تاثیرات آلودگی هوا بر انسان، از کوچک شدن آلت تناسلی تا پریودهای دردناک
 

تاثیرات مخرب آلودگی هوا بر روح و جسم انسان ها

آلودگی هوا که یکی از معضلات مهم این روزها در دنیای مدرن و به ویژه در ایران است، پیامدهای زیادی برای سلامت انسان دارد که در ادامه به چند مورد مهم اشاره می کنیم. برخی از این تاثیرات بسیار دور از ذهن هستند. 

بیشتر بدانید :  آلودگی هوا چگونه شما را بیمار می کند؟

بیشتر بدانید : تاثیر آلودگی هوا بر مغز انسان، از کودکی تا سالمندی

آلودگی هوا باعث پرخاشگری و رفتارهای هیجانی می‌شود

روان‌درمانگر و مدرس دانشگاه در باره تاثیر آلودگی هوا بر روح و روان و بروز پرخاشگری می گوید: 

آلودگی هوا بر سلامت جسمی، روحی - روانی و شخصیتی اثرگذار است، آلودگی هوا با کاهش سطح اکسیژن مغز سبب تصمیم‌گیری‌های آنی (فوری) و رفتارهای تکانشی شده و ناسازگاری با محیط را افزایش می‌دهد.

براساس نتایج پژوهش‌های پزشکی، آلودگی هوا می‌تواند موجب افزایش اضطراب، استرس، خشونت و پرخاشگری، کاهش توان فکری، یادگیری و تمرکز، افسردگی و برخی اختلالات روان‌تنی و ذهنی شود.

این آلودگی همچنین با تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی کاهش اعتماد به نفس، رفتارهای غیرسازگارانه، زوال عقل و فراموشی، آلزایمر و پارکینسون را سبب شده و هر یک از این آسیب‌ها می‌تواند خلق وخوی افسرده را افزایش دهد.

تنفس ذرات آلوده در هوا و مشاهده آسمان آبی تیره نیز سبب خلق افسرده و تشدید احساس غم و اندوه می‌شود.

آلودگی هوا تعداد اسپرم‌های مردان را کم می‌کند

حدود ۹۲ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که میزان ریز‌ذرات هوا از حداقل معیار ایمنی تعیین‌شده، بیشتر است.

نتایج یک مطالعه جدید که روی موش انجام شده است، نشان داد که آلودگی هوا با ایجاد التهاب در مغز، تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.

آلودگی هوا روی رشد آلت تناسلی در سنین کودکی تاثیر می گذارد!
آلودگی هوا و بارداری

تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا می تواند بر روی رشد دستگاه تناسلی در کودکان نیز تاثیر بگذارد. فرانکو ساگلیا و همکارانش به بررسی بیش از ۲۰۰ کودک از تولد تا ۱۰ سالگی پرداختند. آن­ها دریافتند کودکانی که در معرض کربن سیاه بیشتری قرار می­ گیرند از سلامت جنسی کمتری برخوردار بوده و آلتشان کمتر رشد می کند.

آلودگی هوا و پریودهای دردناک زنان

یک مطالعه تازه منتشر شده در مجله "Frontiers" نشان می‌دهد که قرارگرفتن در معرض آلایندههای هوا در طولانی مدت خطر گرفتگی‌های مداوم و دردناک دوران پریود را افزایش می‌دهد. 

این یافته‌ها بر اساس پژوهش‌های انجام شده توسط دانشمندان بیمارستان دانشگاه پزشکی چین در تایوان به دست آمده است. این پژوهشگران داده‌های ۲۹۶۰۷۸ زن از گروه ۱۶ تا ۵۵ سال در تایوان که تا پیش از سال ۲۰۰۰ سابقه دیسمنوره (یک بیماری زنان در ارتباط با گرفتگی‌های قاعدگی) نداشتند را مورد بررسی قرار دادند.

داده‌های جمع‌آوری شده شامل قرار گرفتن طولانی مدت زنان در معرض آلاینده های هوا، از جمله اکسید نیتروژن، مونوکسیدکربن، اکسید نیتریک و پی‌ام ۲.۵ بوده است. پژوهشگران با مشاهده داده‌ها دریافتند که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳  حدود ۴.۲ درصد از زنان دچار دیسمنوره بودند. 

این داده‌ها همچنین شامل زنان جوانی می‌شد که اغلب کم درآمد بودند و در مناطق شهری زندگی می‌کردند. در این مطالعه مشخص شد  زنانی که آلودگی محل زندگیشان در چارک بالایی قرار دارد در مقایسه با زنانی که آلودگی محل زندگیشان در چارک پایین قرار دارد ۱۶.۷ تا ۳۳.۱ درصد بیشتر در معرض دیسمنوره قرار دارند. 

بالاترین خطر تشخیص در زنانی بود که بیشترین تماس با آلاینده های پی‌ام ۲.۵ را داشتند.

پروفسور چانگ یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهند زنانی که در دوره پریود سیگار می‌کشند یا الکل می‌نوشند و یا کسانی که اضافه وزن دارند و همچنین اولین پریودشان خیلی زود اتفاق افتاده است، بیشتردر خطر دیسمنوره هستند. همچنین زنانی که هرگز باردار نشده‌اند نیز در معرض خطر هستند. اما ما در این مطالعه برای اولین بار نشان داده‌ایم که یکی از عوامل خطر دیسمنوره آلودگی هوا و به طور خاص قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا است.»

چانگ اضافه می‌کند: «نتایج مطالعات ما  به طور کلی تاثیر مهم کیفیت هوا بر سلامت انسان و به‌طورخاص خطر دیسمنوره در زنان و دختران را نشان می‌دهد. این به وضوح نشان می‌دهد که نهادهای دولتی و شهروندان باید با هدف ارتقای سلامت انسان برای کاهش آلودگی هوا اقدام کنند.»

بیشتر بدانید : آلودگی هوا با بدن شما چه می کند؟

بیشتر بدانید :  برای کاهش آلودگی هوا در خانه چه کارهایی می توان کرد ؟

بیشتر بدانید : تاثیر آلودگی هوا بر پوست + مراقبت از پوست در هوای آلوده

بیشتر بدانید : تاثیر آلودگی هوا بر پوست و مو

بیشتر بدانید : اثر آلودگی هوا بر چشم!

بیشتر بدانید :  تاثیر سریع کاهش آلودگی هوا برروی سلامت انسان

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ