اگر شما هم حالتان خوب نیست طبیعت درمانی کنید
طبیعت نقش مهمی در زندگی انسان ها دارد، یکی از مهم ترین تاثیرات طبیعت بر زندگی همه انسان ها بهبود سلامت روح و روان است که در این مطلب به توضیح آن می پردازیم

طبیعت درمانی برای بهبود سلامت روح

وقت آن است که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنیم. در حالی که ما به طور شهودی می دانیم که دیدن پرندگان و سنجاب ها در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر ما دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می کند، شواهد تجربی در مورد مزایای طبیعت درمانی در حال افزایش است.

این مقاله توضیح می دهد که طبیعت درمانی شامل چه چیزهایی می شود، چگونه طبیعت درمانی می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد، و چگونه می توانید در صورت گیر افتادن در درون خود، طبیعت را به خود بیاورید.

بیشتر بدانید : طبیعت درمانی چیست و چطور بیماری ها را درمان می کند

بیشتر بدانید : هفته ای چند ساعت حضور در طبیعت برای انسان مفید است؟

طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند، مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای کمک به بهبودی سلامت به خصوص از نظر روانی است. به جای صرف وقت برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی، زمان بیشتری را در صفحه نمایش و آنلاین صرف می کنیم .

ما به اندازه قبل وقت خود را در خارج از خانه صرف نمی کنیم . برای مثال، مانند زمانی که کودک بودیم، دیگر ممکن است از طریق دوچرخه سواری در علف زار یا در دریاچه بازی نکنیم.

ما آن فعالیت هایی را با زمان بیشتری که در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی صرف شده است، جایگزین کرده ایم. پیامدها این است که در جامعه ای پر استرس با انواع بیماری های روانی هستیم.

سبز و آبی تراپی

ممکن است طبیعت درمانی به نام «مراقبت سبز»، «ورزش سبز» یا «سبز درمانی» را بشنوید. زیرا مزیت قدرتمند آن در گذراندن وقت در فضاهای سبز نهفته است .

اما طبیعت درمانی همچنین شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی است. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی از نظر روانی اثر ترمیمی دارد. ما را در روحیه خوبی قرار می دهد. رنگ آبی نیز نشان دهنده آرامش و آرامش است.

پروژه سلامت آبی پروژه ای است که مطالعاتی در مورد رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در 18 کشور در سراسر اروپا انجام داده است. پس از بررسی 18 هزار نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آب ها احساس بهتری دارند.

در واقع، شواهد نشان داد که ارتباط مثبتی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض فضاهای آبی در فضای باز و سلامت، به ویژه از نظر فواید برای سلامت روان وجود دارد. بنابراین، محققان مفهوم خود را از اکوتراپی گسترش داده اند تا فضاهای آبی را نیز شامل شود .

رویکردهای مختلف طبیعت درمانی

مجموعه ای از برنامه های درمانی مبتنی بر طبیعت در دسترس شما هستند. روش‌های آرامی مانند باغبانی در حیاط خلوت، قدم زدن در مزرعه‌ای پر از گل، یا شناور شدن روی رودخانه وجود دارد.

طبیعت درمانی یا اکوتراپی همچنین می تواند شامل فعالیت ها یا درمان هایی باشد که در آنها به طور رسمی توسط درمانگران و رهبران آموزش دیده هدایت می شوید.

در اینجا برخی از انواع رسمی‌تر طبیعت درمانی آورده شده است:

  • درمان مرتبط با کشاورزی ، که می تواند شامل کار با محصولات باشد
  • درمان به کمک حیوانات ، که ممکن است شامل بازی یا آموزش اسب یا سگ باشد
  • ماجراجویی درمانی که ممکن است شامل رفتینگ در آب یا صخره نوردی باشد
  • بیابان درمانی که اغلب به گروه هایی از نوجوانان و جوانان با مشکلات رفتاری کمک می کند
  • جنگل درمانی که به آن حمام کردن جنگل نیز می گویند ، تمرینی ذهنی است که در آن هنگام قدم زدن در جنگل از حواس پنج گانه خود استفاده می کنید.

یافته های مطالعه، طبیعت می تواند سلامت روان را در طول همه گیری کرونا بهبود بخشد.

فواید حضور در طبیعت

چیزی که علم نشان می دهد این است که ما می توانیم از قدرت شفابخش مادر طبیعت بهره ببریم و انبوهی از مزایای سلامت روان را به دست آوریم. سوال این است که آیا ما در چه راه حلی آسان و مقرون به صرفه برای مشکلات مشارکت می کنیم؟

آخرین تحقیقات در روانشناسی دانش ما را در مورد اینکه چگونه گذراندن وقت در طبیعت راهی کم هزینه و موثر برای بهبود جنبه های مختلف سلامت روانی ما است، بیشتر می کند.

افزایش شادی

کتاب ها و مقالات زیادی در مورد چگونگی افزایش شادی منتشر شده است. یکی از راه های اثبات شده گذراندن زمان بیشتر در طبیعت است.

در بررسی تحقیقات گسترده قبلی، دکتر گرگوری براتمن، استادیار دانشگاه واشنگتن، به ترسیم مسیری برای سیاستگذاران کمک کرد. او و تیمش می خواستند چارچوبی برای اندازه گیری مزایای سلامت روان ایجاد کنند تا برنامه ریزان شهری بتوانند تنظیمات طبیعی را در برنامه های آینده خود بگنجانند.

براتمن و همکارانش در مطالعه خود که در Science Advances منتشر شد، شواهدی یافتند که ارتباط با طبیعت با فواید بسیاری از جمله افزایش شادی، احساس خوشبختی، تعاملات اجتماعی مثبت و احساس معنادار بودن در زندگی مرتبط است.

کاهش اضطراب، استرس و افسردگی

از آنجایی که اضطراب، استرس و افسردگی در حال حاضر با نرخ هشداردهنده ای بر دانشجویان کالج ایالات متحده تأثیر می گذارد، مطالعه دیگری 14 مطالعه از قبل منتشر شده را که شامل بزرگسالان در سن کالج بود مورد بررسی قرار داد. محیط‌های غنی از طبیعت بی‌تردید به کاهش پریشانی روانی کمک کردند.

این مطالعه مناطق شهری را با محیط‌های طبیعی مقایسه کرد. آنچه که فاش شد این بود که زمان کمی برای تأثیرگذاری بر این دانش‌آموزان صرف شده است.

این نشان داد که با صرف حداقل 10 دقیقه، چه نشستن یا راه رفتن در طیف گسترده ای از محیط های طبیعی، تأثیر قابل توجه و مفیدی بر سلامت روان شرکت کنندگان داشت. دانشمندان از نشانگرهای روانشناختی و فیزیولوژیکی کلیدی برای اندازه گیری آن استفاده کردند.

بیشتر بدانید : راهی فوق‌العاده ساده برای کاهش استرس‌!!

افزایش در مزایای شناختی

ذهن ما وقتی در طبیعت وقت می گذرانیم خوشش می آید. ما تمرکز بهتری داریم که به عنوان شناخت تیز نیز توصیف می شود. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض محیط های طبیعی برای مغز ما مفید است.عملکرد حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی و وظایف کنترل توجه را بهبود می بخشد.

چگونه طبیعت را به داخل خانه بیاوریم

به دلایل اجتماعی و اقتصادی، هر گروهی به راحتی به فضاهای سبز یا آبی دسترسی ندارند. علاوه بر این، در طول آب و هوای نامناسب و ماه های سرد زمستان، حتی برای کسانی که امکانات لازم را دارند جذابیت قدم زدن در کنار رودخانه یا پیاده روی در یک حفاظتگاه طبیعی ممکن است وجود نداشته باشد.

اگر زمان یا دسترسی محدودی دارید، شاید یک برنامه کاری فشرده دارید، یا صرفاً راحت نیستید که مدت زمان طولانی را در سرما بگذرانید، همچنان می توانید به راحتی به طبیعت دسترسی داشته باشید.

وقتی در خانه و محل کار خود محصور هستیم، چگونه فواید طبیعت را به درون خود بیاوریم؟ در اینجا چند راه آسان وجود دارد:

گیاهان را اضافه کنید

آنها نه تنها سموم را از هوا حذف می کنند، بلکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که زمان خود را در اطراف گیاهان می گذرانند، نگرانی، همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران و همچنین بهبود روابط دارند.

اطراف خود را با نقاشی یا عکس طبیعت تزئین کنید

مناظر زیبا، باغ های سرسبز یا مناظر طبیعی را انتخاب کنید. در مطالعه دیگری درباره فواید طبیعت برای سلامتی، محققان دریافتند که تماشای مناظر سبز دوست‌داشتنی منجر به کاهش استرس در شرکت‌کنندگان می‌شود.

برنامه های صداهای آرامش بخش طبیعت را دانلود کنید

قدرت گوش دادن به آبشار یا صدای باران را دست کم نگیرید. نتیجه فقط افزایش آرامش و احساس آرامش نیست. نتایج همچنین شامل بازیابی توجه و عملکرد شناختی بهتر است. در یک مطالعه خاص منتشر شده در Psychonomic Bulletin & Review، شرکت‌کنندگانی که به صداهای طبیعت، به‌ویژه امواج اقیانوس و جیرجیرک‌ها گوش می‌دادند، در آزمایش‌ها بهتر از همتایان خود که به صداهای شهری مانند ترافیک و بوق ماشین گوش می‌دادند، عمل کردند.

بررسی 300 مطالعه تآکید می کند، طبیعت نقش کلیدی در سلامت روان کودکان دارد.

بیشتر بدانید : تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر سلامتی!!

بیشتر بدانید :  تاثیر طبیعت بر تمركز كودكان

بیشتر بدانید : شفابخش ترین محصول طبیعت را بشناسید

بیشتر بدانید : زندگی کردن نزدیک درختان چه تاثیراتی بر سلامت می گذارد؟

بیشتر بدانید :  در خانه آکواریوم و گلدان داشته باشید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com