمانی رخ می‌دهد که اسفنکتر بین معده و مری ضعیف شده و نمی‌تواند بسته بماند. ریفلاکس می‌تواند سبب تحریک بینی شده و گرفتگی ایجاد کند.

افرادی که ریفلاکس دارند می‌توانند در هر زمانی از روز علائم این عارضه را تجربه کنند. وقتی دراز می‌کشید و جاذبه اثر کمتری روی شما دارد، اسید معده هم راحت‌تر بالا می‌آید. به همین دلیل است که علائم ریفلاکس از جمله گرفتگی بینی، گلودرد، سرفه، ترشحات پشت حلق، خس‌خس سینه و خش‌دار شدن صدا در شب‌ها و اوایل صبح بدتر است.

چگونه گرفتگی بینی در شب را درمان کنیم؟

مطالعات نشان می‌دهند گرفتگی بینی در شب می‌تواند اثر بزرگی بر کیفیت خواب بگذارد. در واقع افرادی که سینوزیت مزمن دارند، سه برابر دیگران در معرض اختلالات خواب هستند، چون شب‌ها مکررا از خواب بیدار می‌شوند. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند گرفتگی بینی را در شب کاهش دهید:. صاف دراز نکشید و زیر سرتان را با چند بالش بلند کنید.. یکی دو ساعت قبل از خواب و دراز کشیدن چیزی نخورید.. از دستگاه بخور سرد کنار تختان استفاده کنید.. طی روز زیاد آب بنوشید.. سیگار نکشید و در معرض دود دست دوم سیگار هم نباشید.

اگر بیماری خاصی عامل گرفتگی بینی‌تان باشد، پزشک داروها و روش‌هایی برای تسکین علائمتان توصیه خواهد کرد. مثلا آلرژی را می‌توان با آنتی‌هیستامین یا استروئیدهای استنشاقی مداوا کرد. داروهایی مانند آنتی‌اسیدها و مهارکننده‌های پمپ پروتون (امپرازول) نیز معمولا برای درمان ریفلاکس به کار می‌روند.

آیا گرفتگی بینی به خروپف کردن مربوط است؟

بله، وقتی شب بینی‌تان گرفته است، بیشتر ممکن است با دهان نفس بکشید، زیرا راه‌های هوایی مسدودشده‌ی بینی بر جریان هوا اثر می‌گذارند. تنفس با دهان معمولا با خروپف مرتبط است. کسانی که خروپف می‌کنند بیشتر ممکن است علائمی در بینی داشته باشند.

مناسب ترین راه باز کردن گرفتگی بینی در شب چیست؟

درست قبل از خواب، بینی را با محلول آب‌نمک و با استفاده از سینوس‌واش بشویید. زیر سرتان چند بالش بگذارید تا تخلیه‌ی سینوس‌ها بهتر انجام شده و موجب گرفتگی بینی نشود.

آیا ممکن است به دلیل گرفتگی بینی در خواب خفه شویم؟

خیر، گرفتگی بینی باعث خفه شدن در خواب نمی‌شود. اگر نتوانید با بینی نفس بکشید، بدنتان به طور خودکار تنفس دهانی انجام خواهد داد.

بیشتر بدانید : آلرژی می تواند سبب بروز پولیپ بینی و سینوزیت شود، مراقب باشید

بیشتر بدانید : خشکی بینی را با این روش های ساده درمان کنید

بیشتر بدانید : ارگاسم مردان واقعا می تواند گرفتگی بینی را درمان کند؟

بیشتر بدانید : دلایل گرفتگی بینی

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.news